امید شابازی قوزانی

امید شابازی قوزانی


تاریخ انتشار : Publish : نسخه قابل چاپ Print


 

دانشکده مهندسی

گروه آموزشی عمران

 

پایاننامه برای دریافت کارشناسی ارشد در رشته عمران- گرایش سازه

 

عنوان :

بررسی رفتار شانههای بتنی مسلح تقویت شده با نوارهای CFRP

 

استاد راهنما :

دکتر مصطفی مقدسی

 

اساتید ممتحن:

دکتر محمد شوشتری

دکتر فریدون رضایی

 

نگارش :

امید شابازی قوزانی

 

  تاريخ: 23/11/1396

زمان: ساعت 12

مکان: دپارتمان عمران، سمینار 2

 

چكيده:

      کربل‌های بتنی مسلح به‌عنوان آسیب‌پذیر‌ترین المان‌ها در قاب‌های سازه‌ای بتنی در مقابل نیروهای برشی شناخته می‌شوند، ازاین‌رو تقویت مناسب آن‌ها حائز اهمیت است. با تقویت و مقاوم‌سازی نشیمن‌های بتنی می‌توان از آسیب‌دیدگی و تخریب سازه بتنی جلوگیری کرد. در سالیان اخیر استفاده از کامپوزیت‌های CFRP به لحاظ خصوصیت ارزشمند آن‌ها ازجمله مقاومت و دوام بالا در برابر شرایط محیطی، وزن کم و نصب آسان، در مقاوم‌سازی اجزای سازه‌های بتنی بسیار موردتوجه قرارگرفته است.

       در این مطالعه به‌منظور بررسی نحوه‌ی تقویت‌ کربل‌های بتنی از روش اجزای محدود که زیرمجموعه‌ای از روش حل عددی است؛ استفاده شده است. در این پژوهش سه مدل با نسبت‌های مختلف دهانه برش به ارتفاع مؤثر (a/dسه مدل با نسبت‌های متفاوت ارتفاع خارجی به ارتفاع داخلی کربل‌ها (he/h)؛ چهار مدل با مقاومت‌های فشاری (fc') متفاوت و هشت مدل با آرایش‌های مختلف ورقه‌های CFRP تقویت‌شده و مورد تحلیل قرار گرفت. براي هر نمونه، نیرو و محل ایجاد اولین ترک، مد شکست و نمودار بار افزون-تغییر مکان تعيين گردید تا بتوان پارامترهایی نظير بار حداكثر، سختی، شکل‌پذیری و انرژي جذب‌شده را با یکدیگر مقایسه كرد. با مقایسه نتایج آنالیز مدل‌های مذکور با مدل تقویت نشده مشاهده گردید که ظرفیت باربری مدل‌های تقویت‌شده با CFRP نسبت به مدل مبنا (تقویت نشده) افزایش یافته است. در بین آرایش‌های استفاده‌شده برای ورقه‌های CFRP، آرایش افقی در ناحیه کششی کربل (قسمت فوقانی) از عملکرد مناسبی برخوردار بوده به‌طوری‌که برای یکی از نمونه‌ها که با سه نوار افقی دورپیچ شده بود (مدل CH1)، افزایش 81 درصدی ظرفیت باربری نسبت به نمونه مبنا مشاهده شد.

 

واژه­های کلیدی: کربل بتن مسلح، تحلیل اجزای محدود،مدل پلاستیک آسیب‌دیده بتن، ورقه‌های CFRP، ظرفیت باربری، آباکوس

 


Abstract:

      Reinforced concrete corbels are known as the most vulnerable elements in Reinforced concrete structures   against shear forces, so their proper reinforcement is important. Reinforcement and repairing concrete structures causes prevention of damage of concrete structure. In recent years, the use of CFRP composites is considered in reinforcement of concrete structure components in terms of their valuable properties, including high strength and durability against environmental conditions, low weight and easy installation.

      In this study, the finite element method is used to study the strengthening of concrete corbels which is a subset of the numerical solution method. Three models with different ratios of shear span to effective depth (a/d); three models with different ratios of external height to internal height of corbels (he/h); four models with different compressive strength (fc); and eight models with various arrangments of CFRPs. For each sample, the force and location of the first crack, fracture mode and load/displacement diagram were determined in order to compare parameters such as maximum load, stiffness, ductility and absorbed energy. Comparing the results of the analysis of these models and base model, it was observed that the load capacity of reinforced models with CFRP has increased than base model (not strengthe). Among the arrangements used for CFRP sheets, horizontal arrangement in the tensile region of the corbel has a well function, so that in one of the samples, which was trimmed with three horizontal stripes (CH1 model), an 81% increasement in load capacity was observed compared to the base model.

 

Key Words: Reinforced Concrete Corbel, Finite Components Analysis, Concrete Damaged Plasticity Model, CFRP Sheets, Loading Capacity, Abaqus.

 

 

به نام خدا

 

مشخصات فردی:

نام و نام خانوادگی: امید شابازی قوزانی

تاریخ تولد: 13/01/1368

آدرس محل سکونت: ملایر، میدان انقلاب، کوچه علیشاهی،کدپستی 6571791794

شماره تماس: 09187030309

پست الکترونیکی: omidsh_68@yahoo.com

سوابق تحصیلی:

·        مدرک کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه آزاد واحد ملایر، 88-92.

·        قبولی در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی عمران گرایش سازه بوعلی سینا در آزمون سال 1394.

 

مهارت‌های فردی:

·        تسلط به زبان انگلیسی

·        تسلط به نرم ­افزار Etabs

·        تسلط به نرم افزار Abaqus