سید امید گلپایگانی
سید امید گلپایگانی
دانشگاه بوعلی سینا همدان
دانشکده مهندسی
کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق قدرت
موضوع پایان نامه :
طراحی سیستم ترمز ضد قفل انرژی بازیاب برای خودرو برقی
ارائه دهنده:
سید امید گلپایگانی
استادراهنما:
دکتر سید محمد رضا طوسی
زمان : ۱۸/۱1/۹۴ ساعت ۱۰ صبح
مکان: سالن آمفی تئاتر
چکیده:
در سال های اخیر، ترمز بازیاب یکی از مؤثرترین روش ها در طراحی سیستم ترمز یک خودرو برقی تبدیل شده است. دلایل رشد و گسترده شدن استفاده از ترمز بازیاب در خودروهای برقی دست یابی به مزیت هایی چون امنیت بیشتر ترمز، کوتاه تر شدن مسافت ترمز، استهلاک کمتر ترمز مکانیکی و غیره نسبت به ترمز های مکانیکی مرسوم است. در خودروهای دارای ترمز بازیاب، وقتی پدال ترمز فشرده می شود، موتور به صورت مولد راه اندازی می شود تا انرژی جنبشی موتور را به خودرو باز می گرداند و در یک سیستم ذخیره ساز انرژی مانند باتری ذخیره می کند. موتور در این حالت گشتاور منفی تولید می کند و نقش ترمز را برای خودرو برقی ایفا می کند. بنابراین سیستم های ترمز مکانیکی و برقی با هم ترکیب می شوند تا سیستم های ترمز پیشرفته شکل بگیرند که از لحاظ کارایی و امنیت ترمز از سیستم های ترمز قدیمی بهتر عمل می کنند. روش های متفاوتی برای هماهنگ کردن این دو سیستم ترمز مجزا ارائه گردیده است. یکی از مهم ترین پارامترهای کنترلی در هنگام ترمز، لغزش چرخ های جلو و عقب خودرو می باشد که می بایست با توجه به سطح جاده در یک محدوده بهینه کنترل گردد تا چرخ ها به طور همزمان قفل شوند تا تعادل خودرو و فرمان پذیری چرخ ها به هنگام ترمز حفظ شود. در این پایان نامه یک روش مؤثر برای هماهنگ کردن دو سیستم بکار گرفته شده است که بر اساس قدرت ترمزی که توسط راننده به پدال اعمال می شود میزان نیروی ترمز مورد نیاز محاسبه می شود و سپس بر اساس استراتژی توزیع گشتاور ترمز میان سیستم های ترمز بازیاب و هیدرولیکی (مکانیکی)، سهم هریک از بخش ها برای تأمین گشتاور درخواستی به گونه ای معین می گردد که استراتژی ترمز ضد قفل بازیاب فراهم شود و چرخ ها به طور همزمان قفل شوند که این امر باعث حفظ پایداری و امنیت بیشتر در هنگام ترمز می شود. نتایج شبیه سازی نشان می دهد که با ارائه راه کار پیشنهاد شده لغزش چرخ ها در یک محدوده مناسب کنترل می شود تا چرخ ها به صورت همزمان قفل شوند و در کوتاه ترین مسافت ممکن خودرو متوقف می شود. در حالی که سیستم ترمز قدیمی در بعضی شرایط قادر به حفظ پایداری و همزمانی قفل شدن چرخ های جلو و عقب خودرو نیست که این نشان از مطلوب بودن روش پیشنهادی دارد.
واژههای کلیدی: ترمز بازیاب، ترمز هیدرولیک، سیستم ترمز ضد قفل، استراتژی توزیع گشتاور، قدرت ترمز.
Abstract:
In this thesis, a novel regenerative braking control strategy for EV has been proposed. Regenerative braking is one of the most effective deceleration control methods in case of electric and hybrid vehicles. The properly controlled regenerative braking force of the electric motor(s) brings better braking safety, shorter braking distance, and less depreciation of the brakes if accompanied by the hydraulic braking modules. When the brake pedal is pressed, the electric motor is treated as a generator to produce negative torque. In this scenario the produced energy can be either dissipated or used to charge the batteries. In this paper, based on the registered brake strength, the braking force is calculated. Accordingly, employing a braking torque distribution strategy between the regenerative braking torque and the hydraulic braking torque, the proper braking torques are determined and the optimal slip ratio is reached by adjusting the braking torques. An anti-lock regenerative braking strategy is proposed to attain anti-slip control for negative accelerations. The performance of the proposed system is evaluated using simulations. The attained simulation results show that optimal braking characteristics are achievable for a variety of conditions using the proposed method.
Key Words: electric vehicles, regenerative braking, hydraulic braking, anti-lock regenerative
braking, anti-slip control.
به اطلاع می رساند یک شرکت دانش بنیان در اصفهان نیازمند خدمات تحقیقاتی دانش آموختگان رشته های مواد و شیمی بوده و استخدام می کند. علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با شماره 03133879868 در...
به گزارش بسنا، مراسم افتتاحیه این پروژه با حضور محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر علیرضا قاسمیفرزاد استاندار همدان، معاونان وزارتخانههای علوم و مسئولان استانی و ریاست...
دفتر هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه بوعلیسینا فهرست اسامی دانشجویان برگزیده آموزشی پژوهشی پانزدهمین همایش سالانه دفتر هدایت استعدادهای درخشان سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. اسامی دانشجویان...
بهراد توتونچی دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی عمران دانشگاه بوعلی سینا، در جلسه ای با حضور نمایندگان دانشگاه های سراسر کشور، با کسب اکثریت آرا انتخابات، به عنوان دبیر...
در هشتمین نشست از دوره یازدهم هیأت ممیزه دانشگاه بوعلیسینا، آقای دکتر علیرضا حاتمی دارای مدرک دکتری در رشته مهندسی برق با ر أ ی اعضاء از مرتبه...
بدینوسیله انتخاب آقای دکتر آرش فتاح الحسینی را به عنوان پژوهشگر برگزیده دانشگاه در گروه فنی و مهندسی به ایشان و خانواده علمی دانشکده مهندسی تبریک عرض نموده و از خداوند متعال...
بدینوسیله انتخاب دو تن از دانشجویان دانشکده مهندسی مهندس راضیه چهارمحالی در مقطع دکتری رشته مهندسی مواد شاخه خوردگی و مهندسی سطح و مهندس امین نظری در مقطع...
بدینوسیله انتخاب سه عضو هیات علمی دانشکده مهندسی جناب آقایان دکتر جواد بهنامیان ، دکتر حسن علم خواه و دکتر محسن گودرزی در...
براساس اطلاعات پایگاه شاخصهای اساسی علم (ESI)، حضوردکتر محمد حسن مرادی از گروه مهندسی برق دانشکده مهندسی در زمره پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا استمرار پیدا کرد. ...
بدینوسیله انتخاب اعضا محترم هیات علمی سرکار خانم دکتر سموئی (گروه مهندسی صنایع)، جناب آقایان دکتر بابائی (گروه مهندسی عمران)، دکتر حاتمی (گروه مهندسی برق)، دکتر ختن لو (گروه مهندسی...
بدینوسیله انتخاب چهار عضو هیات علمی دانشکده مهندسی جناب آقای دکتر جواد بهنامیان از گروه مهندسی صنایع به عنوان پژوهشگر اول برگزیده، جناب آقای دکتر حسن علم خواه از گروه...
به گزارش بسنا و به نقل از سازمان سنجش، آزمون مرحله نهایی بیست و هشتمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور با حضور نفرات برگزیده آزمون کارشناسی ارشد (متمرکز) و آزمون غیرمتمرکز المپیاد در دانشگاههای...
به اطلاع دانشجویان محترم می رساند سایت کامپیوتر کارشناسی دانشکده مهندسی به دلیل انجام ثبت نام دانشجویان کارشناسی ورودی 1402 از شنبه 1402/7/22 به مدت یک هفته تعطیل می باشد.
به گزارش بسنا و به نقل از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، در هشتمین دوره تجلیل از سرآمدان علمی کشور در سال ۱۴۰۲ که با حضور معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور و وزیر علوم...
به اطلاع دانشجویان ورودی جدید تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا) می رساند، یکشنبه 23 مهر ساعت 11 الی 13 در محل آمفی تئاتر دانشکده مهندسی جلسه معارفه با هیات رییسه دانشکده برگزار می شود. ...
بر اساس اطلاعات جدید نمایه استنادی معتبر scopus ۲۰۲۳، با بررسی مقالات مربوط به ۲۰۲۲، 4 عضو هیات علمی و 1 دانش آموخته دانشکده مهندسی و با بررسی کل مقالات مربوط به سال های مختلف، 1 نفر از اعضای هیات...
نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جناب آقای دکتر حسن علم خواه و بنا به پیشنهاد رئیس دانشکده مهندسی، به موجب ابلاغی ایشان با حفظ سمت آموزشی به مدت 2 سال به عنوان...
در حکمی از طرف ریاست دانشگاه آقای دکتر امیرسامان خیرخواه به عنوان مدیر گروه رشته مهندسی صنایع منصوب گردید. در این حکم آمده است : « با احترام و آرزوی توفیق الهی، نظر به مراتب تعهد و تجارب...
در حکمی از طرف ریاست دانشگاه آقای دکتر صالح رازینی به عنوان مدیر گروه رشته مهندسی برق منصوب گردید. در این حکم آمده است : « با احترام و آرزوی توفیق الهی، نظر به مراتب تعهد و تجارب ارزنده...
قابل توجه دانشجویان مصاحبه دکتری: آخرین مهلت شرکت در مصاحبه دکتری برای کلیه رشته ها اعم از برق، کامپیوتر، مواد، صنایع و مکانیک برای دانشجویانی که موفق به انجام مصاحبه...