سید امید گلپایگانی

سید امید گلپایگانی


تاریخ انتشار : Publish : نسخه قابل چاپ Print

دانشگاه بوعلی سینا همدان

دانشكده    مهندسی

 

کارشناسی ارشد رشته  مهندسی برق قدرت


موضوع پايان نامه :

طراحی سیستم ترمز ضد قفل انرژی بازیاب برای خودرو برقی


ارائه دهنده:

سید امید گلپایگانی


استادراهنما:

دکتر سید محمد رضا طوسی


زمان :  ۱۸/۱1/۹۴    ساعت  ۱۰ صبح

مکان: سالن آمفی تئاتر



چكيده:

در سال های اخیر، ترمز بازیاب یکی از مؤثرترین روش ها در طراحی سیستم ترمز یک خودرو برقی تبدیل شده است. دلایل رشد و گسترده شدن استفاده از ترمز بازیاب در خودروهای برقی دست یابی به مزیت هایی چون امنیت بیشتر ترمز، کوتاه تر شدن مسافت ترمز، استهلاک کمتر ترمز مکانیکی و غیره نسبت به ترمز های مکانیکی مرسوم است. در خودروهای دارای ترمز بازیاب، وقتی پدال ترمز فشرده می شود، موتور به صورت مولد راه اندازی می شود تا انرژی جنبشی موتور را به خودرو باز می گرداند و در یک سیستم ذخیره ساز انرژی مانند باتری ذخیره می کند. موتور در این حالت گشتاور منفی تولید می کند و نقش ترمز را برای خودرو برقی ایفا می کند. بنابراین سیستم های ترمز مکانیکی و برقی با هم ترکیب می شوند تا سیستم های ترمز پیشرفته شکل بگیرند که از لحاظ کارایی و امنیت ترمز از سیستم های ترمز قدیمی بهتر عمل می کنند. روش های متفاوتی برای هماهنگ کردن این دو سیستم ترمز مجزا ارائه گردیده است. یکی از مهم ترین پارامترهای کنترلی در هنگام ترمز، لغزش چرخ های جلو و عقب خودرو می باشد که می بایست با توجه به سطح جاده در یک محدوده بهینه کنترل گردد تا چرخ ها به طور همزمان قفل شوند تا تعادل خودرو و فرمان پذیری چرخ ها به هنگام ترمز حفظ شود. در این پایان نامه یک روش مؤثر برای هماهنگ کردن دو سیستم بکار گرفته شده است که بر اساس قدرت ترمزی که توسط راننده به پدال اعمال می شود میزان نیروی ترمز مورد نیاز محاسبه می شود و سپس بر اساس استراتژی توزیع گشتاور ترمز میان سیستم های ترمز بازیاب و هیدرولیکی (مکانیکی)، سهم هریک از بخش ها برای تأمین گشتاور درخواستی به گونه ای معین می گردد که استراتژی ترمز ضد قفل بازیاب فراهم شود و چرخ ها به طور همزمان قفل شوند که این امر باعث حفظ پایداری و امنیت بیشتر در هنگام ترمز می شود. نتایج شبیه سازی نشان می دهد که  با ارائه راه کار پیشنهاد شده لغزش چرخ ها در یک محدوده مناسب کنترل می شود تا چرخ ها به صورت همزمان قفل شوند و در کوتاه ترین مسافت ممکن خودرو متوقف می شود. در حالی که سیستم ترمز قدیمی در بعضی شرایط قادر به حفظ پایداری و همزمانی قفل شدن چرخ های جلو و عقب خودرو نیست که این نشان از مطلوب بودن روش پیشنهادی دارد.   

 

واژه­های کلیدی:  ترمز بازیاب، ترمز هیدرولیک، سیستم ترمز ضد قفل، استراتژی توزیع گشتاور، قدرت ترمز.


 

Abstract:

In this thesis, a novel regenerative braking control strategy for EV has been proposed. Regenerative braking is one of the most effective deceleration control methods in case of electric and hybrid vehicles. The properly controlled regenerative braking force of the electric motor(s) brings better braking safety, shorter braking distance, and less depreciation of the brakes if accompanied by the hydraulic braking modules. When the brake pedal is pressed, the electric motor is treated as a generator to produce negative torque. In this scenario the produced energy can be either dissipated or used to charge the batteries. In this paper, based on the registered brake strength, the braking force is calculated. Accordingly, employing a braking torque distribution strategy between the regenerative braking torque and the hydraulic braking torque, the proper braking torques are determined and the optimal slip ratio is reached by adjusting the braking torques. An anti-lock regenerative braking strategy is proposed to attain anti-slip control for negative accelerations. The performance of the proposed system is evaluated using simulations. The attained simulation results show that optimal braking characteristics are achievable for a variety of conditions using the proposed method.


Key Words: electric vehicles, regenerative braking, hydraulic braking, anti-lock regenerative
braking, anti-slip control.



 

 


رزومه



 

1- مشخصات فردي :                                                                                                                       Personal Details

کد ملی : ۴۱۲۰۱۷۱۵۱۵

تاریخ تولد : ۰۵/۰۹/۱۳۶۹

نام :  سید امید

 نام خانوادگی:  گلپایگانی

 

محل تولد: بروجرد

نام پدر : سید عباس

پست الکترونیکی: omidgolpayegani@gmail.com

 

نشانی محل سکونت:

بروجرد-خ تختی-خ ابن سینا-کوچه خضراء-پلاک ۳۳

 

2- سوابق تحصيلي :

پایان نامه

معدل

 

 

 

شهر محل تحصیل

نام واحد آموزشی

مدت تحصیل

گرایش

رشته تحصیلی

مقطع تحصیلی

تا

از

ساخت مبدل  DC به DC به کمک روش PWM

۶۷/۱۴

شیراز

دانشگاه شیراز

۱۳۹۲

۱۳۸۸

قدرت

مهندسی برق

لیسانس

طراحی سیستم ترمز ضدقفل انرژی بازیاب برای خودرو برقی

۰۶/۱۷

همدان

دانشگاه بوعلی سینا

۱۳۹۴

۱۳۹۲

قدرت

مهندسی برق

فوق لیسانس

 

3-  سوابق حرفه ای :

  لطفا در صورت داشتن سابقه کار، شرح شغل وظایف محوله در هریک از سمت های ذکر شده را در انتهای رزومه مرقوم فرمایید.

نام سازمان / شرکت

مدت همکاري

سمت

نوع فعالیت (قراردادی، پیمانی، رسمی و ...)

پاره وقت/ تمام وقت/ مشاوره

از

تا

مجموع به ماه

سال

ماه

سال

ماه

مجتمع فنی تهران (نمایندگی همدان)

۹۳

۸

۹۴

۸

۱۲

مدرس

قراردادی

پاره وقت

 

 

 

 

         ۴- سوابق علمی _ پژوهشی   :

 

نام کتب و مقالات منتشر شده

ارائه کنفرانس

زمان انتشار

نام نویسنده یا نویسندگان

 

محل چاپ یا ارائه

Anti-Lock Regenerative Braking Torque Control Strategy for Electric Vehicle

2016 IEEE International Conference on Industrial Technology (ICIT2016)

March,14,2016

S. M. Reza Tousi,

S. Omid Golpayegani,

Ehsan Sharifian.

Taiwan

طراحی استراتژی جدید سيستم ترمز ضد قفل انرژی بازیاب

هجدهمین کنفرانس ملی دانشجویی برق ایران

۲۶ آبان ۱۳۹۴

سیدمحمدرضا طوسی

سیدامید گلپایگانی

مشهد

 

     ۵- فعالیت های گروهی و علمی :  

مدرس موسسه مجتمع فنی تهران به مدت یک سال

مدرس کارگاه آموزشی PLC به مدت ۲ دوره

مدرس دوره مقدماتی و پیشرفته MATLAB در دانشگاه بوعلی سینا

معاون انجمن IEEE دانشگاه شیراز به مدت ۱ سال

 

 

 

 

 

 

    ۶-  عـلائـــق:

مقاله خواندن

مطالعه در مورد روش ها و موضوعات جدید مطرح شده در مبحث برق

دنبال کردن اخبار علمی

ورزش کردن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    ۷-  مهارت های عملی:

آشنایی کامل به مباحث درایو موتور های الکتریکی و مدارهای کنترلی آنها

طراحی مبدل های DC/DC و DC/AC در توان های پایین و بالا

اجرای پروژه های AVR

 

 

   ۸-  مهارت های نرم افزاری:

تسلط کامل به PLC (دارای مدرک رسمی جهاد دانشگاهی) و انجام پروژه های اتوماسیون صنعتی

تسلط کامل به میکروکنترلر های AVR و برنامه نویسی و طراحی بر‌ های الکترونیکی

تسلط به نرم افزار های بهینه سازی و کاهش هزینه های تولید توان

تسلط به نرم افزار های پخش بار توان همچون: DigSilent,CYME,MatPower,…

تسلط به نرم افزار های شبیه سازی سیستم قدرت همچون: PSIM,PSCAD,SIMULINK,…

تسلط به زبان های برنامه نویسی همچون: C++,MATLAB,…

تسلط به نرم افزار های شبیه سازی مدارات الکترونیکی همچون: Proteuse,Pspice,MultiSim,…

 

 

    ۹-  مهارت های زبان:

Reading

 

Listening

Writing

Speaking

 
 

Good

Good

Average

Average