اطلاعیه برای دفاع پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی

اطلاعیه برای دفاع پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی


اطلاعیه برای دفاع پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی

نوع: Type: پایان نامه

مقطع: Segment: کارشناسی ارشد

عنوان: Title: اطلاعیه برای دفاع پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی

ارائه دهنده: Provider: عباس عینی

اساتید راهنما: Supervisors: دکتر امیره نوربخش

اساتید مشاور: Advisory Professors:

اساتید ممتحن یا داور: Examining professors or referees: دکتر محمدسعید عقیقی - دکتر فضل‌اله اسکندری منجیلی

زمان و تاریخ ارائه: Time and date of presentation: سه‌شنبه 28/11/1399 ساعت 16:00

مکان ارائه: Place of presentation:

چکیده: Abstract: حرکت حباب‌ها روی سطوح شیب‌دار مانند کانال‌های شیب‌دار، دارای کاربردهای علمی و صنعتی بی‌شماری می‌باشد. در پژوهش حاضر به بررسی و شبیه‌سازی سه بعدی حرکت عرضی یک حباب درون کانال شیب‌دار در جریان پواسل، با حضور نیروی گرانش پرداخته شده است. معادلات ناویر- استوکس که شامل کشش سطحی است به‌وسیله روش اختلاف محدود/ ردیابی جبهه حل می‌شوند. روش اختلاف محدود/ ردیابی جبهه بر اساس نوشتن یک دسته معادله بقا برای کل دامنه حل می‌باشد، همچنین در این روش ترکیبی از تکنیک‌های ردیابی حباب و تسخیر استفاده می‌شود. به‌صورتی‌که هر دو فاز به شکل یک سیال با خواص مادی متغیر رفتار می‌کند. برای جریان سیال از یک شبکه ثابت منظم استفاده می‌شود اما سطح مشترک دو سیال به‌وسیله یک شبکه مجزا با بعد پایین‌تر ردیابی می‌شود. با انجام شبیه‌سازی‌ها به دنبال بررسی تاثیر اعداد بی‌بعدی چون عدد کاپیلاری، عدد رینولدز، عدد فرود، نسبت هندسی، نسبت چسبندگی و همچنین زاویه شیب کانال بر حرکت عرضی حباب هستیم. بررسی‌ها نشان می‌دهند که حباب بدون در نظر گرفتن موقعیت اولیه‌ایی که در آن رها شده است در موقعیتی تعادلی بین محور مرکزی کانال و دیواره‌ی آن قرار می‌گیرد. نتایج نشان می‌دهند که عدد بدون بعد مناسب برای بررسی اثر کشش سطحی عدد کاپیلاری می‌باشد چرا که تغییر شکل حباب وابستگی زیادی به عدد بدون بعد کاپیلاری دارد.، با افزایش عدد کاپیلاری سرعت محوری و همچنین تغییر شکل حباب افزایش‌ یافته و در موقیتی نزدیک‌تر به مرکز کانال به تعادل می‌رسد. مشاهده شده است که افزایش نسبت چسبندگی، سبب افزایش نیروی رانش دیواره (نیروی روغن‌کاری) می‌شود و در نتیجه نرخ مهاجرت حباب به موقعیت تعادلی بیشتر شده و در موقعیتی نزدیک‌تر به مرکز کانال به تعادل می‌رسد، میزان تغییر شکل حباب اندکی افزایش می‌یابد ولی در عدد کاپیلاری ثابت میزان وابستگی تغییر شکل حباب به نسبت چسبندگی بسیار کم می‌باشد. بررسی اثر عدد بدون بعد رینولدز نشان داد که با افزایش عدد رینولدز تاثیر چسبندگی و نیروی روان‌سازی کاهش یافته و در پی آن موقعیت تعادل نهایی حباب از مرکز فاصله گرفته و به دیواره کانال نزدیک‌تر می‌شود. همچنین بررسی تاثیر زاویه شیب کانال نشان داد که با افزایش زاویه کانال، حباب در محلی نزدیک‌تر به مرکز کانال به تعادل می‌رسد و همچنین میزان تغییر شکل آن کاهش می‌یابد. واژه‌های کلیدی: حباب، روش اختلاف محدود/ردیابی جبهه، جریان پواسل، کانال شیب‌دار، عدد کاپیلاری.

فایل: ّFile: