محمد صوفی

محمد صوفی


تاریخ انتشار : Publish : نسخه قابل چاپ Print

جلسه دفاعیه پایان‌نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق

گرایش کنترل

 

عنوان:

کنترل سیستم‌های تهویه هوای مطبوع به‌منظور مدیریت انرژی

 

استاد راهنما:

جناب آقای دکتر علیرضا حاتمی

 

استاد مشاور:

دکتر حمیدرضا کرمی

 

داوران:

دکتر محمدحسن مرادی

دکتر سهیل گنجه‌فر

 

نگارش:

محمد صوفی

 

زمان دفاع: روز شنبه مورخ 9/11/95 ساعت 17 الی 18

مکان: گروه مهندسی برق کلاس سمینار2

 

چكيده:

امروزه مدیریت انرژی از دغدغه‌های اصلی همه کشورها محسوب می‌شود. استفاده از سوخت‌های فسیلی جهت تأمین انرژی مورد نیاز جامعه موجب افزایش گازهای گلخانه‌ای و تغییرات شدید آب‌وهوایی در سطح جهان شده است. بارهای تهویه هوا از جمله بارهایی‌است که به صورت گسترده در ساختمان‌ها و صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل مصرف انرژی بالا و استفاده در ساعات طولانی در طول شبانه‌روز مدیریت انرژی در این بارها از اهمیت‌بالایی برخوردار است. امروزه روش­های مختلفی مانند: قیمت­گذاری­های مختلف انرژی در ساعات و فصول مختلف سال، محاسبه پلکانی قیمت انرژی، روش های تشویقی و ... جهت مدیریت مصرف انرژی مورد استفاده قرار می گیرد، اما در بسیاری از موارد عدم آگاهی و یا عدم توجه مصرف­کنندگان موجب افزایش هزینه­ها و عدم رضایت آنان شده­است. کنترل و پاسخگویی مناسب بارهای پرمصرف نظیر بارهای تهویه هوا می­تواند نقش مؤثری در رفع مشکلات و قابلیت اطمینان سیستم­های قدرت داشته باشد.

روش­های مختلفی به منظور کنترل سیستم­های تهویه هوا و پاسخگویی مناسب بارها در تحقیقات و پژوهش­ها مورد استفاده قرار گرفته­است. در بسیاری از این پژوهش­ها ملاک اصلی در کنترل بارهای تهویه هوا، تأمین دمای رفاه برای مصرف­کنندگان با استفاده از کنترل مجموعه­ای از بارهای تهویه هوا می­باشد. محققان به منظور کنترل بارهای تهویه هوا مدل­های مختلفی جهت شبیه­سازی رفتار بارهای تهویه هوا ارائه نموده­اند، پس از محاسبه یک مدل ریاضی مناسب برای شبیه­سازی رفتار بارهای تهویه هوای مطبوع می­توان ملاک­های متعددی جهت کنترل بارهای تهویه هوا ارائه نمود. این بارها را می­توان از طریق ابزارهای اقتصادی مانند قیمت گذاری برق در زمان­های واقعی و یا از طریق کنترل درجه حرارت نقطه تنظیم کنترل نمود. کنترل کننده­های مختلفی جهت تنظیم نقطه تنظیم دمای بارهای تهویه هوا مانند کنترل فازی و یا کنترل براساس تابع لیاپانوف  نیز بکار رفته است. یکی دیگر از روش­های کنترل بارهای تهویه هوا تغییر مرزهای محدوده دمایی در کلیدهای ترموستاتی می باشد که در مورد بررسی قرار گرفته شده است.

در این پژوهش به منظور مدیریت انرژی و کاهش هزینه مصرف­کنندگان، از انرژی های تجدیدپذیر جهت تأمین انرژی موردنیاز بارهای تهویه هوا استفاده شده و سعی شده با استفاده از یک کنترل کننده مدلغزشی پاسخ مناسب مجموعه بارها محاسبه گردد. یکی از مشکلات اساسی در استفاده از انرژی­های تجدیدپذیر، توان تولیدی متغیر این سیستم­ها می­باشد، لذا در اینجا جهت تأمین انرژی مورد نیاز بارهای تهویه هوا از انرژی موجود در شبکه توزیع قدرت، در کنار استفاده از انرژی­های تجدیدی­پذیر بهره­ گرفته شده­است و به منظور چگونگی تطبیق این دو منبع از یک کنترل کننده فازی استفاده شده­است. این کنترل­کننده با دریافت میزان تولید انرژی از نیروگاه تجدیدپذیر و ارزیابی میزان مصرف انرژی در مجموعه بارهای تهویه­، توازن مناسبی در استفاده از توان موجود درشبکه توزیع و توان تولیدی توسط نیروگاه تجدیدپذیر به­وجود می­آورد. بدین­ترتیب در زمان­های کاهش تولید انرژی از طرف نیروگاه تجدیدپذیر، با کمک انرژی موجود در شبکه توزیع، دمای رفاه مصرف­کنندگان تأمین می­شود، همچنین با افزایش تولید در نیروگاه­های تجدید پذیر، می­توان مقداری از توان تولیدی اضافه را به شبکه توزیع وارد نمود.

نتایج بدست آمده از شبیه‌سازی‌های انجام شده در نرم­افزار متلب، برای شرایط مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته­است. این نتایج نشان می­دهد که کنترل کننده مدلغزشی تا حد مطلوبی قادر به ردیابی توان مرجع یا همان توان تولیدی توسط نیروگاه تجدیدپذیر می­باشد. نکته اساسی در این پژوهش تنظیم میزان توان مصرفی بارهای تهویه هوا به کمک کنترل­کننده هوشمند فازی می­باشد که باعث ارجاع توان اضافی تولیدی از نیروگاه تجدیدپذیر به شبکه توزیع و در نتیجه کاهش قابل توجهی در هزینه مصرف­کنندگان می­گردد.

واژه­های کلیدی: کنترل بارهای ترموستاتیک، سیستم های تهویه هوا، مدیریت مصرف انرژی‏‏، کنترل فازی، کنترل مدلغزشی

 

شرح سوابق شغلی و علمی

 

1-    مشخصات فردی

نام: محمد

نام خانوادگی: صوفی

محل : نهاوند

وضعیت تاهل : متاهل

پست الکترونیکی: msoofi68@gmail.com

 

 

2-   سوابق تحصیلی

مقطع

رشتهی تحصیلی

عنوان پایان نامه

دانشگاه محل تحصیل

سال ورود

کارشناسی ارشد

مهندسی برق

کنترل سیستم‌های تهویه هوای مطبوع به منظور مدیریت انرژی

دانشگاه بوعلی سینا

92-95

کارشناسی

مهندسی برق

نقش پتانسیل زیرلایه در دقت روش اندازه¬گیری مقاومت سری با استفاده از روش کلکتور باز

دانشگاه صنعتی همدان

86-90

3-  فعالیت­های علمی-پژوهشی

عنوان مقاله

علمی پژوهشی

 

 

 

 

4-   آشنایی با زبانهای خارجی

زبان

خواندن

نوشتن

انگلیسی

خوب

خوب

5-   سوابق کاری

محل

دانشگاه صنعتی همدان

موقعیت شغلی

کارشناس دفتر ارتباط با صنعت و کارآفرینی

تاریخ شروع به کار

15/11/91

تاریخ اتمام همکاری

-

توضیحات

 

6-   آشنایی با کامپیوتر

درجه آشنایی

نرم افزار

بسیار زیاد

Microsoft office

زیاد

Ms Project

زیاد

CPLEX

بسیار زیاد

Matlab