احمد امینی
احمد امینی
دانشكده مهندسی
گروه مهندسی برق
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق گرایش قدرت
عنوان:
کنترل گروهی آسانسورها به منظور صرفه جویی در انرژی مصرفی
استاد راهنما:
دکتر علیرضا حاتمی
اساتيد داور:
آقاي دكتر مرادي
آقاي دكتر كرمي
نگارش:
احمد امینی
تاریخ دفاع:
شنبه 13 دی 1394، ساعت17:30
مکان: آمفی تئاتر دانشکده
چكيده:
با رشد شهرنشینی و توجه به این نکته که در شهرستانهای بزرگ و پرجمعیت، زمین برای ساختوسازدر حال کاهش است، در نتیجه ساختمانهای مرتفع در تمام بخشهای مسکونی، تجاری و سازمانی رونق خاصی پیدا کردهاند. یکی از سرویسهای مهم برای این ساختمانها آسانسور میباشد که امکان کار و زندگی بهتر را برای بشر فراهم کردهاست. آسانسورها حدود 4% (3تا5درصد) از برق مصرفی ساختمان را به خود اختصاص دادهاند. در نتیجه کاهش انرژی مصرفی آسانسورها حائز اهمیت است. به علت افزایش سطح رفاه افراد، اخیراً به موضوع مصرف انرژی در ساختمان توجه بیشتری شدهاست. بهرهوری از خدمات آسانسور برای جمعیت ساختمان بسیار حیاتی است بهطوریکه مسافران از آسانسورها انتظار دارند که پاسخگویی به فراخوانیها و رفتن از طبقه مبدأ به طبقه مقصد را درکمترین زمان ممکن انجام دهند. در سیستم تک آسانسوره، تنها یک کنترل کننده همه فراخوانیها را کنترل میکند درحالیکه در مورد چندین آسانسور، یک کنترلکننده گروهی تصمیم میگیرد که کدام آسانسور به فراخوانی اختصاص داده شود. مسئله کنترل گروهی آسانسورها مشکلاتی از قبیل رفتار پیچیده و سخت بودن طراحی، آنالیز، شبیهسازی و کنترلشان را به همراه دارند. کنترل گروهی آسانسورها مدت زیادی میباشد که مورد مطالعه قرار گرفته است. روشهای اولیه عمدتاً براساس روشهای تحلیلی گرفته شده از تئوری صف بود. در دهههای اخیر تکنیکهای هوش مصنوعی از قبیل منطق فازی، شبکههای عصبی و الگوریتمهای ارزیابی هیبریدی مورد بحث قرار گرفتهاند.
در این پایان نامه، کنترل گروهی آسانسورها مدنظر است. بهاینصورت که یک یا چند آسانسور، خدمترسانی به فراخوانیهای طبقات را برعهدهدارند. هدف کنترل گروهی، مینیمم کردن زمان انتظار افراد یا کاهش انرژی مصرفیآسانسورها میباشد. اینخدمترسانیها باید در راستای یکی از این اهداف یا درنظر گرفتن همزمان هردوی آنها باشد. ابتدا، باید نوع الگوی ترافیکی مشخص میشود. سپس روشی برای بهدست آوردن طبقات مبدأ و مقصد مسافران (مونت کارلو) ارائه میگردد. درکارهای انجام شده قبلی، افراد قبل ازسوارشدن، فقط جهتحرکت را مشخص میکنند و سپس زمانی که وارد آسانسور شدند، دکمه طبقه مقصدشان را میزنند. اما در این پایاننامه فرض میشود که افراد، قبل از سوار شدن، دکمه مربوط به طبقه مقصدشان را میزنند که این روش باعث می شود که تعداد توقفات کاهش یابد و در نتیجه کاهش زمان انتظار را در پی دارد. مرحله بعد، تعیین هدف بهینه سازی با استفاده از منطق فازی است. همانطورکه اشاره شد، هدف بهینه سازی میتواند مینیمم کردن زمان انتظار، انرژی مصرفی یا بهینه سازی همزمان هردو باشد. آنگاه، با توجه به نرخ ورود افراد (براساس توزیع پواسن) و مشخص شدن هدف بهینه سازی و اطلاع داشتن از موقعیت تمام آسانسورها، آسانسور مناسب برای سرویس دهی انتخاب میشود. این روال تا زمانیکه دیگر هیچ شخصی در صف انتظار سرویس آسانسور نباشد، ادامه مییابد. بعد از اتمام روال ذکرشده و با توجه به روابط موجود زمانی هرسفر طولمیکشد و نیز، زمان انتظار بهدست میآید و نیز، مجموع انرژی مصرفی آسانسورها در دسترس میباشد. بنابراین مقایسهای با روشهای بیان شده در کارهایی که قبلاً انجام شده، صورت میگیرد و کارایی روش ارزیابی میشود.
كلمات كليدي: ساختمانهاي مرتفع،آسانسورها، كاهش انرژي مصرفي، الگوي ترافيكي
Abstract:
With growing urbanization the land is becoming scarce in large metropolitan and densely populated cities so that high rise buildings are booming in all the sectors i.e. residential, commercial and institutional. An important service in these buildings is the elevators or lifts that share about 4% of the overall energy consumed by the buildings.so the importance of reducing energy consumption by lifts can hardly be exaggerated.this model proposes a method to analyze and simulate passenger flow model in elevator group control system (EGCS). Although stochastic passenger arrival process in EGCS is about to belong to Poisson process, the data we got are not perfect. We can obtain several standard passenger flow models by Monte-Carlo sampling, and we simulate this with MATLAB. We have studied the dynamic behavior of elevators in a system for reducing energy consumption. We present a nonlinear-map model for the dynamics of 3 elevators.Among various traffic patterns in building,most energy is consumed under up-peak traffic pattern.
Key Words: high rise buildings, elevators, reducing energy consumption , nonlinear-map model, up-peak traffic.
رزومه احمد امینی تلفن تماس: 09362296515 ایمیل :ahmadamini1369@yahoo.com متولد : 14/06/1369 ساکن : بروجرد (لرستان) وضعیت خدمت: کارت معافیت سوابق تحصیلی کارشناسی مهندسی برق قدرت – دانشگاه لرستان (واقع در خرم آباد) موضوع پروژه كارشناسي: بررسي انواع نيروگاه و شبيهسازي نيروگاههاي بادي با استفاده از نرمافزار متلب استاد راهنما: آقاي دكتر محمود شاكرمي تاریخ فارغ التحصیلی: 17/11/91 معدل 13/16 -------------------------------------------------------- کارشناسی ارشد مهندسی برق- دانشگاه بوعلی سینا همدان معدل 25/17 موضوع پروژه كارشناسي ارشد: كنترل گروهي آسانسورها به منظور صرفه جويي در انرژي مصرفي آنها استاد راهنما: آقاي دكتر عليرضا حاتمي سوابق حرفه ای · گذراندن دوره ابزار دقیق سازمان فنی و حرفه ای در سال 91 · دوره کارآموزی در شرکت توزیع برق خرم آباد مهارتها · نرم افزار Matlab سیمولینک و کد نویسی · مجموعه نرم افزارهای Microsoft office · آشنایی با PLC · آشنایی با مهارتهای ICDL · تسلط در ترجمه متون انگلیسی · آشنایی با تاسیسات الکتریکی(روشنایی فنی- ایمنی و حفاظت) · آشنایی با تجهیزات الکتریکی(صنعتی و ساختمانی)
به اطلاع متقاضیان دکترای سال تحصیلی 1404-1403 رشته های مهندسی (مکانیک - کامپیوتر - برق - مواد - عمران - صنایع) دانشگاه بوعلی سینا می رساند، فهرست اساتید پذیرنده دانشکده مهندسی...
به اطلاع می رساند یک شرکت دانش بنیان در اصفهان نیازمند خدمات تحقیقاتی دانش آموختگان رشته های مواد و شیمی بوده و استخدام می کند. علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با شماره 03133879868 در...
به گزارش بسنا، مراسم افتتاحیه این پروژه با حضور محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر علیرضا قاسمیفرزاد استاندار همدان، معاونان وزارتخانههای علوم و مسئولان استانی و ریاست...
دفتر هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه بوعلیسینا فهرست اسامی دانشجویان برگزیده آموزشی پژوهشی پانزدهمین همایش سالانه دفتر هدایت استعدادهای درخشان سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. اسامی دانشجویان...
بهراد توتونچی دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی عمران دانشگاه بوعلی سینا، در جلسه ای با حضور نمایندگان دانشگاه های سراسر کشور، با کسب اکثریت آرا انتخابات، به عنوان دبیر...
در هشتمین نشست از دوره یازدهم هیأت ممیزه دانشگاه بوعلیسینا، آقای دکتر علیرضا حاتمی دارای مدرک دکتری در رشته مهندسی برق با ر أ ی اعضاء از مرتبه...
بدینوسیله انتخاب آقای دکتر آرش فتاح الحسینی را به عنوان پژوهشگر برگزیده دانشگاه در گروه فنی و مهندسی به ایشان و خانواده علمی دانشکده مهندسی تبریک عرض نموده و از خداوند متعال...
بدینوسیله انتخاب دو تن از دانشجویان دانشکده مهندسی مهندس راضیه چهارمحالی در مقطع دکتری رشته مهندسی مواد شاخه خوردگی و مهندسی سطح و مهندس امین نظری در مقطع...
بدینوسیله انتخاب سه عضو هیات علمی دانشکده مهندسی جناب آقایان دکتر جواد بهنامیان ، دکتر حسن علم خواه و دکتر محسن گودرزی در...
براساس اطلاعات پایگاه شاخصهای اساسی علم (ESI)، حضوردکتر محمد حسن مرادی از گروه مهندسی برق دانشکده مهندسی در زمره پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا استمرار پیدا کرد. ...
بدینوسیله انتخاب اعضا محترم هیات علمی سرکار خانم دکتر سموئی (گروه مهندسی صنایع)، جناب آقایان دکتر بابائی (گروه مهندسی عمران)، دکتر حاتمی (گروه مهندسی برق)، دکتر ختن لو (گروه مهندسی...
بدینوسیله انتخاب چهار عضو هیات علمی دانشکده مهندسی جناب آقای دکتر جواد بهنامیان از گروه مهندسی صنایع به عنوان پژوهشگر اول برگزیده، جناب آقای دکتر حسن علم خواه از گروه...
به گزارش بسنا و به نقل از سازمان سنجش، آزمون مرحله نهایی بیست و هشتمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور با حضور نفرات برگزیده آزمون کارشناسی ارشد (متمرکز) و آزمون غیرمتمرکز المپیاد در دانشگاههای...
به اطلاع دانشجویان محترم می رساند سایت کامپیوتر کارشناسی دانشکده مهندسی به دلیل انجام ثبت نام دانشجویان کارشناسی ورودی 1402 از شنبه 1402/7/22 به مدت یک هفته تعطیل می باشد.
به گزارش بسنا و به نقل از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، در هشتمین دوره تجلیل از سرآمدان علمی کشور در سال ۱۴۰۲ که با حضور معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور و وزیر علوم...
به اطلاع دانشجویان ورودی جدید تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا) می رساند، یکشنبه 23 مهر ساعت 11 الی 13 در محل آمفی تئاتر دانشکده مهندسی جلسه معارفه با هیات رییسه دانشکده برگزار می شود. ...
بر اساس اطلاعات جدید نمایه استنادی معتبر scopus ۲۰۲۳، با بررسی مقالات مربوط به ۲۰۲۲، 4 عضو هیات علمی و 1 دانش آموخته دانشکده مهندسی و با بررسی کل مقالات مربوط به سال های مختلف، 1 نفر از اعضای هیات...
نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جناب آقای دکتر حسن علم خواه و بنا به پیشنهاد رئیس دانشکده مهندسی، به موجب ابلاغی ایشان با حفظ سمت آموزشی به مدت 2 سال به عنوان...
در حکمی از طرف ریاست دانشگاه آقای دکتر امیرسامان خیرخواه به عنوان مدیر گروه رشته مهندسی صنایع منصوب گردید. در این حکم آمده است : « با احترام و آرزوی توفیق الهی، نظر به مراتب تعهد و تجارب...
در حکمی از طرف ریاست دانشگاه آقای دکتر صالح رازینی به عنوان مدیر گروه رشته مهندسی برق منصوب گردید. در این حکم آمده است : « با احترام و آرزوی توفیق الهی، نظر به مراتب تعهد و تجارب ارزنده...