امیرحسین صفرقلی

امیرحسین صفرقلی


تاریخ انتشار : Publish : نسخه قابل چاپ Print

جلسه دفاع از پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی صنایع (گرایش صنایع)


عنوان:

پیشنهاد مدلی جدید برای مسئله مکان­یابی هاب در شبکه حمل‌ونقل چندوجهی با رویکرد سلسله‌مراتبی

استاد راهنما:

دکتر جواد بهنامیان

 
اساتید داور:

دکتر امیر سامان خیرخواه

دکتر وحید خداکرمی


نگارش:

امیرحسین صفرقلی


زمان:

یکشنبه، 25 بهمن 1394

ساعت: 15

مکان: کلاس 10

چكيده:

هدف مسائل مکان­یابی هاب، برقراری جریان در شبکه­های مختلف توزیع به بهترین شکل ممکن است. تاكنون در بیشتر مسائل مکان­یابی هاب، فرض شده است که جریان بین گره­ها حداکثر از دو هاب می­تواند عبور کند در حالی­که در دنیای واقعی محموله­ها ممکن است در طول مسیر خود مجبور شوند از تعداد هاب­های بیشتری بگذرند که این واقعیت در شبکه­های توزیع کالا و شبکه­های پستی قابل مشاهده است. در این حالت استفاده از مدل­های مکان­یابی هاب سلسه‌مراتبی به منظور تعیین مکان بهینه هاب­ها و تخصیص گره­ها به آن­ها ضروری به نظر می­رسد. از طرف دیگر یکی از مسائل مهم در شبکه­های حمل­ونقل، تحویل به موقع کالا و افزایش سطح خدمت­دهی جهت بالا بردن سطح رضایت مشتریان است. بدین منظور طراحی شبکه­های حمل­ونقل چندوجهی توسعه داده شده است. در این نوع شبکه­ها می­توان از شیوه­های مختلف حمل‌ونقل جاده­ایی، ریلی، هوایی و دریایی استفاده نمود. در شبکه­های حمل­ونقل چندوجهی، عدم تناسب میان نرخ ورود جریان به هاب­ها با نرخ پردازش منابع هاب و همچنین تنوع زمانی در حمل­ونقل شیوه‌های مختلف انتقال کالا، باعث ایجاد صف در هاب­ها می­شود. بدین منظور در این تحقیق با استفاده از مدل صف GI/G/1  به بررسی اثر محدودیت منابع و همچنین تنوع در زمان حمل‌ونقل مسیرهای مختلف تحت الزامات زمان سرویس دهی پرداخته می­شود.

در این بررسی پس از ارائه مدل پیشنهادی، حل آن در اندازه‌های کوچک توسط نرم افزار گمز آورده شده است. در ادامه الگوریتم ترکیبی جستجوی همسایگی متغیر-شبیه‌سازی تبرید برای حل مسئله در اندازه‌های بزرگ­ پیشنهاد شده است. در نهایت پس از حل مثال­های عددی، تحلیل­ حساسیت جهت اعتبارسنجی عملکرد مدل­ و الگوریتم پیشنهادی انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که مدل­ پیشنهادی، علاوه بر این­که از امکان خدمت­دهی بیشتری نسبت به مدل­های کلاسیک برخوردار است، باعث کاراتر شدن شبکه حمل‌ونقل نیز شده است. همچنین نتایج حاصل از الگوریتم پیشنهادی نشان می‌دهد که این الگوریتم نسبت به الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر کارایی بهتری دارد.

واژه­ های کلیدی: هاب سلسه‌مراتبی، شبکه حمل‌ونقل چندوجهی، مدل صف GI/G/1، الگوریتم ترکیبی جستجوی همسایگی متغیر-شبیه‌سازی تبرید

Abstract:

The aim of hub location problems is establishing flow in different distribution networks in the best way possible. So far, in more locating hub problems, it is assumed that flow between nodes can pass maximum from two hubs, while in the real-world cargos may be forced along their routes pass from more number of hubs that this fact in the distribution networks and postal networks is visible. In this case, the use of hierarchical hub location models to determine the optimal location of hubs and assigning the nodes to them seems to be necessary. On the other hand, one of the most important issues in transportation networks, is timely delivery of goods and increase service levels to enhance customer satisfaction. For this purpose, multi-modal transportation network design has been developed. In this type of networks, it can be used from various transport modes road, rail, sea and air. In multi-modal transport network, a mismatch between the rate of flow entrance to hubs with processing rates of hub sources as well as time diversity in different modes of transferring goods, causing queues at hubs. Therefore, in this study, it is paid to surveying effects of resource constraints and the diversification in different transport routes time under the requirements of service time by using the queue model GI /G/1.

In this study, after proposing a mathmatical model and solving it in small-sized instances, a new variable neighborhood search-simulated annealing is proposed to solve the problem in the large size suggested. Finally, several numerical examples and sensitivity analysis to validate the performance of the model and the proposed algorithm is investigated. The results show that the proposed model not only has more possibility of serving than classic models, but also, causing transport network is more efficient.

Key Words: Hierarchical hub location, Multimodal transportation network, The queue model GI/G/1, The hybrid variable neighborhood search algorithm-simulated annealing


 امیرحسین صفرقلی

متولد 6 تیر 1368                وضعیت خدمت: معافیت تحصیلی                             

محل سکونت: تهران

همراه: 09183701142       پست الکترونیکی : amirsafar91@yahoo.com                     

تحصیلات :

·        دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی صنایع صنایع، دانشگاه بوعلی سینا همدان

·        کارشناسی،  مهندسی صنایع - تکنولوژی صنعتی، دانشگاه علم و صنعت ایران

·        دیپلم، ریاضی و فیزیک، دبیرستان نمونه دولتی شهید رجایی

سوابق کاری :

·        کارشناس ارشد ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

سوابق دانشگاهی :

عنوان پایان نامه « پیشنهاد مدلی جدید برای مسئله مکان­یابی هاب در شبکه حمل‌ونقل چندوجهی با رویکرد سلسله‌مراتبی»، استاد راهنما دکتر جواد بهنامیان، بهمن 1394

 

مقالات:

·        ارائه مدلی جهت مکانیابی سلسله مراتبی تسهیلات بانکی، دوازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع

·        ارائه یک مدل جدید غیرخطی جهت مکانیابی سلسله مراتبی هاب در شبکه‌های حمل و نقل چندوجهی، نشریه مهندسی صنایع

 

نرم افزار ها:

·        Microsoft Office

·        GAMS

·        MINI TAB

·        MATLAB

 

کارگاه‌ها:

·         کارگاه آموزشی روش ها و فنون تدریس، دانشگاه بوعلی سینا، اردیبهشت 1392

مهارت‌های زبان:

Reading

Listening

Writing

Speaking

Average

Average

Average

Average