حمید اسفندیاری

حمید اسفندیاری


تاریخ انتشار : Publish : نسخه قابل چاپ Print

جلسه دفاع  از پایان­نامه  کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی

 

تعیین ضرایب  سختی ومیرایی دسته موتور لاستیکی خودرو سواری به روش جداسازی دینامیکی و بهینه سازی ابعادی آن   

  مطالعه موردی: موتور ملّی 

           استاد راهنما                                                       استاد مشاور                                                        اساتید ممتحن

دکتر علیرضا شوشتری                                             دکتر وحید فخاری                                                        دکتر عباس فدائی

                                                                                                                       دکتر مهدی کریمی

پژوهشگر

حمید اسفندیاری

چكيده:

        یکی از مهم­ترین منابع ارتعاشی خودرو، موتور آن است. مهمترین عامل ایجاد ارتعاشات در موتور خودرو نیز گشتاور ایجاد شده حول محور میل­لنگ می­باشد. این گشتاور، سبب ایجاد نیروهای زیادی می­گردد که از طریق نگهدارنده­های موتور به بدنه خودرو منتقل می­شود. به همین دلیل طراحی مناسب نگهدارنده­های موتور باعث کاهش نیروی منتقله به بدنه و در نتیجه کاهش ارتعاشات می­گردد. شرکت ایپکو، در راستای اهداف تحقیقاتی خود، در حال تحقیق برای بدست آوردن راهکارهایی جهت کم کردن ارتعاشات موتور ملّی می­باشد. در این پژوهش ضرایب سختی و میرایی مناسب نگهدارنده­های لاستیکی با استفاده از مدل شش درجه آزادی موتور ملّی تعیین گردیده است. در اين پايان نامه، به منظور تعيين ضرايب سختی نگهدارنده های موتور از روش جداسازی مودهای ارتعاشی موتور نسبت به محور گشتاور غلتشی استفاده شده است. از آن جا که دستيابی کامل به جداسازی مودهای ارتعاشی طی بررسی­های به عمل آمده، و با توجه به محدودیت­های طراحی امکان­پذیر نگردید، از روش­های بهينه سازی به منظور دستيابی به بيشينه جداسازی مودهای ارتعاشی موتور استفاده گردید. در ادامه با استفاده از توابع هدف مختلف، حالت­های بهینه مختلف ایجاد گردید و  با رسم پاسخ فرکانسی، بهترین حالت بهینه انتخاب شد و با مقایسه نمودارهای مذکور مشخص گردید که دسته­موتور گشتاوری، دارای بیشترین اثر در کاهش میزان دامنه و نیروی منتقل شده به بدنه می­باشد. بنابراین مقادیر سختی بهینه برای این دسته­ موتور تعیین شد. در ادامه، با استفاده از مدل اجزا محدود و نرم­افزار ABAQUS، تغییرات لازم در طراحی دسته­موتور گشتاوری به منظور رسیدن به مقادیر سختی بهینه محاسبه شده، انجام شده است. مقایسه نتایج به دست آمده از مدل اجزا محدود و تست آزمایشگاهی، صحت مدل­سازی و المان­بندی این تحقیق را تایید نموده است. بعد از تعیین شکل و ضرایب سختی مدل بهینه، مقادیر میرایی نگهدارنده مورد نظر محاسبه و تعیین شده است. در نهایت با مقایسه دو حالت بهینه و نامی مشخص شد که جابه­جایی مرکز جرم و نیروی منتقل شده در محل دسته­موتورها در حالت بهینه نسبت به حالت نامی کمتر می­باشد.

 

زمان :  شنبه 25 بهمن 1393 ساعت 17:30

مکان : آمفی تئاتر  دانشکده مهندسی


Abstract:

One of the most important sources of vehicle noise and vibration is the forces which is produces in engine. The torque generated around the crankshaft axis is the main cause of the vibrations in the engine. This torque, produces large forces in the engine which transmit to chassis through engine mount. Optimum design of engine mounts will reduce the force transmitted to the body and thus reduces level  vibration of vehicle. For reducing the level of vibration in EF7 engine, IPCO has a program to investigate how this purpose has been done. For this purpose, in this thesis, the optimization of stiffness and damping coefficient of engine mount has investigated, using decoupling around Torque Roll Axes(TRA). So, at first, the stiffness  coefficients of engine mount have been determined using six DOF model of EF7 engine. For this purpose, the Torque Roll Axes of engine has been determined and decoupling of the modes around this axis has been done. According to some design and manufacturing constrains, the complete decoupling around TRA has not been accomplished. So, some optimization strategy  for maximum decoupling around this axis has been defined. Using optimization software the optimum stiffness coefficient have been derived and based on FRF curves, it is showned that the most effective engine mount in the reducing the vibration is the torque strut mount. Using FEM and ABAQUS software, the proper analysis for determining the stiffness coefficient in the case of optimum design has been done. Finally the damping coefficient of the engine mount has been determined. It is shown that the new designed engine mount has better dynamic behavior in comparison with the last engine mount.                                                                 




 

مشخصات فردي:

نام: حميد

نام خانوادگي: اسفندياري

شماره شناسنامه:14699     

كد ملي : 3934557211

تاريخ تولد:  16/6/1367

محل تولد:  ملاير

نام پدر : حسين

وضعيت تاهل : مجرد

محل سكونت : تهران ، شهرك شهيد باقري     تلفن:44727546        همراه:09183536316

وضعيت نظام وظيفه : داراي كارت پايان خدمت (خدمت در نيروي دريايي ارتش جمهوری اسلامی ایران )

مقطع تحصيلي فعلي :  كارشناسي ارشد

 

 

مشخصات تحصيلي  در مقطع كارشناسي:

رشته كارشناسي :     مهندسي مكانيك در طراحي جامدات

محل تحصيل :   دانشگاه آزاد كاشان

معدل كارشناسي :   18.56 (هيجده و پنجاه وشش صدم )

سال ورود به دانشگاه :  1385 

تاريخ فارغ التحصيلي:  14/6/89 

سوابق در دانشگاه :كسب  رتبه اول در بين تمام وروديهاي سال 85 وداراي بالاترين معدل در رشته مورد نظر در 10 سال گذشته دانشگاه مذكور

پروژه كارشناسي : طراحي دستگاه manipulator  

كار آموزي : در شركت بوذر جمهر كاشان

مهارت هاي كامپيوتري :

            نام دوره                                                             سطح آشنايي

                    Office 2010                                             پيشرفته

Solid work  2011                                                      متوسط

Matlab                                                                     مقدماتي

 Abaqus                                                                    متوسط

  Mold flow                                                              متوسط

Mod frontier                                                           پيشرفته

Hyper mesh                                                                 پيشرفته

 

 

مشخصات تحصيلي  در مقطع كارشناسي ارشد:

رشته كارشناسي :     مهندسي مكانيك  گرایش طراحی کاربردی زمینه ارتعاشات

محل تحصيل :   دانشگاه بو علی همدان

معدل كارشناسي :   18.68 (هيجده و سی و هشت صدم )

سال ورود به دانشگاه :  1391 

تاريخ فارغ التحصيلي:  25/11/1393

 

سوابق در دانشگاه :كسب رتبه اول در بين  وروديهاي رشته مکانیک

 پروژه كارشناسي ارشد : تعیین ضرایب سختی و میرایی دسته موتور لاستیکی و بهینه سازی ابعادی برای موتور ملی (شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو)

نرم افزارهای کار شده در پروژه: آباکوس، متلب، مودفرانتیر، هایپر مش و ...

تاریخ شروع پروژه: آبان 92