رضا نادری قمی

رضا نادری قمی


تاریخ انتشار : Publish : نسخه قابل چاپ Print

دانشکده مهندسی

گروه مهندسی مکانیک

جلسه دفاع از پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی

 

عنوان

تحلیل خستگی و گسیختگی در میله­ کششی سیستم فرمان خودرو پژو 405

استاد راهنما

جناب آقای دکتر فدائی

 

اساتید ممتحن

جناب آقای دکتر سیفی                       جناب آقای دکتر شوشتری

 

پژوهشگر

رضا نادری­ قمی

چكيده پایان نامه:

بسیاری از قطعات صنعتی در مدت عملکردشان، تحت بارگذاری چرخه­ای و/یا متغیر قرار می­گیرند که منجر به پیدایش و رشد ترک خستگی می­شود. شرایط کاری اکثر قطعات خودرو نیز این­گونه است و این موضوع، یکی از رایج­ترین دلایل گسیختگی آن­ها می­باشد، که این پدیده مشکلات حادی در ایمنی سرنشینان خودرو ایجاد می­کند. به منظور رفع این مشکل، اخیرا در مراحل اولیه­ی محاسبات و طراحی خودرو، برای قسمت­های مهمی که در ایمنی سرنشینان نقش اساسی را ایفا می­کنند، تحلیل و طراحی خستگی و بررسی دوام انجام می­شود. با نظر به این مطالب، در پژوهش حاضر به­منظور بررسی شرایط خستگی و گسیختگی یکی از قطعات خودرو که تحت بار چرخه­ای قرار می­گیرند، تحلیل خستگی با رویکرد روش اجزای محدود در مورد میله­کششی سیستم فرمان خودروی پژو 405 انجام شده است. در این راستا پس از انجام مطالعات کلی در زمینه­ی مکانیک شکست و خستگی، و همچنین تحقیقاتی جامع و کامل پیرامون میله­کششی سیستم فرمان خودرو، خواص مکانیکی و ساختار شیمیایی نمونه­ی مدنظر، تعیین گردید. سپس فرآیند گسیختگی خستگی این قطعه در شرایطی مشابه حالت کاری آن، توسط نرم­افزار اجزای محدود ABAQUS شبیه­سازی شده است. در این مسیر سه حالت مختلف بارگذاری اعمالی روی قطعه، با نیروهای KN 57 ، 28 و 23 ، در شرایط یکسان شبیه­سازی شد و به کمک نتایج خروجی نرم­افزار و با استفاده از روابط مکانیک شکست، عمر خستگی در هرکدام از این سه حالت محاسبه گردید. برای انجام آزمایش خستگی، پس از تهیه وآماده­سازی نمونه­ها، سه قطعه­ی همسان تحت شرایط مشابه با حالت شبیه­سازی شده قرار گرفتند و عمر خستگی آن­ها به صورت تجربی توسط دستگاه اینسترون اندازه­گیری شد. مقایسه­ی نتایج بدست آمده از نرم­افزار تحلیل اجزای محدود با نتایج حاصل از انجام آزمایش خستگی، میزان تطابق مناسبی را نشان داد، که این تطابق بیانگر این است که  برای محاسبه­ی عمر خستگی قطعات مختلفی که در شرایط بارگذاری چرخه­ای به صورت ترکیبی از کشش و خمش قرار می­گیرند، با تقریب قابل قبولی می­توان به نتایج بدست آمده از این روش، اعتماد کرد و از انجام آزمایش­های زمان­بر و پرهزینه صرف­نظر نمود. در انتها به­منظور تفسیر و توضیح برخی پدیده­ها، فلزنگاری سطوح شکست تمام نمونه­ها با استفاده از میکروسکوپ نوری انجام شده است.

 

زمان :  یکشنبه 26 بهمن 1393 ساعت 18

مکان :  آمفی تئاتر دانشکده مهندسی

مشخصات فردی :

نام :                رضا

نام خانوادگی :    نادری قمی

محل تولد :        شهر قم

پست الکترونیکی :      r.naderi91@basu.ac.ir

سوابق تحصیلی :

مقطع فعلی :     کارشناسی ارشد

رشته :           مهندسی مکانیک - طراحی کاربردی - طراحی جامدات

دانشگاه :        بوعلی سینا همدان

پایان نامه :      بررسی خستگی و گسیختگی در میله­ کششی سیستم فرمان

 

مقطع قبلی :      کارشناسی

رشته :            مهندسی مکانیک - طراحی جامدات

دانشگاه :          آزاد اسلامی واحد کاشان

پروژه پایانی :    سیستم های هیدرولیک  ماشین آلات سنگین

کارآموزی 1 :    عملکرد پرس ها در ساخت قطعات به روش فورج سرد

 ( کارخانه پیچ اشپیل قم )

کار آمزی 2 :   ساختار و نحوه عملکرد انواع سیستم های تهویه مطبوع

 ( شرکت شعله خاور تکرو ایرانیان )

دوره های آموزشی :

1- کارور SolidWorks ( نقشه کش و طراح صنعتی با کامپیوتر )

2- کارور CATIA (نقشه کش و طراح صنعتی با کامپوتر )

3- کارور Master Cam ( ماشین کاری در نرم افزار )

4- کارور Mill Power ( ماشین کاری در نرم افزار )

5- آشنایی و کار با مدارات پنوماتیکی

6- EFQM ( خود ارزیابی بر اساس مدل تعالی کیفیت اروپا )

7- ICDL ( رایانه کار )