سجاد قلیپور
سجاد قلیپور
دانشکده مهندسی
گروه آموزشی مهندسی عمران
جلسه دفاعیه پایاننامه برای دریافت درجه دکتری در رشته مهندسی عمران گرایش مکانیک خاک و پی
عنوان:
مطالعه آزمایشگاهی و عددی عملکرد پیهای لبهدار تحت بارگذاریهای فشاری و کششی
استاد راهنما:
دکتر مسعود مکارچیان
اساتید داور:
دکتر ابوالفضل اسلامی
دکتر محمدرضا امام
دکتر عباس قدیمی
نگارش:
سجاد قلیپور
چهارشنبه 23 اسفندماه 1396، ساعت 10:30
آمفیتئاتر دانشکده مهندسی
BU-Ali Sina University
Faculity of Engineering
Department of Civil Engineering
A thesis submitted for the degree of Doctor of Philosophy
Title
Experimental and Numerical Study of Skirted Foundations Performance under Compression and Uplift Loadings
Supervisor:
Masoud Makarchian (Ph.D)
Referees:
Abolfazl Eslami (Ph.D)
MohamadReza Emam (Ph.D)
Abbas Ghadimi (Ph.D)
By:
Sajjad Gholipour
March, 14, 2018
چكيده:
بر مبنای عملکرد ضعیف پیهای سطحی در برابر نیروهای بزرگ فشاری و کششی از نظر ظرفیت باربری و میزان نشست، بهسازی و بهبود رفتار این نوع پیها از دهههای قبل دارای اهمیت بوده است. استفاده از صفحات افقی همچون ژئوسنتتیکها و المانهای فلزی، از روشهای متداول بهسازی و بهبود عملکرد پیهای سطحی است که باعث افزایش ظرفیت باربری و کاهش نشست پی میشود. وجود محدودیتهای مرتبط با عملیات اجرایی و استفاده از صفحات افقی زیر پیهای سطحی همچون نیاز به عملیات حفاری، اجراء در دریا و زیر سطح آب و همچنین عدم مقاومت کافی در برابر نیروهای کششی و واژگونی، محققان را به استفاده از صفحات قائم فلزی و بتنی جدارنازک زیر پیهای سطحی، جهت رفع این محدودیتها و افزایش ظرفیت باربری سوق داده و نوع جدیدی از پیها را با عنوان پیهای لبهدار به جامعه مهندسی عمران، بهخصوص ژئوتکنیک معرفی نمودهاند. استفاده از صفحات قائم بهعنوان لبه در محیط پیرامون پی سطحی، یکی دیگر از روشهای بهبود عملکرد پیهای سطحی است؛ بهطوری که لبه سازهای درون خاک نفوذ کرده و با محصورسازی جانبی خاک پیرامونی، بهعنوان واحدی يکپارچه با پي جهت انتقال بارهای روسازه به خاک بهکار ميرود. پیهاي لبهدار قابليت استفاده بهعنوان نوع جديدی از پیها براي جايگزيني سایر انواع پيهاي سطحي، نيمهعميق و عميق را دارند. اين نوع پيها بیشتر در سازههای ساحلی و فراساحلی و همچنين بهعنوان پی توربينهاي بادي، مخازن ذخیره صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و سکوهاي حفاری نفتي استفاده شده و ميتوانند با بهبود عملکرد، جایگزین سایر انواع پیهای متداول شوند. بهعلت وجود نیروهای سنگین در مخازن ذخیره و همچنین نیروهای واژگونی و بالارانش ناشی از بارهای افقی و مایل موجود در سازههای دریایی و توربینهای بادی، پیهای لبهدار قابلیت مقابله با این نیروها را بهجای پیهای سطحی و عمیق دارند. مزیتهای اصلی پیهای لبهدار نسبت به پیهای سطحی شامل افزایش ظرفیت باربری، کاهش نشست و مقاومت در برابر نیروهای کششی است و همچنین نسبت به پیهای عمیق و نیمهعمیق، عدم نیاز به خاکبرداری قابلتوجه، نصب آسان و سریع و نیز صرفهجویی اقتصادی را میتوان اشاره نمود.
بر اساس بررسيها، براي سازههاي واقع بر خاکهاي دانهاي همانند پروژههاي نزديک سواحل، استفاده از پيهاي لبهدار ميتواند انتخابی مفيد و اقتصادي باشد. با اين حال مطالعات جامع بر رفتار و عملکرد اين نوع پيها واقع بر چنين خاکهايي، بهخصوص در کشور ايران در مقايسه با ساير کشورهاي جهان، نسبتاً محدود است که نياز به بررسي بيشتر و جامعتري در اين موارد احساس ميشود. در اين پژوهش عملکرد پيهاي دايرهاي و مربعی لبهدار واقع بر روي بستر خاک ماسهای، توسط آزمايشهاي آزمايشگاهي کوچکمقياس تحت بارگذاری فشاري و کششی مطالعه شده و پارامترهاي مختلف شامل نسبت طول لبه به اندازه پی (قطر یا عرض برحسب مورد)، زاویه امتداد اعمال بارگذاری، اندازه فونداسيون، دانسيته نسبي ماسه و زبري سطوح فونداسيون و لبه مورد بررسي قرار گرفت. نتایج آزمایشهای مدلهای پی لبهدار، با نتایج متناظر مدلهای پی سطحی مقایسه شد. همچنین تعدادی مدلسازی عددی برحسب مدلهای کوچکمقیاس و بزرگمقیاس توسط نرمافزار پلکسیس، جهت مقایسه با نتایج مدلسازی فیزیکی و اعتبارسنجی نتایج آزمایشگاهی انجام گرفته و پارامترهای مورد نظر در آزمایشها توسط مطالعه عددی نیز بررسی شد. بهمنظور مقایسه عملکرد پیهای لبهدار نسبت به رفتار پیهای سطحی مدفون در اعماق متناظر با نوک لبه و نیز عملکرد پیهای نیمهعمیق، مدلسازی عددی جداگانهای انجام شد.
نتايج آزمايشهای مدلسازی فیزیکی کوچکمقیاس، بهبود قابلتوجه در رفتار و عملکرد پيهاي لبهدار را نسبت به پيهاي سطحي نشان داد؛ بهطوری که وجود لبه زیر پیهای سطحی، ظرفيت باربري فشاری پيهاي لبهدار را افزایش، مقادیر نشست را کاهش و مدول عکسالعمل بستر خاک را نیز افزایش داد. افزايش مقادیر ظرفیت باربري و کاهش نشست پیهای لبهدار نسبت به پیهای سطحی، با زياد شدن نسبت طول لبه به عرض پي و کاهش دانسيته نسبي ماسه، افزايش پیدا کرد. بر پایه تحلیل نتایج، مقادیر نسبت ظرفیت باربری مدلهای پی لبهدار به پی سطحی، بسته به شرایط آزمایشها، شکل پی و پارامترهای مختلف، در محدوده 4/2 تا 95/4 برابر مشاهده شد و همچنين مقادیر نشست پی لبهدار نیز تا حدود 9% نشست پی سطحی کاهش یافت. کارآیی و سودمندی بیشتر در بهبود عملکرد پیهای سطحی ناشی از وجود لبه، در ماسه با دانسیته کمتر بهدست آمد؛ با کاهش دانسیته نسبی ماسه، نسبت ظرفیت باربری بهطور متوسط تا 30% افزایش یافت. برای شرایط مورد نظر در این مطالعه، با افزایش میزان زبری سطوح مدل، مقادیر نسبت ظرفیت باربری و کاهش نشست بهترتیب حدود 10% و 27% نسبت به حالت سطوح صاف افزایش یافت. با توجه به رابطه بین ظرفیت باربری و نشست پیهای سطحی با مدول عکسالعمل بستر، مقادیر مدول عکسالعمل بستر در محدودهای بین 2/1 تا 4/5 برابر، متناسب با کاهش دانسیته نسبی ماسه و افزایش زبری سطوح مدل، بهبود یافت. با در نظرگیری مقادير نسبت ظرفيت باربري و نسبت کاهش نشست بهازای پارامترهای مختلف، نمودارهاي بدون بعدی جهت تخمين میزان بهبود ظرفيت باربري و کاهش نشست پیهای لبهدار واقع بر بستر ماسه بر حسب مقادیر متناظر پیهای سطحی، ارائه شد.
نتایج مدلسازی فیزیکی مدلهای پی لبهدار تحت نیروهای کششی نشان داد که حضور لبه در زير پي، رفتار پيهاي واقع بر ماسه را بهلحاظ ظرفيت باربری کششی بهبود ميبخشد؛ بهطوری که مقادیر بهبود با افزايش طول لبه، دانسيته نسبي و ميزان زبري سطوح و همچنین با کاهش زاویه امتداد اعمال بار نسبت به حالت قائم، افزايش مييابد. بهازای نسبتهای بزرگتر طول لبه به عرض پی (بزرگتر از یک)، روند منحنیها حالت صعودی داشته و میزان افزایش مشهودتر است. تحلیل نتايج نشان داد که بسته به شرایط مدلها و آزمایشها، با افزایش نسبت طول لبه از 5/0 به 2، حداکثر و حداقل مقادیر مقاومت کششی پي حدود 5/7 و 4/4 برابر بهدست آمد. بهبود در مقادیر ظرفيت کششی بالارانشی پی بسته به شکل مدل پی، با افزایش میزان دانسيته نسبي ماسه در محدوده 29-37% افزايش یافت. همچنین افزایش زبری سطوح مدلهای پی نسبت به حالت صاف، ظرفیت کششی مدلهای پی را حدود 48-59% افزایش داد. از نتايج مشاهده شد که با افزایش زاویه امتداد اعمال بار از حالت قائم، ظرفیت کششی بالارانش پی لبهدار کاهش یافته و بیشترین مقدار مقاومت کششی پی در حالت قائم حاصل شد. متوسط کاهش مقاومت کششی با افزایش زاویه اعمال بار از 0 تا 30، 60 و 90 درجه، بهترتیب حدود 20، 31 و 18% بهدست آمد.
بر پایه نتایج مدلسازی عددی مدلهای کوچکمقیاس، دقت فرایند انجام آزمایشها و همچنین صحت نتایج مدلهای آزمایشگاهی تایید شد؛ بهطوری که مقایسه نتایج بارگذاری فشاری دو نوع روش مدلسازی نشان داد که نتایج مدلسازی عددی نسبت به نتایج متناظر آزمایشگاهی با اختلاف جزئی در محدوده 5/1-8% قابلقبول و دارای توافق خوبی است. مقایسه نتایج مدلسازی مدلهای پی لبهدار و پی نیمهعمیق، عملکرد نزدیک و قابلقبول دو نوع پی را نشان داد؛ بهطوری که ظرفیت باربری فشاری پی لبهدار بهطور متوسط تنها 5/8% کمتر از ظرفیت پی نیمهعمیق بهدست آمد. بیشترین اختلاف باربری دو نوع پی بهازای نسبتهای طول بزرگتر و در حدود 5/13% مشاهده شد. با توجه به عملکرد مناسب و نزدیک دو نوع پی، استفاده از پی لبهدار بهجای پی نیمهعمیق میتواند صرفهجویی قابلتوجه در مصالح را بههمراه داشته باشد. مقایسه نتایج ظرفیت باربری پیهای سطحی مدفون در تراز لبه و پیهای لبهدار، بیانگر مشابهت روند منحنیها و تفاوت در نتایج باربری دو نوع پی بهازای میزان زبری مدلها بود. برای مدلهای پی لبهدار با سطوح زبر، مقادیر ظرفیت باربری بهطور متوسط حدود 7% بیشتر از مقادیر متناظر پیهای سطحی مدفون بهدست آمد و با کاهش میزان زبری سطوح مدلها، عملکرد پی لبهدار نیز نسبت به پی سطحی کاهش یافته و در حالت سطح صاف، تقریباً نتایج برابر و در برخی حالتها ظرفیت باربری پی لبهدار بهطور جزئی، کمتر از پی سطحی مدفون مشاهده شد. نتایج مدلسازی بارگذاری کششی بر روی مدلهای پی لبهدار حاکی از اختلاف 5% مقادیر ظرفیت کششی نسبت به نتایج آزمایشهای مدل فیزیکی بود.
در مدلسازی بزرگمقیاس مدلهای پی لبهدار، با وجود مشابهت تقریبی روند منحنیها، بهازای هیچ کدام از مدلها نقطه مشخصی بهعنوان تنش نهایی مشاهده نشد و ظرفیت باربری نهایی مدلهای پی بهازای نسبت نشست 10% قطر پی بهدست آمد. بر مبنای تحلیل نتایج بارگذاری فشاری، مقادیر بهبود ظرفیت باربری پیهای سطحی ناشی از حضور لبه بهازای پارامترهای مختلف در محدوده 7/1 تا 34/3 بهدست آمد که نسبت به مقادیر متناظر مدلهای کوچکمقیاس و آزمایشهای فیزیکی کمتر است. برای مدلهای پی لبهدار، تاثیر میزان دانسیته ماسه قابلتوجه و محسوس ارزیابی نشد. همچنین مقایسه نتایج مدلهای با سطوح صاف و زبر نشان داد که با کاهش میزان زبری سطوح مدل، عملکرد پیهای لبهدار بهلحاظ نسبت ظرفیت باربری کاهش مییابد. بر اساس نتایج بارگذاری کششی، مقادیر بار با افزایش زاویه بارگذاری از صفر تا 60 درجه کاهش یافته و پس از آن افزایش مییابد که بیانگر تغییر روند کاهشی بار در محدوده زاویه 60-90 درجه است. همچنین با مقایسه میزان تاثیر طول لبه و عرض پی بر ظرفیت کششی پی لبهدار مشاهده شد که تاثیرگذاری عرض و یا قطر پی، بیشتر از طول لبه است؛ تحلیل نتایج نشان داد که بهازای عرض ثابت پی، کاهش 50% طول لبه منجر به کاهش حدود 64% ظرفیت کششی میشود، در صورتیکه برای طول ثابت لبه با نصف شدن عرض پی، ظرفیت کششی پی حدود 86% کاهش مییابد. بنابراین در صورت نیاز به افزایش ظرفیت کششی مدلهای پی لبهدار، تغییر عرض پی نسبت به طول لبه ارجحیت دارد.
واژههای کلیدی: مدلسازی فیزیکی، ظرفیت باربری، نشست، پی لبهدار، لبه، ظرفیت کششی، مدلسازی عددی.
Abstract:
Based on the relative poor performance of shallow foundations against large compression and uplift loadings in terms of bearing capacity and settlement, the improvement of behavior of these types of foundations has been important from previous decades. Using the horizontal plates such as geosynthetics and steel elements is the conventional methods to improve the performance of shallow foundations, which result in the enhancement of bearing capacity and settlement reduction of foundation. Due to limitations related to the executive operations and using the horizontal plates beneath the shallow foundations such as the need for drilling operations, running at sea and below the water level, as well as insufficient resistance against to uplift and overturning forces, the researchers used the vertical thin-walled steel and concrete plates beneath the shallow foundations to eliminate these restrictions and to increase the bearing capacity, and introduced a new type of foundations known as skirted foundations to Geotechnical Engineering community. Using the vertical plates as the skirt beneath the periphery of shallow foundation is another improvement methods of shallow foundations, so that the structural skirt penetrat to the soil beneath foundation and with soil lateral confinement, behave as an integrated unit to transmit the loads to the soil. Skirted foundations can be considered as a new appropriate alternative to shallow, pier and deep foundations. These types of foundations are mostly used in onshore and offshore structures, as well as wind turbines, oil and gas storage tanks, petrochemical industries and oil drilling platforms, and by improving performance can be replaced with another types of conventional foundations. Due to existence of heavy forces in storage tanks as well as overturning and uplift forces caused by horizontal and inclined loads in the offshore structures and wind turbines, the skirted foundations have the ability to withstand these forces instead of shallow and deep foundations. The main advantages of the skirted foundations compared to shallow foundations, including an enhancement in bearing capacity, settlement reduction and resistance to tensile forces. Also, compared to pier and deep foundations, their advantages are: less required excavation, their ease and short time of installation and economic efficiency. Based on the studies and obtained results, for structures resting on granular soils as onshore projects, using skirted foundations can be useful and economical. However, comprehensive studies on the behavior and performance of these types of foundations resting on such soils, especially in Iran in comparison with other World countries are relatively limited, which requires a more comprehensive study in these cases.
In this research, the performance of circular and square skirted shallow foundations resting on sand bed was studied using small-scale laboratory tests subjected to compressive and tensile loadings, and the various parameters including ratio of skirt depth to foundation size (diameter or width), angle of loading, foundation size, the relative density of sand, and surfaces roughness of skirt and foundation were investigated. The tests result of skirted foundation models were compared to the corresponding results of the shallow foundation models. Also, a series of numerical modeling for small- scale and large-scale models was performed using PLAXIS software to compare with the results of physical modeling and validation of experimental results, and the parameters considered in the physical modeling tests were also investigated using the numerical study. In order to compare the performance of the skirted foundations relative to the behavior of buried shallow foundations in the corresponding depths of the skirt tip, and also the performance of the pier foundations, a series of separate numerical modeling were also performed.
The results of small-scale physical modeling tests showed a significant improvement in the behavior and performance of the skirted foundation models compared to the shallow foundation models; so that, the existence of skirt beneath the shallow foundations increased the bearing capacity of skirted foundations, decreased settlement values and enhanced modulus of subgrade reaction. The enhancement in the bearing capacity values and settlement reduction of shallow foundations increased with increasing skirt depth to foundation width ratio and decreasing the relative density of sand. Based on the result analysis, the magnitudes of bearing capacity ratio of skirted to shallow foundation models were observed in the range of 2.4 to 4.95 times depending on the conditions of tests, the foundation shape and the various parameters, and also, the values of skirted foundation settlement decreased up to about 9% of that a shallow foundation. The more efficiency and usefulness in the performance improvement of shallow foundations due to the skirt existence is obtained in the case of sand with low relative density. By decreasing the relative density of sand, the bearing capacity ratio increased up to 30%. For the conditions considered in this study, by increasing the roughness amount of the model sides, the bearing capacity ratio and reduction settlement values increased respectively about 10% and 27% compared to the smooth sides. Based on the relationship between bearing capacity and settlement of shallow foundations with the subgrade reaction modulus, the modulus of subgrade reaction values improved in the range of 1.2-5.4 times, proportional to decreasing relative density of sand, and increasing roughness of the model sides. By considering the magnitudes of bearing capacity ratio and the reduction settlement ratio for different parameters, a series of charts were developed and presented to estimate the values of bearing capacity improvement and settlement reduction of skirted foundations resting on sand beds in terms of the corresponding values of shallow foundations.
The physical modeling of skirted foundation under tensile forces results showed that the presence of skirt beneath foundations improves the behavior of shallow foundations resting on sand in terms of tensile bearing capacity; so that the improvement magnitudes increases with increasing skirt depth, relative density and sides roughness, as well as with decreasing loading angle from vertical position. For the larger ratios of the skirt depth to foundation width (greater than 1), the trend of the curves is ascending and the increase is more obvious. The analysis of results showed that depending on the models and tests conditions, with increasing skirt depth ratio from 0.5 to 2, the tensile strength of the foundation was obtained, the maximum and minimum tensile strength values were obtained about 7.5 and 4.4 times. The improvement in the values of uplift tensile capacity depending on the foundation model shape increased in the range of 29-37%, with increasing the relative density of sand. Also, increasing the sides' roughness of foundation models compared to the smooth case, increased the tensile capacity of the foundation models by about 48-59%. From the obtained results was observed that with increasing the angle of loading from the vertical case, the uplift tensile capacity of skirted foundation decreased and the highest tensile strength was obtained in the vertical position. The average reduction in the tensile strength with increasing the loading angle from 0 to 30, 60 and 90 degrees, was obtained about 20, 31 and 18%, respectively.
Based on the results of numerical modeling performed on small-scale models, the accuracy of the testing process and the results validity of the laboratory models were confirmed. So that, comparing the results of compression loading using two types of modeling methods showed that the numerical modeling results relative to the corresponding experimental results are acceptable and agreeable with a slight difference in the range of 1.5-8%. Comparison of the modeling results of the skirted and pier foundation models and showed a close and satisfactory performance of the two types of foundation; so that, the compressive bearing capacity of skirted foundation was averagely obtained only 8.5% lower than that of pier foundation. The maximum bearing difference of two types of foundation was observed for larger length ratios and about 13.5%. Due to the appropriate and close performance of the two types of foundation, using the skirted foundation instead of pier foundation can be significant savings in the materials. Comparison of the bearing capacity results of the shallow foundations embedded at the skirt tip level and those of skirted foundations showed the similarity of the curves trend and the difference in the bearing capacity results of two types of foundation in terms of roughness of the models. For skirted foundation models with surface roughness, the bearing capacity values were approximately obtained 7% higher than the corresponding values of embedded shallow foundations, and with decreasing roughness of the models surface, the skirted foundation performance compared to the shallow foundation was decreased, and in the smooth surface case, the results were obtained approximately equal and in some cases, the bearing capacity of skirted foundation was observed lower than that of embedded shallow foundation. The results of tensile loading modeling on skirted foundation models showed a difference of 5% in the tensile capacity values compared to the results of the model tests.
For the large-scale modeling of skirted foundation models, despite the approximate similarity of the curves trend, no definite point as the ultimate stress was seen for any of the models, and the ultimate bearing capacity of foundation models was calculated in terms of the settlement ratio of 10% of foundation diameter. Based on the analysis of the compression loading results, the improvement values of bearing capacity of shallow foundations due to the presence of skirt were obtained in the range of 1.7 to 3.34 in terms of different parameters which are less than the corresponding values of small-scale models. For the skirted foundation models, the effect of sand density was not significant and evident. Also, comparing the models results with the smooth and rough surfaces showed that by decreasing the roughness of the model surfaces, the skirted foundations performance decreases in terms of the bearing capacity ratio. Based on the uplift loading results, the load values decrease with increasing loading angle from zero to 60° and then increase, indicating a change in the load reduction trend in the range of 60-90 degrees. Also, by comparing the effect of skirt depth and foundation width on the uplift capacity of skirted foundation was observed that the effectiveness and efficiency of foundation width and or diameter is more than the skirt depth. The results analysis showed that for a constant foundation width, a reduction of 50% of the skirt depth leads to a reduction of about 64% of the uplift bearing capacity, while with halving the foundation width, it can be decreased by about 86% for the constant skirt depth. Therefore, in the case of need to increase the uplift bearing capacity of skirted foundation models, changing the foundation width relative to the skirt depth is preferable.
Key Words: Physical modeling, Bearing capacity, Settlement, Skirted foundation, Skirt, Uplift capacity, Numerical modeling.
مشخصات و پیشینه علمی-پژوهشی
نام: سجاد قليپور تاریخ تولد: 01/06/1363 محل تولد: پلدشت
وضعیت نظام وظیفه: خدمت کرده وضعیت تاهل: متاهل
نشانی: آذربايجان غربي-خوي
تلفن: 3389-162-0914
Sgholipour63@Gmail.com :ایمیل
سوابق تحصیلات دانشگاهی:
سال فارغ التحصیلی | نوع دوره | معدل | محل تحصیل | رشته/ گرایش | مقطع |
1382 -1386 | روزانه | 67/16 (جزء 10درصد اول) | دانشگاه تبریز | مهندسی عمران (عمران) | کارشناسی |
1386 -1389 | روزانه | 16/00 | دانشگاه علم و صنعت تهران | مهندسی عمران (خاك و پی) | کارشناسی ارشد |
1391 -1396 | روزانه | 18/10 | دانشگاه بوعلی سینا همدان | مهندسی عمران (خاك و پی) | دکتري |
سوابق پژوهشی:
نوع پروژه | عنوان پروژه | مربوط به درس | مقطع |
پژوهشی/ آزمایشگاهی | بررسی تغییرشکل تونل در خاكهاي ماسهاي با میان لایههاي رسی شیبدار توسط سانتریفیوژ ژئوتکنیکی دانشگاه علم و صنعت ایران | پایان نامه | کارشناسی ارشد |
پژوهشی | روشهاي تثبیت و تسلیح خاك زیر پیهاي سطحی | سمینار کارشناسی ارشد | |
پژوهشی | مقایسه عددي عملکرد دیوارهاي حائل وزنی و خاك مسلح در برابر پرتابههاي ناشی از انفجار توسط نرمافزار FLAC-2D | پایاننامه تحقیقاتی با همکاري دانشگاه صنعتی مالک اشتر | |
پژوهشی / آزمایشگاهی/ عددي | بررسی عملکرد و رفتار پیهاي لبهدار در خاك ماسهاي توسط مدلسازي عددي و فیزیکی | پایان نامه | دکتري |
نتایج تحقیقات :
ü مقالات کنفرانسی
1. تغييرشكل تونل در خاكهاي ماسهاي با ميان لايه هاي رسي شيبدار، چهارمين همايش بينالمللي ژئوتكنيك، تهران ،آبان ماه ١٣٨٩.
2. مطالعه نشست و ظرفيت باربري پيهاي مربعي لبه دار،دهمين کنگره ملي مهندس عمران، دانشگاه شريف، تهران ،ارديبهشت ماه ١٣٩٥.
3. بررسي تغييرشكل هاي تونل در خاك ماسهاي با ميان لايه هاي رسي تحت زاويه افقي، چهارمين همايش بينالمللي ژئوتكنيك، تهران، آبان ماه ١٣٨٩.
4. استفاده از لبه سازهاي زير پيهاي سطحي جهت بهبود رفتار کششي پيهاي مربعي، دهمين کنگره ملي مهندسي عمران، دانشگاه شريف، تهران ،ارديبهشت سال ١٣٩٥.
5. بررسي عملکرد پيهاي لبهدار تحت بارگذاري فشاري، پنجمين همايش بينالمللي ژئوتكنيك، تهران، آبان سال ١٣٩٥.
6. ارزيابي مقاومت کششي پيهاي لبهدار تحت بارگذاري نيروهاي بالارانش، پنجمين همايش بينالمللي ژئوتكنيك، تهران، آبان ١٣٩٥.
7. تسليح پيهاي سطحي واقع در خاك هاي ماسهاي، كنفرانس دانشگاه آزاد واحد نجف آباد، اصفهان ،اسفند سال ١٣٨٩.
8. بررسي رفتار پيهاي سطحي واقع بر روي خاك هاي ماسهاي و رسي، كنفرانس دانشگاه آزاد واحد نجف آباد، اصفهان ،اسفند سال ١٣٨٩.
9. اثر تسليح پيهاي سطحي واقع بر خاك هاي ريزدانه رسي، كنفرانس دانشگاه آزاد واحد شبستر، سال ١٣٨٩.
ü مقالات ژورنالی چاپ شده
۱. مقاله علمي-پژوهشي با عنوان بررسي تغييرشكل تونل در خاك هاي ماسهاي با ميان لايه هاي رسي شيبدار توسط سانتريفيوژ ژئوتكنيكي ،مجله عمران و محيط زيست دانشگاه تبريز، سال ١٣٩٠.
۲. مقاله علمي-پژوهشي با عنوان مقايسه عددي عملكرد ديوارهاي حائل وزني و خاك مسلح در برابر پرتابههاي ناشي از انفجار توسط نرمافزار FLAC-2D، مجله پدافند دانشگاه امام حسين (ع)، تهران، سال ١٣٩١.
۳. مقاله علمي-پژوهشي با عنوان ارزيابي عملکرد پيهاي لبهدار از نظر ظرفيت باربري و نشست، مجله عمران دانشگاه شريف، تهران، سال ١٣٩٥.
۴. مقاله علمي-پژوهشي با عنوان بهبود عملکرد پيهاي سطحي مربعي توسط لبههاي تحتاني ، مجله عمران دانشگاه تربيت مدرس، تهران، سال ١٣٩٦.
.5 Study on the Behavior of Skirted Shallow Foundations Resting on Sand, International
Journal of Physical Modelling in Geotechnics, ICE.
سوابق آموزشی:
۱. تدريس در دانشگاه پيام نور استان همدان؛ دو ترم، سال ۹۴
۲. تدريس در دانشگاه پيام نور استان آذربايجان غربي؛ دو ترم، سال ۹۵
۳. تدريس در دانشگاه آزاد واحد خوي؛ پنج ترم، از سال ۹۴ تاکنون
۴. تدريس در دانشکده فني اروميه واحد خوي؛ يک ترم، سال ۹۳
سوابق اشتغال مرتبط:
ü فعاليت در شركت گريد يك مكرر مهندسين مشاور كوبانكاو در حوزه ژئوتكنيك و مقاومت مصالح با سمت كارشناس دفتر فني و آزمايشگاه به مدت ۳ سال.
ü فعاليت بهعنوان ناظر و مسئول آزمايشگاه ساخت پادگان لشكر ۸۸ زرهي زاهدان بهمدت ۶ ماه.
ü فعاليت بهعنوان کارشناس ارشد دفتر فنی در حوزه ژئوتکنيک در شرکت مهندسين مشاور تيوکاوان اطلس به مدت يک سال.
ü فعاليت مستمر در حوزه نظارت و طراحي ساختمان بهمدت ۶ سال بهعنوان عضو پايه ۲ نظام مهندسي ساختمان استان تهران و آذربايجان غربی.
ü ناظر مطالعات ژئوتکنيک نظام مهندسي ساختمان استان آذربايجان غربی بهمدت ۴ سال.
ü عضو گروه کنترل ساختمان نظام مهندسی دفتر خوی در حوزه ژئوتکنيک به مدت ۲ سال.
ü آشنايي و فعاليت در حوزه عمليات آسفالت و راه.
ü آشنايي و فعاليت در حوزه عمليات آزمايشگاهي و صحرايي (حفاري و ...)، تهيه گزارش ژئوتكنيك و. ...
ü شركت در سمينارهاي عملي و علمي روز كشور.
ü شركت در همايشهاي رشته عمران از جمله بتن و ژئوتكنيك .
ü بازديد از پروژههاي مهم كشور از جمله ميانگذر اروميه، تونل توحيد، تونل آبرساني قمرود، سد ماملو و ...
شرکت در دورههاي تخصصی:
1. دوره تخصصی ارتقاء پایه نظام مهندسی شامل گودبرداري و سازههاي نگهبان به مدت 24 ساعت.
2. دوره تخصصی ارتقاء پایه نظام مهندسی شامل طراحی ساختمان در برابر زلزله به مدت 24 ساعت.
3. دوره تخصصی ارتقاء پایه نظام مهندسی شامل روشهاي اجراي ساختمان و ایمنی به مدت 72 ساعت.
مهارت و تخصصهاي مرتبط:
v تسلط كامل به نرمافزارهاي تخصصي مرتبط Geo-Studio: مجموعه نرمافزار جهت تحليل استاتيکي و ديناميکي پروژههاي ژئوتکنيکي Plaxis: مجموعه نرمافزار تخصصی جهت تحليل پايداری پروژههاي ژئوتکنيکي
Nerra: نرم افزار تحليل ديناميکي لايههاي خاک
Snail: نرم افزار تحليل و طراحي ديوارهاي خاک مسلح
Allpile: نرم افزار طراحي فونداسيونهاي عميق
Fortran95: زبان برنامه نويسي قوي و پرکاربرد در مهندسي AutoCad: ترسيم نقشه هاي فني
Office: جهت تهيه و ارائه کليه گزارشهاي فني و دفترچههاي محاسبات
Etabs: تحليل و طراحي سازههاي مهندسي
Safe: تحليل و طراحي فونداسيون سازه
Sap: تحليل و طراحي انواع سازه هاي مهندسي
Smtp: نرم افزار پردازش دادههاي آزمايشگاهي ژئوتكنيك Found: نرم افزار تهيه ظرفيت باربري فونداسيونها
به گزارش بسنا، مراسم افتتاحیه این پروژه با حضور محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر علیرضا قاسمیفرزاد استاندار همدان، معاونان وزارتخانههای علوم و مسئولان استانی و ریاست...
دفتر هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه بوعلیسینا فهرست اسامی دانشجویان برگزیده آموزشی پژوهشی پانزدهمین همایش سالانه دفتر هدایت استعدادهای درخشان سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. اسامی دانشجویان...
بهراد توتونچی دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی عمران دانشگاه بوعلی سینا، در جلسه ای با حضور نمایندگان دانشگاه های سراسر کشور، با کسب اکثریت آرا انتخابات، به عنوان دبیر...
در هشتمین نشست از دوره یازدهم هیأت ممیزه دانشگاه بوعلیسینا، آقای دکتر علیرضا حاتمی دارای مدرک دکتری در رشته مهندسی برق با ر أ ی اعضاء از مرتبه...
بدینوسیله انتخاب آقای دکتر آرش فتاح الحسینی را به عنوان پژوهشگر برگزیده دانشگاه در گروه فنی و مهندسی به ایشان و خانواده علمی دانشکده مهندسی تبریک عرض نموده و از خداوند متعال...
بدینوسیله انتخاب دو تن از دانشجویان دانشکده مهندسی مهندس راضیه چهارمحالی در مقطع دکتری رشته مهندسی مواد شاخه خوردگی و مهندسی سطح و مهندس امین نظری در مقطع...
بدینوسیله انتخاب سه عضو هیات علمی دانشکده مهندسی جناب آقایان دکتر جواد بهنامیان ، دکتر حسن علم خواه و دکتر محسن گودرزی در...
براساس اطلاعات پایگاه شاخصهای اساسی علم (ESI)، حضوردکتر محمد حسن مرادی از گروه مهندسی برق دانشکده مهندسی در زمره پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا استمرار پیدا کرد. ...
بدینوسیله انتخاب اعضا محترم هیات علمی سرکار خانم دکتر سموئی (گروه مهندسی صنایع)، جناب آقایان دکتر بابائی (گروه مهندسی عمران)، دکتر حاتمی (گروه مهندسی برق)، دکتر ختن لو (گروه مهندسی...
بدینوسیله انتخاب چهار عضو هیات علمی دانشکده مهندسی جناب آقای دکتر جواد بهنامیان از گروه مهندسی صنایع به عنوان پژوهشگر اول برگزیده، جناب آقای دکتر حسن علم خواه از گروه...
به گزارش بسنا و به نقل از سازمان سنجش، آزمون مرحله نهایی بیست و هشتمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور با حضور نفرات برگزیده آزمون کارشناسی ارشد (متمرکز) و آزمون غیرمتمرکز المپیاد در دانشگاههای...
به اطلاع دانشجویان محترم می رساند سایت کامپیوتر کارشناسی دانشکده مهندسی به دلیل انجام ثبت نام دانشجویان کارشناسی ورودی 1402 از شنبه 1402/7/22 به مدت یک هفته تعطیل می باشد.
به گزارش بسنا و به نقل از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، در هشتمین دوره تجلیل از سرآمدان علمی کشور در سال ۱۴۰۲ که با حضور معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور و وزیر علوم...
به اطلاع دانشجویان ورودی جدید تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا) می رساند، یکشنبه 23 مهر ساعت 11 الی 13 در محل آمفی تئاتر دانشکده مهندسی جلسه معارفه با هیات رییسه دانشکده برگزار می شود. ...
بر اساس اطلاعات جدید نمایه استنادی معتبر scopus ۲۰۲۳، با بررسی مقالات مربوط به ۲۰۲۲، 4 عضو هیات علمی و 1 دانش آموخته دانشکده مهندسی و با بررسی کل مقالات مربوط به سال های مختلف، 1 نفر از اعضای هیات...
نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جناب آقای دکتر حسن علم خواه و بنا به پیشنهاد رئیس دانشکده مهندسی، به موجب ابلاغی ایشان با حفظ سمت آموزشی به مدت 2 سال به عنوان...
در حکمی از طرف ریاست دانشگاه آقای دکتر امیرسامان خیرخواه به عنوان مدیر گروه رشته مهندسی صنایع منصوب گردید. در این حکم آمده است : « با احترام و آرزوی توفیق الهی، نظر به مراتب تعهد و تجارب...
در حکمی از طرف ریاست دانشگاه آقای دکتر صالح رازینی به عنوان مدیر گروه رشته مهندسی برق منصوب گردید. در این حکم آمده است : « با احترام و آرزوی توفیق الهی، نظر به مراتب تعهد و تجارب ارزنده...
قابل توجه دانشجویان مصاحبه دکتری: آخرین مهلت شرکت در مصاحبه دکتری برای کلیه رشته ها اعم از برق، کامپیوتر، مواد، صنایع و مکانیک برای دانشجویانی که موفق به انجام مصاحبه...
بدینوسیله فرزندان افتخار آفرین دانشکده مهندسی در سال 1401 را معرفی نموده و با عرض تبریک برای این عزیزان موفقیت روزافزون مسالت می نماید. ...