صادق جهان تیغی

صادق جهان تیغی


تاریخ انتشار : Publish : نسخه قابل چاپ Print

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی

 

عنوان:

 

بررسی اثرخنک کاری دقیق روی پدیده جوشش در موتور ملی و بهبود هندسه از طریق اجرای طرح های مختلف خنک کننده


 

استاد راهنما:

دکتر امیره نوربخش


 

اساتید داور:

دکتر محسن گودرزی   و   دکتر حبیب ال...  سایه وند

 


نگارش:

صادق جهان تیغی

 

29  اردیبهشت 1395

آمفی تئاتر فنی

چكيده:

انتقال حرارت یکی از مسائل مهم در طراحی موتورهای احتراق داخلی است، زیرا انتقال ­حرارت بر عملکرد، بازده و آلاینده­های خروجی موتور تاثیر مستقیم دارد. یکی از راهکار­های بررسی دقیقتر انتقال حرارت استفاده از فرض جوشش در شبیه­سازی­ها­ی حرارتی است زیرا جوشش مادون­سرد در نقاط داغ موتور می­تواند بر انتقال حرارت تاثیر مطلوب بگذارد. از جمله مزایای به کارگیری جوشش در راهگاه آب موتور می­توان به کاهش وزن موتور، کاهش وزن رادیاتور، کاهش دوره گرمایش موتور، افزایش ضریب انتقال­حرارت، بالا بردن نسبت توان به وزن، کاهش تنش­های حرارتی در قطعات و کاهش توان واتر پمپ اشاره کرد. در تحقیق حاضر، روش­ها­ی مورد استفاده برای انتقال حرارت و همچنین فرض جوشش در شبیه­سازی­های مربوط به موتورهای احتراق داخلی به وسیله دینامیک سیالات محاسباتی بررسی و سپس میزان اعتبار آنها با هم مقایسه شده و با بهترین و مناسبترین روش، شبیه­سازی حرارتی موتور ملی انجام شد. همچنین در کار حاضر برای شبیه­سازی راهگاه­های خنک­کاری به دلیل نبود پروفیل دمایی معتبر بر روی سیال از روش حل همزمان انتقال حرارت جامد و سیال استفاده شد. برای در نظر گرفتن جوشش نیز دو روش BDL و چن در راهگاه استوانه­ای با هم مقایسه گردید و مشاهده شد که در دمای کاری موتور نتایج اعتبارسنجی روش چن و BDL مشابه یکدیگر است. اما روش چن مقدار کمی به نتایج تجربی نزدیکتر بوده و از آنجا که در تحقیق­های گذشته میزان اعتبار این روش بیشتر از روشBDL  است، لذا از روش چن برای شبیه­سازی استفاده شد. مدل جوشش معرفی شده برای شبیه­سازی حرارتی موتور ملی EF7 استفاده گردید و کانتورهای سرعت، ضریب انتقال حرارت جابجایی همراه با فرض جوشش و نواحی جوشش جریان بدست آمد. همچنین شبیه­سازی بدون فرض جوشش نیز انجام شد و با شبیه­سازی همراه با فرض جوشش مقایسه گردید. سپس با استفاده از روش خنک­کاری دقیق سعی بر بهبود انتقال حرارت در نواحی دریچه دود و اطراف شمع شد. با تغییر هندسه نواحی مابین سیلندرها نیز سعی شد تا میزان جوشش در ناحیه مابین سیلندرها کاهش یابد. با توجه به اینکه در هنگام خاموشی موتور بیشترین امکان جوشش وجود دارد، لذا سعی شد تا این شرایط در موتور شبیه­سازی شده و ایجاد پدیده جوشش در این شرایط نیز بررسی گردد.

واژه‌های کلیدی: جوشش، انتقال حرارت، موتور، راهگاه خنک­کاری، خنک­‌کاری دقیق.


Abstract:

Heat transfer is an important issue in the design of internal combustion engines because it has a direct influence on performance efficiency and exhaust output of the engine. One of the ways of closer look at the heat transfer is considering boiling assumption in thermal simulation, because sub-cooled boiling at hot engine parts could have a favorable effect on heat transfer. in this paper to simulate the cooling jacket, beacuse of lack of reliable thermal profiles on fluid, simultaneous solving method of heat transfer in fluid and solid was used. To considering boiling, two BDL and Chen methods were compared with cylindrical runner. It is seen that the engine operating temperature results of Chen and BDL were similar but the Chen method was a bit closer to the experimental results Since the validity of this method in the past researches were more than BDL method, Chen method was used for simulation. In this work we tried to use ef7 national engine geometry and displacement factor and the boiling zone flow to be achieved by using liquid and solid solutions simultaneously. Including work done in this study is using precision cooling techniques for correcting jacket around the exhaust valve. The work was tried by changing the diameter of the runner around the exhaust valve and spark plug, check its effect on heat transfer.


Key Words: IC engine, Sub-cooled boiling, heat transfer, EF7 TC, cooling passage


 

رزومه

 

صادق جهان تیغی

تلفن تماس: 09379696715

ایمیل: Sadeghjahantighi@gmail.com

متولد : 18/8/1368

ساکن : تهران - شهر قدس - خ امام سجاد - ک خرداد ششم - پ11

 

سوابق تحصیلی

کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک - گرایش تبدیل انرژی دانشگاه بوعلی سینا همدان

1395

سوابق حرفه ای 

فعالیت دو ماهه در زمینه تکوین قطعه به عنوان مهندس محصول در شرکت اورند.

  • قطع همکاری به دلیل ادامه تحصیل

 

2 ماه از تیر 94 الی شهریور 1394

فعالیت یک ساله در شرکت تحقیقات و طراحی موتور ایران خودرو برای انجام پایان نامه.

مهارت‌ها

مهارت‌های نرم افزاری

  • مسلط به نرم‌افزارهای Word، Excel و PowerPoint از مجموعه Office
  • مسلط به نرم افزارهای تخصصی:  catia    EES      AVL FIRE

آشنایی با زبان‌های خارجی

  • زبان انگلیسی _ خواندن، نوشتن و درک مطلب

 

سایر مهارت‌ها

  • مسلط به ویندوز
  • مسلط به اینترنت
  • آشنایی مقدماتی با نرم‌افزار Matlab

 

دیگر فعالیت‌ها

*  دارای کارت پایان خدمت سربازی

پایان نامه: بررسی اثرخنک کاری دقیق روی پدیده جوشش در موتور ملی و بهبود هندسه از طریق اجرای طرح های مختلف خنک کننده [در این پایان نامه علاوه بر شبیه سازی حرارتی موتور ef7 و بررسی اثر خنک کاری دقیق بر روی این موتور، پدیده جوشش در حین خاموشی موتور نیز بررسی شد].

پروژه های انجام شده:

امکان سنجی نیروگاه­های سیکل chp (پروژه کارشناسی)

بررسی جریان درون کویتی ( پروژه سیالات پیشرفته)

شبیه سازی حرارتی فین مستطیلی توسط کد نویسی در نرم افزار متلب (پروژه انتقال حرارت پیشرفته)

بررسی راندمان نیرو گاه هسته ای توسط نرم افزار EES (پروژه طراحی کلی نیروگاه)