میثم برزگر

میثم برزگر


تاریخ انتشار : Publish : نسخه قابل چاپ Print


دانشكده مهندسي

گروه عمران

سمينار كارشناسي ارشد

 

عنوان:

قالببندي سازه‌هاي بتني

 

استاد راهنما: دكترفريدون رضايي

پژوهشگر: ميثم برزگر


 
زمان:14/02/1393- ساعت 13:30
مكان:دپارتمان عمران- كلاس 5B

 

چكيده سمينار:

زمانی الوار متداول‌ترین نوع مصالح قالب‌بندی محسوب می‌شد. با اصلاح و تکامل ایده‌های اولیه، عرصه‌ی قالب‌بندی به مرور دستخوش تغییراتی گردید و اشکال و سیستم‌های متنوع و پیشرفته‌ای جهت قالب‌بندی بتن ابداع شد. تحولاتی که در سیستم‌های قالب‌بندی بوجود آمده است با هدف بهبود کیفیت نمای بتن، افزایش سرعت در اجرا، صنعتی کردن و در نتیجه کاهش هزینه‌های اجرایی است. با صنعتی شدن، مصالح مصرفی در ساخت قالب از چوب به فلزات و فایبرگلاس تبدیل شد. دراين بين وقتی از خواص بتن صحبت می‌شود، مقاومت، دوام و کارآیی آن مطرح می‌گردد، هرچند این عوامل، خواص اصلی بتن را تشکیل می‌دهند، لیکن نمی‌توان به عواملی نظیر صرفه اقتصادی و زیبایی ظاهری بتن توجه نکرد.

 پس از تهیه طرح معماری و انجام محاسبات سازه بتنی مورد نظر، این چگونگی طراحی و اجرای قالب‌بندی است که کار را از روی نقشه‌های فنی به واقعیت پیاده می‌کند. مهمترین اهدافی که در انتخاب نوع قالب باید مدنظر قرار گیرد عبارتند از: نمای ظاهری بتن، مخارج، قابلیت استفاده مجدد، تدارکات و بهره‌وری.

هدف نهایی در انتخاب برنامه قالب‌بندی، دستیابی به اجرای خوب و ایمنی کل پروژه با پائین‌ترین هزینه تمام شده است. طبق برآوردهای انجام شده بیش از 40% هزینه‌های برپایی یک سازه بتنی در موارد خاص را هزینه‌های قالب‌بندی تشکیل می‌دهد، به هرحال دیگر عوامل هزینه‌ای یک پروژه بتن‌ریزی مانند کارآیی گروه‌های بتن‌ریز، آرماتوربند، پرداخت‌کننده و استفاده از تجهیزات بالابر تحت تاثیر برنامه قالب‌بندی قرار دارد و تصور برنامه‌ای با کمترین هزینه کل قالب‌بندی به پائین‌ترین هزینه کل تمامی پروژه بتنی منجر می‌گردد.

تمرکز بر کاهش هزینه مصالح اصلی سازه به تنهایی، به معنای درنظر نگرفتن تاثیر هزینه قالب‌بندي است، لذا باید بیان داشت که اقتصادی‌ترین روش طراحی در برگیرنده تمام موارد از جمله ساخت، نصب و برچیدن قالب‌ها خواهد بود. با توجه به اطلاعات بدست آمده، هزینه قالب‌بندی نزدیک به هزینه بتن و میلگرد مصرفی است! و حتی گاهی هزینه قالب‌بندی از مجموع هزینه بتن ومیلگرد مصرفی نیز تجاوز می‌کند که در این مورد اولویت دادن طراحی سیستم قالب‌بندی نسبت به طراحی سازه‌ای، می‌تواند باعث کاهش هزینه کل سازه تا بیش از 25% شود.