مصطفی ابوالفتحی
مصطفی ابوالفتحی
دانشکده مهندسی
گروه مکانیک
جلسه دفاعیه از پایاننامه کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک طراحی کاربردی
عنوان:
بررسی تجربی و عددی رفتار مکانیکی لولههای جدارنازک با تغییرشکل مرکب (انبساط محیطی و چینخوردگی) تحت بار محوری
استاد راهنما:
دکتر علی علوینیا
اساتید داور:
دکتر فرامرز فرشتهصنیعی
دکتر امیرحسین محمودی
دانشجو:
مصطفی ابوالفتحی
زمان و محل دفاع:
یکشنبه 28 خرداد ماه ساعت 10-12
سمینار 3 دپارتمان مکانیک
چکیده:
با افزایش روزافزون استفاده از وسایل نقلیه، تامین ایمنی این وسایل یکی از دغدغههای پژوهشگران است. جاذبهای انرژی جدارنازک یکی از ابزارهای کاهش صدمات ناشی از تصادفها در وسایل نقلیه هستند که با تغییر شکل خمیری میتوانند بخشی از انرژی ضربه را مستهلک نمایند. در این پایاننامه، یک مکانیزم ترکیبی شامل انبساط محیطی و چینخوردگی همزمان معرفی شده است که بهرهوری لولههای جدارنازک را به عنوان جاذبهای انرژی بالا میبرد. پژوهش حاضر از دو بخش آزمایشهای تجربی و شبیهسازی عددی تشکیل شده است. برای انجام آزمایشهای تجربی بر روی لولهها، یک دستگاه مخصوص طراحی و با استفاده از آن آزمایشهایی بر روی نمونهها انجام شد. نتایج آزمایش نشان داد که مکانیزم ترکیبی (بدون انجام روانکاری) میتواند جذب انرژی را نسبت به مکانیزم چینخوردگی تا 123% افزایش دهد. اگر از روانکار استفاده شود این افزایش تا 97% خواهد بود، درنتیجه سهم اصطکاک در استهلاک انرژی حدود 26% است. به علاوه، نیروی بیشینه در مکانیزم ترکیبی نسبت به چینخوردگی بین 8 تا 36 درصد کاهش مییابد. شبیهسازیهای عددی با نرمافزار الاس-داینا انجام شد و مقایسه نتایج عددی و تجربی مشان داد که تطابق خوبی بین آنها وجود دارد. در بررسی عددی تأثیر پارامترهای هندسی لوله و سنبه و اصطکاک بین آنها بر مشخصات فروپاشی و سپس بارگذاری دینامیکی بررسی شد. دو ویژگی مهم یک جاذب انرژی کارا، انرژی ویژهی بالا و نیروی بیشینهی پایین است. به منظور بهبود این دو ویژگی، از نرمافزار مینیتب و روش پاسخ سطح برای رسیدن به حالت بهینه استفاده شد. در بهینهسازی تکهدفه، حالت پیشنهادی انرژی ویژه را 43% بیشتر از حالت مورد آزمایش، نشان داد، در حالی که در بهینهسازی چندهدفه، این افزایش 94% بود؛ با این وجود، نیروی بیشینه تنها 12% افزایش یافت.
Abstract:
With the increasing use of vehicles, the safety of these systems is a concern for researchers. Thin-walled energy-absorbers are used for reducing injuries from collisions in vehicles that can dissipate a part of the impact energy by changing to plastic deformation. In this thesis, a combination of expansion and simultaneously folding mechanisms are introduced which raises efficiency of these tubes as energy absorber. The present study consists of two parts: experimental tests and numerical simulations. To conduct experiments on the tubes, a special device was designed and used for testing the samples. Tests results showed that combined mechanisms (without lubrication) can absorb energy up to 123% increase over the folding mechanism. If the lubricant is applied this increase will be about 97%, as a result contribution of friction in energy dissipation is about 26%. In addition, the maximum load in combination mechanisms, reduced between 8% and 36% compared to folding. Simulations were carried out using LS-Dyna code, and comparison of numerical and experimental results showed that there is good agreement between them. In numerical simulations the influence of geometric parameters of the tube and the mandrel as well as friction between the tube and the mandrel on the collapse specifications and dynamic loading were investigated. Two important features of an efficient energy absorption, is high specific energy and low peak load. For improving these properties and optimization, Minitab code and RSM method were used. In single-objective optimization, the proposed case showed 43% increase in special energy compared to the tested case. While for the multi-objective optimization, the increase was 94%; however, the peak load increased only 12%.
نام: مصطفی نام خانوادگی: ابوالفتحی نام پدر: رضا متولد:1369
آدرس: همدان
تلفن: 09193699279 پست الکتریکی: mostafaabolfathi1990@yahoo.com
تحصیلات:
کارشناسی: مهندسی مکانیک - طراحی جامدات دانشگاه بناب – ورودی 1388 - (پایان نامه: بررسی عددی کشش سرد ورق آلومینیوم لایه لایه با اتصال چسب)
کارشناسی ارشد: مهندسی مکانیک- طراحی کاربردی گرایش جامدات دانشگاه بوعلیسینا همدان - ورودی 1393 - (پایان نامه: بررسی عددی و تجربی جذب انرژی لوله های جدارنازک تحت بار محوری فشاری)
....................................................................................................................................................
مهارت های تخصصی:
تسلط بر نرم افزار LS-DYNA (تحلیل فرآیند کشش عمیق ، هیدروفورمینگ، انفجار، برخورد گلوله با هدف و لهیدگی لولههای جدارنازک )
تسلط بر نرم افزار Solid Works
تسلط بر نرم افزار Abaqus
آشنایی با نرم افزار Catia
آشنایی با نرم افزار Ansys (قسمت APDL)
....................................................................................................................................................
مهارت های عمومی:
مسلط به زبان انگلیسی
....................................................................................................................................................
فعالیت ها:
مقاله پذیرفته شده در سیمینار مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز و چاپ شده در سیویلیکا اسفند 92 – عنوان مقاله (بررسی مزیت مواد فلزی چند لایه با اتصال چسبی بر فلز تک لایه)
عضویت در انجمن های علمی دانشگاهی - دبیر انجمن علمی مهندسی مکانیک
به اطلاع می رساند یک شرکت دانش بنیان در اصفهان نیازمند خدمات تحقیقاتی دانش آموختگان رشته های مواد و شیمی بوده و استخدام می کند. علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با شماره 03133879868 در...
به گزارش بسنا، مراسم افتتاحیه این پروژه با حضور محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر علیرضا قاسمیفرزاد استاندار همدان، معاونان وزارتخانههای علوم و مسئولان استانی و ریاست...
دفتر هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه بوعلیسینا فهرست اسامی دانشجویان برگزیده آموزشی پژوهشی پانزدهمین همایش سالانه دفتر هدایت استعدادهای درخشان سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. اسامی دانشجویان...
بهراد توتونچی دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی عمران دانشگاه بوعلی سینا، در جلسه ای با حضور نمایندگان دانشگاه های سراسر کشور، با کسب اکثریت آرا انتخابات، به عنوان دبیر...
در هشتمین نشست از دوره یازدهم هیأت ممیزه دانشگاه بوعلیسینا، آقای دکتر علیرضا حاتمی دارای مدرک دکتری در رشته مهندسی برق با ر أ ی اعضاء از مرتبه...
بدینوسیله انتخاب آقای دکتر آرش فتاح الحسینی را به عنوان پژوهشگر برگزیده دانشگاه در گروه فنی و مهندسی به ایشان و خانواده علمی دانشکده مهندسی تبریک عرض نموده و از خداوند متعال...
بدینوسیله انتخاب دو تن از دانشجویان دانشکده مهندسی مهندس راضیه چهارمحالی در مقطع دکتری رشته مهندسی مواد شاخه خوردگی و مهندسی سطح و مهندس امین نظری در مقطع...
بدینوسیله انتخاب سه عضو هیات علمی دانشکده مهندسی جناب آقایان دکتر جواد بهنامیان ، دکتر حسن علم خواه و دکتر محسن گودرزی در...
براساس اطلاعات پایگاه شاخصهای اساسی علم (ESI)، حضوردکتر محمد حسن مرادی از گروه مهندسی برق دانشکده مهندسی در زمره پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا استمرار پیدا کرد. ...
بدینوسیله انتخاب اعضا محترم هیات علمی سرکار خانم دکتر سموئی (گروه مهندسی صنایع)، جناب آقایان دکتر بابائی (گروه مهندسی عمران)، دکتر حاتمی (گروه مهندسی برق)، دکتر ختن لو (گروه مهندسی...
بدینوسیله انتخاب چهار عضو هیات علمی دانشکده مهندسی جناب آقای دکتر جواد بهنامیان از گروه مهندسی صنایع به عنوان پژوهشگر اول برگزیده، جناب آقای دکتر حسن علم خواه از گروه...
به گزارش بسنا و به نقل از سازمان سنجش، آزمون مرحله نهایی بیست و هشتمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور با حضور نفرات برگزیده آزمون کارشناسی ارشد (متمرکز) و آزمون غیرمتمرکز المپیاد در دانشگاههای...
به اطلاع دانشجویان محترم می رساند سایت کامپیوتر کارشناسی دانشکده مهندسی به دلیل انجام ثبت نام دانشجویان کارشناسی ورودی 1402 از شنبه 1402/7/22 به مدت یک هفته تعطیل می باشد.
به گزارش بسنا و به نقل از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، در هشتمین دوره تجلیل از سرآمدان علمی کشور در سال ۱۴۰۲ که با حضور معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور و وزیر علوم...
به اطلاع دانشجویان ورودی جدید تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا) می رساند، یکشنبه 23 مهر ساعت 11 الی 13 در محل آمفی تئاتر دانشکده مهندسی جلسه معارفه با هیات رییسه دانشکده برگزار می شود. ...
بر اساس اطلاعات جدید نمایه استنادی معتبر scopus ۲۰۲۳، با بررسی مقالات مربوط به ۲۰۲۲، 4 عضو هیات علمی و 1 دانش آموخته دانشکده مهندسی و با بررسی کل مقالات مربوط به سال های مختلف، 1 نفر از اعضای هیات...
نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جناب آقای دکتر حسن علم خواه و بنا به پیشنهاد رئیس دانشکده مهندسی، به موجب ابلاغی ایشان با حفظ سمت آموزشی به مدت 2 سال به عنوان...
در حکمی از طرف ریاست دانشگاه آقای دکتر امیرسامان خیرخواه به عنوان مدیر گروه رشته مهندسی صنایع منصوب گردید. در این حکم آمده است : « با احترام و آرزوی توفیق الهی، نظر به مراتب تعهد و تجارب...
در حکمی از طرف ریاست دانشگاه آقای دکتر صالح رازینی به عنوان مدیر گروه رشته مهندسی برق منصوب گردید. در این حکم آمده است : « با احترام و آرزوی توفیق الهی، نظر به مراتب تعهد و تجارب ارزنده...
قابل توجه دانشجویان مصاحبه دکتری: آخرین مهلت شرکت در مصاحبه دکتری برای کلیه رشته ها اعم از برق، کامپیوتر، مواد، صنایع و مکانیک برای دانشجویانی که موفق به انجام مصاحبه...