شبیه سازی عددی و آزمایشگاهی اثر همزمان ترک و کمانه بر فرکانس طبیعی شفت چرخان

شبیه سازی عددی و آزمایشگاهی اثر همزمان ترک و کمانه بر فرکانس طبیعی شفت چرخان


شبیه سازی عددی و آزمایشگاهی اثر همزمان ترک و کمانه بر فرکانس طبیعی شفت چرخان

نوع: Type: پایان نامه

مقطع: Segment: کارشناسی ارشد

عنوان: Title: شبیه سازی عددی و آزمایشگاهی اثر همزمان ترک و کمانه بر فرکانس طبیعی شفت چرخان

ارائه دهنده: Provider: سیامک آذرشب

اساتید راهنما: Supervisors: دکتر رحمن سیفی

اساتید مشاور: Advisory Professors:

اساتید ممتحن یا داور: Examining professors or referees: دکتر امیرحسین محمودی و دکتر مهدی شعبان

زمان و تاریخ ارائه: Time and date of presentation: 4 اسفند ماه 1400 ساعت 10 تا 12 صبح

مکان ارائه: Place of presentation: مجازی

چکیده: Abstract: در این پایان‌نامه به بررسی و تشریح اثرات دو عیب ترک باز وکمانه بر تغییرات فرکانس طبیعی شفت پرداخته شده است. کمانه به عنوان خمیدگی اولیه شفت در نظر گرفته شده و در این تحقیق معادله انحراف آن به صورت چند جمله‌ای درجه 4 می‌باشد. در بخش شبیه‌سازی تحقیق، ابتدا ابعاد هندسی و خواص مکانیکی شفت مشخص شده و سپس شرایط مرزی دو انتهای شفت و مشخصات انواع ترکها و موقعیت آنها تعیین گردیده است. در نهایت مشخصات لازم برای مدلسازی کمانه شفت تعیین و در مدل ترکدار اعمال شده است. فرکانس طبیعی با وجود ترک و کمانه به صورت مجزا و همزمان در نرم افزار المان محدود محاسبه شده است. اثر پارامترهای مختلف از جمله، مکان ترک و عمق ترک و مقدار کمانه بررسی و مشخص شده است. بر اساس نتایج به دست آمده مشاهده می‌شود که وجود ترک و کمانه در شفت باعث کاهش فرکانس طبیعی عرضی شفت نسبت به حالت سالم می‌شوند اما درعین حال وجود ترک تاثیر بیش‌تری دارد. زمانی که ترک دارای عمقی به اندازه نصف شعاع شفت است، فرکانس طبیعی تا حدود 6 درصد نسبت به حالت سالم کاهش می یابد در حال که با وجود کمانه در بیشترین حالت کمتر از 1درصد فرکانس طبیعی کاهش پیدا می کند. برای ارزیابی و صحت سنجی نتایج عددی، اثر وجود چند حالت مختلف از ترکیب کمانه و ترک در شفت ساده به صورت تجربی اندازه گیری شده و با نتایج عددی مقایسه شده است. تطابق قابل قبولی بین نتایج تجربی و عددی ملاحظه می شود.

فایل: ّFile: