مدل سازی تاثیر پارکینگ خودروهای الکتریکی با تعداد زیاد و مجهز به پنل های خورشیدی روی ولتاژ شبکه ی توزیع

مدل سازی تاثیر پارکینگ خودروهای الکتریکی با تعداد زیاد و مجهز به پنل های خورشیدی روی ولتاژ شبکه ی توزیع


مدل سازی تاثیر پارکینگ خودروهای الکتریکی با تعداد زیاد و مجهز به پنل های خورشیدی روی ولتاژ شبکه ی توزیع

نوع: Type: پایان نامه

مقطع: Segment: کارشناسی ارشد

عنوان: Title: مدل سازی تاثیر پارکینگ خودروهای الکتریکی با تعداد زیاد و مجهز به پنل های خورشیدی روی ولتاژ شبکه ی توزیع

ارائه دهنده: Provider: اسماعیل معینی

اساتید راهنما: Supervisors: جناب آقای دکتر علیرضا حاتمی

اساتید مشاور: Advisory Professors:

اساتید ممتحن یا داور: Examining professors or referees: جناب آقای دکتر محمد حسن مرادی و جناب آقای دکتر محمد مهدی شهبازی

زمان و تاریخ ارائه: Time and date of presentation: یکشنبه 1400/07/25

مکان ارائه: Place of presentation: آنلاین

چکیده: Abstract: در سال های اخیر مسائل مربوط به انرژی، سوخت، مشکلات زیست محیطی و انتشار بیش از حد گازهای گلخانه ای توسط خودروهای معمولی باعث تغییراتی در آب و هوای کره ی زمین شده است. تلاش های گسترده ای در این زمینه صورت گرفته است که باعث شده است خودروهای الکتریکی (EV) یک نقش بسیار مهمی در بهبود وضعیت زیست محیطی و سیستم حمل و نقل جاده ای ایفا کنند. که با وجود این مزایا، تعداد آن ها در سال های اخیر به سرعت افزایش یافته و تصور می شود که در سال های آینده بیشتر مورد استفاده قرار خواهند گرفت، بنابراین این وسایل نقلیه الکتریکی به مراتب بر روی شبکه توزیع اثر می گذارد. خودروهای الکتریکی بارهای کاملا تصادفی می باشد که هم از لحاظ زمانی و هم از لحاظ مکانی در سطح سیستم توزیع برق تغییر می کنند. در این زمینه، خودروهای الکتریکی که به پارکینگ می رسند در حال افزایش است که باعث می شود صاحب پارکینگ برای برنامه ریزی EV ها برای شارژ، چالشی ایجاد کند؛ یعنی از آن جایی که EVها بار قابل توجهی در شبکه الکتریکی داشته و بهره وری انرژی را افزایش می دهد، فقط مناسب است که تاثیر آن ها بر توزیع و همچنین تاثیر آن ها بر تولید مطالعه شود. استقرار EVها نه تنها بر عملکرد سیستم قدرت تاثیر می گذارد، بلکه برخی از فعل و انفعالات ضروری را که قبلا وجود نداشته اند، تحمیل می کند. بنابراین، این تحقیق ابتدا به مدل سازی پارکینگ های خودروهای الکتریکی که مجهز به پنل های خورشیدی (PVs) هستند در سیستم توزیع پرداخته تا وضعیت شبکه با حضور خودروهای الکتریکی و PVها بررسی شود و بعد از آن احتمال حضور مجموعه ای از خودروهای الکتریکی به همراه تعداد زیادی پارکینگ جهت شارژ این خودروها مفروض گردیده است. تعداد پارکینگ های شارژ خودروهای برقی در سناریوهای مختلف تغییر داده شد و اثرات متقابل آن بر روی شبکه توزیع اعم از تلفات و پروفیل ولتاژ با استفاده از پخش بار جاروب رفت و برگشت و توزیع ویبول ملاحظه گردید، این در حالی است که ماهیت تصادفی و احتمالی مربوط به میزان مسافت طی شده هر خودرو برقی در ساعت های مختلف و همچنین شارژ این واحدها در مسئله درنظر گرفته شده است. از آن جایی که تعداد خودروها در پارکینگ در طول روز متفاوت بوده و همچنین با توجه به این که ورود و ترک خودروهای برقی در پارکینگ ها و نیز میزان انرژی تولید شده PV، به صورت احتمالی است این موضوع در فضای کاملا احتمالی صورت گرفته است. به همین منظور، مدل احتمالی که در این شبیه سازی به کار گرفته شده است، مدل مونت کارلو بوده که نتایج آن از طریق نرم افزار متلب روی سیستم توزیع نمونه 33 باس استاندارد IEEE به دست آمده است. این تحقیق نشان می دهد که حضور خودروها حتی به صورت یک بار، تاثیر بسزایی بر روی پروفیل ولتاژ شبکه می تواند داشته باشد.

فایل: ّFile: