وحید ضایی
وحید ضایی
دانشکدة مهندسي
گروه آموزشی مهندسی صنایع
پایاننامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی صنایع گرایش صنایع
عنوان:
ارائه الگوریتم ترکیبی برای حل مسأله مسیریابی وسایل نقلیه چند دپویی با تقاضا وزمان سفر فازی
استاد راهنما:
دکترامیرسامان خیرخواه
نگارش:
وحید رضایی
آذر 1393
چكيده: یکی از مباحث مهم که درچند دهه اخیر کاربرد بسیار بالایی درعمل داشته و برای افزایش کارایی و بهره وری سیستم های حمل ونقل مطرح شده است، بحث مسأله مسیریابی وسایل نقلیه (VRP) است. مسأله (VRP) یکی از مهم ترین مسایل بهینه سازی ترکیباتی است که بسیارمورد توجه دانشمندان ومحققان قرار گرفته است.این مسأله شامل مسیریابی برای یک ناوگان وسیله نقلیه است که درآن هرکدام از وسایل نقلیه مجموعه از مشتری ها را مورد ملاقات قرارمی دهند. به شرط آن که هر مشتری فقط وتنها فقط به وسیله یک وسیله نقلیه ملاقات شود. هدف در این مسأله کمینه کردن فاصله های پیموده شده توسط همه مسایل نقلیه است. برای نزدیک تر شدن مسأله VRP، به دنیای واقعی، به مرورزمان فرضیات و محدودیت های متنوعی به این مسأله اضافه شده است. یکی از این فرضیات در نظر گرفتن بیش از یک دپو برای ارایه سرویس می باشد، مسأله مسیر یابی وسایل نقلیه چنددپوییMDVRP در دنیای واقعی دارای کاربردهای فراوانی است، زیرا معمولا در زنجیره های تامین و یا شهر های بزرگ برای ذخیره وتوزیع کالاها از بیش از یک دپو استفاده می شود. فرض دیگری که اهمیت وکاربرد بیشتری در حوزه های مختلف دارد، در نظر گرفتن مسأله تحت عدم قطعیت می باشد، معمولا این عدم قطعیت به دو صورت احتمالی و فازی مطرح می شود، مسأله تحت عدم قطعیت ممکن است با استفاده از شیوه هاي مختلف از جمله : استفاده از متغیرهاي تصادفی و یا متغیرهاي فازي مدل شود. اما مواردی وجود دارد که استفاده از متغییر های تصادفی تقریبا غیر ممکن و غیر منطقی می باشد. مانند: الف)در جایی که داده هاي کافی براي مدل کردن مسأله وجود ندارد و جمع آوری آنها غیرممکن و یا بسیارهزینه بر است. ب) نوع داده های مسأله به صورت گنگ و مبهم می باشد و اختصاص یک عدد قطعی به آنها غیرممکن می باشد. از این رو، استفاده از منطق فازي براي مدل کردن برخی از مسائل دنیاي واقعی معقول تر به نظر می رسد و متغیرهاي فازي می توانند عدم قطعیت ذاتی برخی از مسایل را به روش بهتر بیان کنند. در این تحقیق یک مدل برای مسأله MDVRP با تقاضا وزمان سفر فازی ارایه شده است. باید توجه داشت که این گونه مسایل جزء مسایل NP_hard بوده، به این معنی که یک الگوریتم کارا برای حل کردن ابعاد بزرگ این مسأله ورسیدن به جواب بهینه درزمان کوتاه دردسترس نیست.در این تحقیق از یک روش فراابتکاری ترکیبی مبتنی بر الگوریتم جهش قورباغه برای حل مدل استفاده شده است. |
واژههای کلیدی: مسیر یابی وسایل نقلیه چند دپویی- تقاضا وزمان سفر فازی – تئوری سنجش اعتبار فازی- الگوریتم ترکیبی- الگوریتم جهش قورباغه |
به اطلاع متقاضیان دکترای سال تحصیلی 1404-1403 رشته های مهندسی (مکانیک - کامپیوتر - برق - مواد - عمران - صنایع) دانشگاه بوعلی سینا می رساند، فهرست اساتید پذیرنده دانشکده مهندسی...
به اطلاع می رساند یک شرکت دانش بنیان در اصفهان نیازمند خدمات تحقیقاتی دانش آموختگان رشته های مواد و شیمی بوده و استخدام می کند. علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با شماره 03133879868 در...
به گزارش بسنا، مراسم افتتاحیه این پروژه با حضور محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر علیرضا قاسمیفرزاد استاندار همدان، معاونان وزارتخانههای علوم و مسئولان استانی و ریاست...
دفتر هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه بوعلیسینا فهرست اسامی دانشجویان برگزیده آموزشی پژوهشی پانزدهمین همایش سالانه دفتر هدایت استعدادهای درخشان سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. اسامی دانشجویان...
بهراد توتونچی دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی عمران دانشگاه بوعلی سینا، در جلسه ای با حضور نمایندگان دانشگاه های سراسر کشور، با کسب اکثریت آرا انتخابات، به عنوان دبیر...
در هشتمین نشست از دوره یازدهم هیأت ممیزه دانشگاه بوعلیسینا، آقای دکتر علیرضا حاتمی دارای مدرک دکتری در رشته مهندسی برق با ر أ ی اعضاء از مرتبه...
بدینوسیله انتخاب آقای دکتر آرش فتاح الحسینی را به عنوان پژوهشگر برگزیده دانشگاه در گروه فنی و مهندسی به ایشان و خانواده علمی دانشکده مهندسی تبریک عرض نموده و از خداوند متعال...
بدینوسیله انتخاب دو تن از دانشجویان دانشکده مهندسی مهندس راضیه چهارمحالی در مقطع دکتری رشته مهندسی مواد شاخه خوردگی و مهندسی سطح و مهندس امین نظری در مقطع...
بدینوسیله انتخاب سه عضو هیات علمی دانشکده مهندسی جناب آقایان دکتر جواد بهنامیان ، دکتر حسن علم خواه و دکتر محسن گودرزی در...
براساس اطلاعات پایگاه شاخصهای اساسی علم (ESI)، حضوردکتر محمد حسن مرادی از گروه مهندسی برق دانشکده مهندسی در زمره پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا استمرار پیدا کرد. ...
بدینوسیله انتخاب اعضا محترم هیات علمی سرکار خانم دکتر سموئی (گروه مهندسی صنایع)، جناب آقایان دکتر بابائی (گروه مهندسی عمران)، دکتر حاتمی (گروه مهندسی برق)، دکتر ختن لو (گروه مهندسی...
بدینوسیله انتخاب چهار عضو هیات علمی دانشکده مهندسی جناب آقای دکتر جواد بهنامیان از گروه مهندسی صنایع به عنوان پژوهشگر اول برگزیده، جناب آقای دکتر حسن علم خواه از گروه...
به گزارش بسنا و به نقل از سازمان سنجش، آزمون مرحله نهایی بیست و هشتمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور با حضور نفرات برگزیده آزمون کارشناسی ارشد (متمرکز) و آزمون غیرمتمرکز المپیاد در دانشگاههای...
به اطلاع دانشجویان محترم می رساند سایت کامپیوتر کارشناسی دانشکده مهندسی به دلیل انجام ثبت نام دانشجویان کارشناسی ورودی 1402 از شنبه 1402/7/22 به مدت یک هفته تعطیل می باشد.
به گزارش بسنا و به نقل از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، در هشتمین دوره تجلیل از سرآمدان علمی کشور در سال ۱۴۰۲ که با حضور معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور و وزیر علوم...
به اطلاع دانشجویان ورودی جدید تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا) می رساند، یکشنبه 23 مهر ساعت 11 الی 13 در محل آمفی تئاتر دانشکده مهندسی جلسه معارفه با هیات رییسه دانشکده برگزار می شود. ...
بر اساس اطلاعات جدید نمایه استنادی معتبر scopus ۲۰۲۳، با بررسی مقالات مربوط به ۲۰۲۲، 4 عضو هیات علمی و 1 دانش آموخته دانشکده مهندسی و با بررسی کل مقالات مربوط به سال های مختلف، 1 نفر از اعضای هیات...
نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جناب آقای دکتر حسن علم خواه و بنا به پیشنهاد رئیس دانشکده مهندسی، به موجب ابلاغی ایشان با حفظ سمت آموزشی به مدت 2 سال به عنوان...
در حکمی از طرف ریاست دانشگاه آقای دکتر امیرسامان خیرخواه به عنوان مدیر گروه رشته مهندسی صنایع منصوب گردید. در این حکم آمده است : « با احترام و آرزوی توفیق الهی، نظر به مراتب تعهد و تجارب...
در حکمی از طرف ریاست دانشگاه آقای دکتر صالح رازینی به عنوان مدیر گروه رشته مهندسی برق منصوب گردید. در این حکم آمده است : « با احترام و آرزوی توفیق الهی، نظر به مراتب تعهد و تجارب ارزنده...