امیرحسین صفرقلی - دانشکده فنی و مهندسی
جلسه دفاع از پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی صنایع (گرایش صنایع)
عنوان:
پیشنهاد مدلی جدید برای مسئله مکانیابی هاب در شبکه حملونقل چندوجهی با رویکرد سلسلهمراتبی
استاد راهنما:
دکتر جواد بهنامیان
اساتید داور:
دکتر امیر سامان خیرخواه
دکتر وحید خداکرمی
نگارش:
امیرحسین صفرقلی
زمان:
یکشنبه، 25 بهمن 1394
ساعت: 15
مکان: کلاس 10
چكيده:
هدف مسائل مکانیابی هاب، برقراری جریان در شبکههای مختلف توزیع به بهترین شکل ممکن است. تاكنون در بیشتر مسائل مکانیابی هاب، فرض شده است که جریان بین گرهها حداکثر از دو هاب میتواند عبور کند در حالیکه در دنیای واقعی محمولهها ممکن است در طول مسیر خود مجبور شوند از تعداد هابهای بیشتری بگذرند که این واقعیت در شبکههای توزیع کالا و شبکههای پستی قابل مشاهده است. در این حالت استفاده از مدلهای مکانیابی هاب سلسهمراتبی به منظور تعیین مکان بهینه هابها و تخصیص گرهها به آنها ضروری به نظر میرسد. از طرف دیگر یکی از مسائل مهم در شبکههای حملونقل، تحویل به موقع کالا و افزایش سطح خدمتدهی جهت بالا بردن سطح رضایت مشتریان است. بدین منظور طراحی شبکههای حملونقل چندوجهی توسعه داده شده است. در این نوع شبکهها میتوان از شیوههای مختلف حملونقل جادهایی، ریلی، هوایی و دریایی استفاده نمود. در شبکههای حملونقل چندوجهی، عدم تناسب میان نرخ ورود جریان به هابها با نرخ پردازش منابع هاب و همچنین تنوع زمانی در حملونقل شیوههای مختلف انتقال کالا، باعث ایجاد صف در هابها میشود. بدین منظور در این تحقیق با استفاده از مدل صف GI/G/1 به بررسی اثر محدودیت منابع و همچنین تنوع در زمان حملونقل مسیرهای مختلف تحت الزامات زمان سرویس دهی پرداخته میشود.
در این بررسی پس از ارائه مدل پیشنهادی، حل آن در اندازههای کوچک توسط نرم افزار گمز آورده شده است. در ادامه الگوریتم ترکیبی جستجوی همسایگی متغیر-شبیهسازی تبرید برای حل مسئله در اندازههای بزرگ پیشنهاد شده است. در نهایت پس از حل مثالهای عددی، تحلیل حساسیت جهت اعتبارسنجی عملکرد مدل و الگوریتم پیشنهادی انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که مدل پیشنهادی، علاوه بر اینکه از امکان خدمتدهی بیشتری نسبت به مدلهای کلاسیک برخوردار است، باعث کاراتر شدن شبکه حملونقل نیز شده است. همچنین نتایج حاصل از الگوریتم پیشنهادی نشان میدهد که این الگوریتم نسبت به الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر کارایی بهتری دارد.
واژه های کلیدی: هاب سلسهمراتبی، شبکه حملونقل چندوجهی، مدل صف GI/G/1، الگوریتم ترکیبی جستجوی همسایگی متغیر-شبیهسازی تبرید
Abstract:
The aim of hub location problems is establishing flow in different distribution networks in the best way possible. So far, in more locating hub problems, it is assumed that flow between nodes can pass maximum from two hubs, while in the real-world cargos may be forced along their routes pass from more number of hubs that this fact in the distribution networks and postal networks is visible. In this case, the use of hierarchical hub location models to determine the optimal location of hubs and assigning the nodes to them seems to be necessary. On the other hand, one of the most important issues in transportation networks, is timely delivery of goods and increase service levels to enhance customer satisfaction. For this purpose, multi-modal transportation network design has been developed. In this type of networks, it can be used from various transport modes road, rail, sea and air. In multi-modal transport network, a mismatch between the rate of flow entrance to hubs with processing rates of hub sources as well as time diversity in different modes of transferring goods, causing queues at hubs. Therefore, in this study, it is paid to surveying effects of resource constraints and the diversification in different transport routes time under the requirements of service time by using the queue model GI /G/1. |
In this study, after proposing a mathmatical model and solving it in small-sized instances, a new variable neighborhood search-simulated annealing is proposed to solve the problem in the large size suggested. Finally, several numerical examples and sensitivity analysis to validate the performance of the model and the proposed algorithm is investigated. The results show that the proposed model not only has more possibility of serving than classic models, but also, causing transport network is more efficient.
Key Words: Hierarchical hub location, Multimodal transportation network, The queue model GI/G/1, The hybrid variable neighborhood search algorithm-simulated annealing
امیرحسین صفرقلی
● متولد 6 تیر 1368 ● وضعیت خدمت: معافیت تحصیلی
● محل سکونت: تهران
● همراه: 09183701142 ● پست الکترونیکی : amirsafar91@yahoo.com
تحصیلات :
· دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی صنایع – صنایع، دانشگاه بوعلی سینا همدان
· کارشناسی، مهندسی صنایع - تکنولوژی صنعتی، دانشگاه علم و صنعت ایران
· دیپلم، ریاضی و فیزیک، دبیرستان نمونه دولتی شهید رجایی
سوابق کاری :
· کارشناس ارشد ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
سوابق دانشگاهی :
عنوان پایان نامه « پیشنهاد مدلی جدید برای مسئله مکانیابی هاب در شبکه حملونقل چندوجهی با رویکرد سلسلهمراتبی»، استاد راهنما دکتر جواد بهنامیان، بهمن 1394
مقالات:
· ارائه مدلی جهت مکانیابی سلسله مراتبی تسهیلات بانکی، دوازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع
· ارائه یک مدل جدید غیرخطی جهت مکانیابی سلسله مراتبی هاب در شبکههای حمل و نقل چندوجهی، نشریه مهندسی صنایع
نرم افزار ها:
· Microsoft Office
· GAMS
· MINI TAB
· MATLAB
کارگاهها:
· کارگاه آموزشی روش ها و فنون تدریس، دانشگاه بوعلی سینا، اردیبهشت 1392
مهارتهای زبان:
Reading |
Listening |
Writing |
Speaking |
Average |
Average |
Average |
Average |