پژمان بیات - دانشکده فنی و مهندسی
دانشکده مهندسی
گروه برق
پایان نامه:
برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
عنوان:
بهينهسازي مصرف انرژی در خودروهای الكتريكي خورشیدی با استفاده از اسپويلر متحرک عقب
استاد راهنما:
دکتر سید محمد رضا طوسی – دکتر علیرضا حاتمی
پژوهشگر: پژمان بیات
زمان: شنبه 14/6/1394 ساعت:9 مکان: آمفی تئاتر
چکیده:
امروزه نگرانیهای زیست محیطی بزرگترین چالش در طراحی وسایل نقلیه به حساب میآید و به نظر میرسد که خودروهای الکتریکی پاسخ مناسبی برای حل این مشکلات است، از این رو تاکنون اقدامات زیادی در زمینههای افزایش بازدهی، کاهش تلفات و بهبود عملکرد این خودروها انجام گرفته است. یکی از مهمترین مواردی که در طراحی خودروها باید در نظر گرفت، بهبود مشخصههای آیرودینامیکی میباشد. در این پژوهش نتایج حاصل از تاثیرات بهبود مشخصههای آیرودینامیکی بر روی خودروهای الکتریکی مورد بررسی قرار گرفته است و در این راستا نصب اسپویلر عقب متحرک به همراه کنترل کنندهی پیشنهادی و همچنین پوشاندن چرخهای عقب خودرو، پیشنهاد گردیده است. به منظور بررسی راهکارهای پیشنهادی، مدل کاملی از خودروی الکتریکی به همراه اسپویلر پیشنهادی در محیط سیمولینک متلب مدلسازی شده است. برای اثبات نتایج شبیهسازی نمونهای از خودروی الکتریکی به همراه راهکارهای پیشنهادی ساخته شده است و نتایج عملی مورد بررسی قرار گرفته شده است.
به منظور استخراج ضریبهای آیرودینامیکی، جریان حول خودروی الکتریکی ارائه شده در نرم افزار انسیس مورد بررسی قرار گرفته شده است، در این راستا حل عددی جریان حول خودرو از طریق دینامیک سیالات محاسباتی و همچنین مدل توربلانسی استاندارد k-ε انجام شده است. نتایج شبیهسازی و عملی حاکی از آن است که بهبود مشخصههای آیرودینامیکی در خودروهای الکتریکی نه تنها باعث افزایش پایداری خودرو میگردد، بلکه میتواند تاثیرات قابل توجهی بر روی سیستم ذخیرهسازی انرژی، مسافت پیموده شده و بازدهی موتور الکتریکی داشته باشد.
Today, environmental concerns are the greatest challenge in vehicle design. Electric vehicles seem to be a suitable solution to this problem. Therefore, numerous measures have been taken to increase the efficiency, reduce losses, and improve the performance of these vehicles. Aerodynamic characteristics improvement is a key issue that should be considered in vehicle design. In this thesis, the effects of improving the aerodynamic characteristics on the electric vehicles were examined. For this purpose, it was proposed to installing movable rear spoiler along with the proposed controller and to cover the rear wheels.To evaluate the proposed solutions, their effects on an electric vehicle, were modeled in the MATLAB/SIMULINK environment. To analyze the simulation results, an electric vehicle equipped with the suggested strategies, as a sample, was manufactured from this thesis and then the practical results were studied
The flow around the presented electric vehicle was studied in ANSYS to calculate the aerodynamic coefficients. The flow was numerically solved using the Computational Fluid Dynamics (CFD). The standard k-ε turbulence model was utilized here. Simulation and experimental results indicated that improved aerodynamic characteristics in electric vehicles not only increases the stability of the vehicle, but also can have a significant impact on the energy storage system, mileage, and the electric motor efficiency.
پژمان بیات
تلفن تماس: 09183186207
pezhman.bayat.basu@gmail.com – pezhman.bayat92@basu.ac.ir
علایق و فعالیت های حرفه ای: ساخت انواع هواپیما و هلیکوپترهای بدون سرنشین
ساخت و طراحی انواع جت بدون سرنشین
طراحی و ساخت خودروهای الکتریکی یوشیتا
ساخت ربات عیب یابی خطوط پر فشار برق
تحلیل و طراحی سیستم های نرم افزاری
ساخت انواع رباتهای پیشرفته ی زمینی ‚ هوایی ‚ مسیر یاب ‚ امدادگر
راه اندازی و کنترل دور موتورهای سوختی نیترومتان سبز
سوابق مرتبط کاری: نمایندگی شرکت هوا فضای ایرسا در همدان
همکاری با برق باختر
همکاری با شرکت رباتیک رهفا
همکاری با صدا و سیمای همدان جهت فیلم برداری هوایی توسط هلی کوپتربدون سرنشین
کسب عنوان برتر جشنواره ی ملی حرکت سال 1390 دانشگاه تهران
تحصیلات: دانشجوی کارشناسی ارشد رشتهی برق-قدرت دانشگاه بوعلی سینا
· فارغ التحصیل با معدل 63/19 (کسب رتبهی اول دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد)
اخذ کارشناسی در رشتهی برق-کنترل از دانشگاه صنعتی همدان
· فارغ التحصیل با معدل 81/17(کسب رتبهی دوم دانشگاه در مقطع کارشناسی
نمایه |
کشور |
نام ناشر |
ترتیب اسامی |
عنوان |
ردیف |
|
علمی پژوهشی isc |
ایران
|
مجله برق تبریز ISSN:2008-7799 |
1) علیرضا حاتمی (استاد راهنما) 2) پیمان بیات 3) پژمان بیات 4) محمدرضا طوسی (استاد راهنما) |
ارائه یک استراتژی جدید برای مدیریت انرژی خودروی الکتریکی مبتنی بر مبدل دوطرفهی سه درگاهه و کنترل کنندهی فازی |
1 |
مقالات علمی پژوهشی
|
isi |
آلمان |
Mitteilungen Saechsischer Entomologen (MSE) ISSN:1866-6957 |
1) پژمان بیات 2) پیمان بیات 3) محمدرضا طوسی (استاد راهنما) 4) علیرضا حاتمی (استاد راهنما) |
Multiple Input Energy Storage System for Solar Electric Vehicle using Proportional Integral Based Controller |
2 |
|
|
IEEE CONFERENCE ON ICEE, 2015 |
1) علیرضا حاتمی (استاد راهنما) 2) محمدرضا طوسی (استاد راهنما) 3) پیمان بیات 4) پژمان بیات
|
Power Management Strategy for Hybrid Vehicle using a Three-port Bidirectional DC-DC Converter |
1 |
مقالات کنفرانسی
|
|
|
2nd International Conference and Exhibition on Solar Energy (ICESE), 2015 |
1) پژمان بیات 2) پیمان بیات 3) محمدرضا طوسی (استاد راهنما) 4) علیرضا حاتمی (استاد راهنما) |
DESIGNING AND CONSTRUCTION OF BASU SOLAR ELECTRIC VEHICLE USING HYBRID ENERGY STORAGE SYSTEM |
2 |
||
|
7th conference of specialized renewable energy, clean and efficient |
1) محمدرضا طوسی (استاد راهنما) 2) پیمان بیات 3) پژمان بیات 4) عباس فتاحی (عضو هیئت علمی)
|
New Generation of Inspection Robot for Transmission Lines using Renewable Energy |
3 |
||
|
7th conference of specialized renewable energy, clean and efficient |
1) محمدرضا طوسی (استاد راهنما) 2) پژمان بیات 3) پیمان بیات
|
Control of Energy Consumption for Solar Electric Vehicle using a Novel Topology |
4 |
||
|
انتشارات نوپردازان |
1) دکتر محمد حسن مرادی 2) پژمان بیات 3) پیمان بیات |
بررسی سیستمهای قدرت 1 (گلاور) |
1 |
کتاب |
|
|
1) دکتر محمد حسن مرادی 2) پیمان بیات 3) پژمان بیات |
بررسی سیستمهای قدرت 2 (گلاور) |
2 |
مهارت های مرتبط: اخذ مدرک تحلیل مدارهای الکتریکی از فنی حرفه ای
اخذ مدرک طراحی مدارهای چاپی از فنی حرفه ای