احمد امینی - دانشکده فنی و مهندسی
دانشكده مهندسی
گروه مهندسی برق
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق گرایش قدرت
عنوان:
کنترل گروهی آسانسورها به منظور صرفه جویی در انرژی مصرفی
استاد راهنما:
دکتر علیرضا حاتمی
اساتيد داور:
آقاي دكتر مرادي
آقاي دكتر كرمي
نگارش:
احمد امینی
تاریخ دفاع:
شنبه 13 دی 1394، ساعت17:30
مکان: آمفی تئاتر دانشکده
چكيده:
با رشد شهرنشینی و توجه به این نکته که در شهرستانهای بزرگ و پرجمعیت، زمین برای ساختوسازدر حال کاهش است، در نتیجه ساختمانهای مرتفع در تمام بخشهای مسکونی، تجاری و سازمانی رونق خاصی پیدا کردهاند. یکی از سرویسهای مهم برای این ساختمانها آسانسور میباشد که امکان کار و زندگی بهتر را برای بشر فراهم کردهاست. آسانسورها حدود 4% (3تا5درصد) از برق مصرفی ساختمان را به خود اختصاص دادهاند. در نتیجه کاهش انرژی مصرفی آسانسورها حائز اهمیت است. به علت افزایش سطح رفاه افراد، اخیراً به موضوع مصرف انرژی در ساختمان توجه بیشتری شدهاست. بهرهوری از خدمات آسانسور برای جمعیت ساختمان بسیار حیاتی است بهطوریکه مسافران از آسانسورها انتظار دارند که پاسخگویی به فراخوانیها و رفتن از طبقه مبدأ به طبقه مقصد را درکمترین زمان ممکن انجام دهند. در سیستم تک آسانسوره، تنها یک کنترل کننده همه فراخوانیها را کنترل میکند درحالیکه در مورد چندین آسانسور، یک کنترلکننده گروهی تصمیم میگیرد که کدام آسانسور به فراخوانی اختصاص داده شود. مسئله کنترل گروهی آسانسورها مشکلاتی از قبیل رفتار پیچیده و سخت بودن طراحی، آنالیز، شبیهسازی و کنترلشان را به همراه دارند. کنترل گروهی آسانسورها مدت زیادی میباشد که مورد مطالعه قرار گرفته است. روشهای اولیه عمدتاً براساس روشهای تحلیلی گرفته شده از تئوری صف بود. در دهههای اخیر تکنیکهای هوش مصنوعی از قبیل منطق فازی، شبکههای عصبی و الگوریتمهای ارزیابی هیبریدی مورد بحث قرار گرفتهاند.
در این پایان نامه، کنترل گروهی آسانسورها مدنظر است. بهاینصورت که یک یا چند آسانسور، خدمترسانی به فراخوانیهای طبقات را برعهدهدارند. هدف کنترل گروهی، مینیمم کردن زمان انتظار افراد یا کاهش انرژی مصرفیآسانسورها میباشد. اینخدمترسانیها باید در راستای یکی از این اهداف یا درنظر گرفتن همزمان هردوی آنها باشد. ابتدا، باید نوع الگوی ترافیکی مشخص میشود. سپس روشی برای بهدست آوردن طبقات مبدأ و مقصد مسافران (مونت کارلو) ارائه میگردد. درکارهای انجام شده قبلی، افراد قبل ازسوارشدن، فقط جهتحرکت را مشخص میکنند و سپس زمانی که وارد آسانسور شدند، دکمه طبقه مقصدشان را میزنند. اما در این پایاننامه فرض میشود که افراد، قبل از سوار شدن، دکمه مربوط به طبقه مقصدشان را میزنند که این روش باعث می شود که تعداد توقفات کاهش یابد و در نتیجه کاهش زمان انتظار را در پی دارد. مرحله بعد، تعیین هدف بهینه سازی با استفاده از منطق فازی است. همانطورکه اشاره شد، هدف بهینه سازی میتواند مینیمم کردن زمان انتظار، انرژی مصرفی یا بهینه سازی همزمان هردو باشد. آنگاه، با توجه به نرخ ورود افراد (براساس توزیع پواسن) و مشخص شدن هدف بهینه سازی و اطلاع داشتن از موقعیت تمام آسانسورها، آسانسور مناسب برای سرویس دهی انتخاب میشود. این روال تا زمانیکه دیگر هیچ شخصی در صف انتظار سرویس آسانسور نباشد، ادامه مییابد. بعد از اتمام روال ذکرشده و با توجه به روابط موجود زمانی هرسفر طولمیکشد و نیز، زمان انتظار بهدست میآید و نیز، مجموع انرژی مصرفی آسانسورها در دسترس میباشد. بنابراین مقایسهای با روشهای بیان شده در کارهایی که قبلاً انجام شده، صورت میگیرد و کارایی روش ارزیابی میشود.
كلمات كليدي: ساختمانهاي مرتفع،آسانسورها، كاهش انرژي مصرفي، الگوي ترافيكي
Abstract:
With growing urbanization the land is becoming scarce in large metropolitan and densely populated cities so that high rise buildings are booming in all the sectors i.e. residential, commercial and institutional. An important service in these buildings is the elevators or lifts that share about 4% of the overall energy consumed by the buildings.so the importance of reducing energy consumption by lifts can hardly be exaggerated.this model proposes a method to analyze and simulate passenger flow model in elevator group control system (EGCS). Although stochastic passenger arrival process in EGCS is about to belong to Poisson process, the data we got are not perfect. We can obtain several standard passenger flow models by Monte-Carlo sampling, and we simulate this with MATLAB. We have studied the dynamic behavior of elevators in a system for reducing energy consumption. We present a nonlinear-map model for the dynamics of 3 elevators.Among various traffic patterns in building,most energy is consumed under up-peak traffic pattern.
Key Words: high rise buildings, elevators, reducing energy consumption , nonlinear-map model, up-peak traffic.
رزومه
احمد امینی تلفن تماس: 09362296515 ایمیل :ahmadamini1369@yahoo.com متولد : 14/06/1369 ساکن : بروجرد (لرستان) وضعیت خدمت: کارت معافیت سوابق تحصیلی کارشناسی مهندسی برق قدرت – دانشگاه لرستان (واقع در خرم آباد) موضوع پروژه كارشناسي: بررسي انواع نيروگاه و شبيهسازي نيروگاههاي بادي با استفاده از نرمافزار متلب استاد راهنما: آقاي دكتر محمود شاكرمي تاریخ فارغ التحصیلی: 17/11/91 معدل 13/16 -------------------------------------------------------- کارشناسی ارشد مهندسی برق- دانشگاه بوعلی سینا همدان معدل 25/17 موضوع پروژه كارشناسي ارشد: كنترل گروهي آسانسورها به منظور صرفه جويي در انرژي مصرفي آنها استاد راهنما: آقاي دكتر عليرضا حاتمي سوابق حرفه ای · گذراندن دوره ابزار دقیق سازمان فنی و حرفه ای در سال 91 · دوره کارآموزی در شرکت توزیع برق خرم آباد مهارتها · نرم افزار Matlab سیمولینک و کد نویسی · مجموعه نرم افزارهای Microsoft office · آشنایی با PLC · آشنایی با مهارتهای ICDL · تسلط در ترجمه متون انگلیسی · آشنایی با تاسیسات الکتریکی(روشنایی فنی- ایمنی و حفاظت) · آشنایی با تجهیزات الکتریکی(صنعتی و ساختمانی)