حمید اسفندیاری - دانشکده فنی و مهندسی
جلسه دفاع از پایاننامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی
تعیین ضرایب سختی ومیرایی دسته موتور لاستیکی خودرو سواری به روش جداسازی دینامیکی و بهینه سازی ابعادی آن
مطالعه موردی: موتور ملّی
استاد راهنما استاد مشاور اساتید ممتحن
دکتر علیرضا شوشتری دکتر وحید فخاری دکتر عباس فدائی
دکتر مهدی کریمی
پژوهشگر
حمید اسفندیاری
چكيده:
یکی از مهمترین منابع ارتعاشی خودرو، موتور آن است. مهمترین عامل ایجاد ارتعاشات در موتور خودرو نیز گشتاور ایجاد شده حول محور میللنگ میباشد. این گشتاور، سبب ایجاد نیروهای زیادی میگردد که از طریق نگهدارندههای موتور به بدنه خودرو منتقل میشود. به همین دلیل طراحی مناسب نگهدارندههای موتور باعث کاهش نیروی منتقله به بدنه و در نتیجه کاهش ارتعاشات میگردد. شرکت ایپکو، در راستای اهداف تحقیقاتی خود، در حال تحقیق برای بدست آوردن راهکارهایی جهت کم کردن ارتعاشات موتور ملّی میباشد. در این پژوهش ضرایب سختی و میرایی مناسب نگهدارندههای لاستیکی با استفاده از مدل شش درجه آزادی موتور ملّی تعیین گردیده است. در اين پايان نامه، به منظور تعيين ضرايب سختی نگهدارنده های موتور از روش جداسازی مودهای ارتعاشی موتور نسبت به محور گشتاور غلتشی استفاده شده است. از آن جا که دستيابی کامل به جداسازی مودهای ارتعاشی طی بررسیهای به عمل آمده، و با توجه به محدودیتهای طراحی امکانپذیر نگردید، از روشهای بهينه سازی به منظور دستيابی به بيشينه جداسازی مودهای ارتعاشی موتور استفاده گردید. در ادامه با استفاده از توابع هدف مختلف، حالتهای بهینه مختلف ایجاد گردید و با رسم پاسخ فرکانسی، بهترین حالت بهینه انتخاب شد و با مقایسه نمودارهای مذکور مشخص گردید که دستهموتور گشتاوری، دارای بیشترین اثر در کاهش میزان دامنه و نیروی منتقل شده به بدنه میباشد. بنابراین مقادیر سختی بهینه برای این دسته موتور تعیین شد. در ادامه، با استفاده از مدل اجزا محدود و نرمافزار ABAQUS، تغییرات لازم در طراحی دستهموتور گشتاوری به منظور رسیدن به مقادیر سختی بهینه محاسبه شده، انجام شده است. مقایسه نتایج به دست آمده از مدل اجزا محدود و تست آزمایشگاهی، صحت مدلسازی و المانبندی این تحقیق را تایید نموده است. بعد از تعیین شکل و ضرایب سختی مدل بهینه، مقادیر میرایی نگهدارنده مورد نظر محاسبه و تعیین شده است. در نهایت با مقایسه دو حالت بهینه و نامی مشخص شد که جابهجایی مرکز جرم و نیروی منتقل شده در محل دستهموتورها در حالت بهینه نسبت به حالت نامی کمتر میباشد.
زمان : شنبه 25 بهمن 1393 ساعت 17:30
مکان : آمفی تئاتر دانشکده مهندسی
Abstract:
مشخصات فردي: نام: حميد نام خانوادگي: اسفندياري شماره شناسنامه:14699 كد ملي : 3934557211 تاريخ تولد: 16/6/1367 محل تولد: ملاير نام پدر : حسين وضعيت تاهل : مجرد محل سكونت : تهران ، شهرك شهيد باقري تلفن:44727546 همراه:09183536316 وضعيت نظام وظيفه : داراي كارت پايان خدمت (خدمت در نيروي دريايي ارتش جمهوری اسلامی ایران ) مقطع تحصيلي فعلي : كارشناسي ارشد مشخصات تحصيلي در مقطع كارشناسي: رشته كارشناسي : مهندسي مكانيك در طراحي جامدات محل تحصيل : دانشگاه آزاد كاشان معدل كارشناسي : 18.56 (هيجده و پنجاه وشش صدم ) سال ورود به دانشگاه : 1385 تاريخ فارغ التحصيلي: 14/6/89 سوابق در دانشگاه :كسب رتبه اول در بين تمام وروديهاي سال 85 وداراي بالاترين معدل در رشته مورد نظر در 10 سال گذشته دانشگاه مذكور پروژه كارشناسي : طراحي دستگاه manipulator كار آموزي : در شركت بوذر جمهر كاشان مهارت هاي كامپيوتري : نام دوره سطح آشنايي Office 2010 پيشرفته Solid work 2011 متوسط Matlab مقدماتي Abaqus متوسط Mold flow متوسط Mod frontier پيشرفته Hyper mesh پيشرفته مشخصات تحصيلي در مقطع كارشناسي ارشد: رشته كارشناسي : مهندسي مكانيك گرایش طراحی کاربردی زمینه ارتعاشات محل تحصيل : دانشگاه بو علی همدان معدل كارشناسي : 18.68 (هيجده و سی و هشت صدم ) سال ورود به دانشگاه : 1391 تاريخ فارغ التحصيلي: 25/11/1393 سوابق در دانشگاه :كسب رتبه اول در بين وروديهاي رشته مکانیک پروژه كارشناسي ارشد : تعیین ضرایب سختی و میرایی دسته موتور لاستیکی و بهینه سازی ابعادی برای موتور ملی (شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو) نرم افزارهای کار شده در پروژه: آباکوس، متلب، مودفرانتیر، هایپر مش و ... تاریخ شروع پروژه: آبان 92