رضا نادری قمی - دانشکده فنی و مهندسی
دانشکده مهندسی
گروه مهندسی مکانیک
جلسه دفاع از پایاننامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی
عنوان
تحلیل خستگی و گسیختگی در میله کششی سیستم فرمان خودرو پژو 405
استاد راهنما
جناب آقای دکتر فدائی
اساتید ممتحن
جناب آقای دکتر سیفی جناب آقای دکتر شوشتری
پژوهشگر
رضا نادری قمی
چكيده پایان نامه:
بسیاری از قطعات صنعتی در مدت عملکردشان، تحت بارگذاری چرخهای و/یا متغیر قرار میگیرند که منجر به پیدایش و رشد ترک خستگی میشود. شرایط کاری اکثر قطعات خودرو نیز اینگونه است و این موضوع، یکی از رایجترین دلایل گسیختگی آنها میباشد، که این پدیده مشکلات حادی در ایمنی سرنشینان خودرو ایجاد میکند. به منظور رفع این مشکل، اخیرا در مراحل اولیهی محاسبات و طراحی خودرو، برای قسمتهای مهمی که در ایمنی سرنشینان نقش اساسی را ایفا میکنند، تحلیل و طراحی خستگی و بررسی دوام انجام میشود. با نظر به این مطالب، در پژوهش حاضر بهمنظور بررسی شرایط خستگی و گسیختگی یکی از قطعات خودرو که تحت بار چرخهای قرار میگیرند، تحلیل خستگی با رویکرد روش اجزای محدود در مورد میلهکششی سیستم فرمان خودروی پژو 405 انجام شده است. در این راستا پس از انجام مطالعات کلی در زمینهی مکانیک شکست و خستگی، و همچنین تحقیقاتی جامع و کامل پیرامون میلهکششی سیستم فرمان خودرو، خواص مکانیکی و ساختار شیمیایی نمونهی مدنظر، تعیین گردید. سپس فرآیند گسیختگی خستگی این قطعه در شرایطی مشابه حالت کاری آن، توسط نرمافزار اجزای محدود ABAQUS شبیهسازی شده است. در این مسیر سه حالت مختلف بارگذاری اعمالی روی قطعه، با نیروهای KN 57 ، 28 و 23 ، در شرایط یکسان شبیهسازی شد و به کمک نتایج خروجی نرمافزار و با استفاده از روابط مکانیک شکست، عمر خستگی در هرکدام از این سه حالت محاسبه گردید. برای انجام آزمایش خستگی، پس از تهیه وآمادهسازی نمونهها، سه قطعهی همسان تحت شرایط مشابه با حالت شبیهسازی شده قرار گرفتند و عمر خستگی آنها به صورت تجربی توسط دستگاه اینسترون اندازهگیری شد. مقایسهی نتایج بدست آمده از نرمافزار تحلیل اجزای محدود با نتایج حاصل از انجام آزمایش خستگی، میزان تطابق مناسبی را نشان داد، که این تطابق بیانگر این است که برای محاسبهی عمر خستگی قطعات مختلفی که در شرایط بارگذاری چرخهای به صورت ترکیبی از کشش و خمش قرار میگیرند، با تقریب قابل قبولی میتوان به نتایج بدست آمده از این روش، اعتماد کرد و از انجام آزمایشهای زمانبر و پرهزینه صرفنظر نمود. در انتها بهمنظور تفسیر و توضیح برخی پدیدهها، فلزنگاری سطوح شکست تمام نمونهها با استفاده از میکروسکوپ نوری انجام شده است.
زمان : یکشنبه 26 بهمن 1393 ساعت 18
مکان : آمفی تئاتر دانشکده مهندسی
مشخصات فردی : نام : رضا نام خانوادگی : نادری قمی محل تولد : شهر قم پست الکترونیکی : r.naderi91@basu.ac.ir سوابق تحصیلی : مقطع فعلی : کارشناسی ارشد رشته : مهندسی مکانیک - طراحی کاربردی - طراحی جامدات دانشگاه : بوعلی سینا – همدان پایان نامه : بررسی خستگی و گسیختگی در میله کششی سیستم فرمان مقطع قبلی : کارشناسی رشته : مهندسی مکانیک - طراحی جامدات دانشگاه : آزاد اسلامی واحد کاشان پروژه پایانی : سیستم های هیدرولیک ماشین آلات سنگین کارآموزی 1 : عملکرد پرس ها در ساخت قطعات به روش فورج سرد ( کارخانه پیچ اشپیل قم ) کار آمزی 2 : ساختار و نحوه عملکرد انواع سیستم های تهویه مطبوع ( شرکت شعله خاور تکرو ایرانیان ) دوره های آموزشی : 1- کارور SolidWorks ( نقشه کش و طراح صنعتی با کامپیوتر ) 2- کارور CATIA (نقشه کش و طراح صنعتی با کامپوتر ) 3- کارور Master Cam ( ماشین کاری در نرم افزار ) 4- کارور Mill Power ( ماشین کاری در نرم افزار ) 5- آشنایی و کار با مدارات پنوماتیکی 6- EFQM ( خود ارزیابی بر اساس مدل تعالی کیفیت اروپا ) 7- ICDL ( رایانه کار )