مهدیه دارابی - دانشکده فنی و مهندسی
دانشكده مهندسي
گروه آموزشی مهندسی عمران
پايان نامه براي دريافت درجه كارشناسي ارشد
عنوان:
بررسی رفتار پس از زلزله سدهای خاکی با نگرش ویژه بر تأثیر هندسهی مقطع
استاد راهنما:
دكترمحمد ملکی
پژوهشگر:
مهدیه دارابی
Darabi198@yahoo.com
چكيده پايان نامه:
یکی از مهمترین مسائل موجود در رابطه با تحلیل و طراحی سدهاي خاکی پیشبینی رفتار سد تحت اثر تکانهاي ناشی از زلزله است. امکان محاسبه تکانهاي ناشی از زلزله واقعی به دلیل توسعه همگام با پیشرفت در روش تحلیلی بر پایه کدهای محاسباتی، منجر به امکان ارزیابی بهتر و واقعبینانهتر پاسخ این سازهها شده است. در این تحقیق اثر هندسهی سد، بر پاسخ دینامیکی سدهای خاکی مورد بررسی قرار گرفته است. به علت قابلیت بالای کد FLAC در مدل کردن هندسه و شرایط مرزی پیچیده استاتیکی و دینامیکی، امکان ساخت لایه لایه و تحکیم، اعمال بارگذاریهای مختلف استاتیکی و دینامیکی و همچنین امکان تعریف نقاط مشخصی از شبکه که بتوان رفتار آن را حین تحلیل بررسی کرد، این نرم افزار تفاضل محدود برای مدلسازی انتخاب شده است. به این منظور دو سد کلان ملایر و مسجدسیمان جهت بررسی، در نظر گرفته شدهاند، در ابتدا به بررسی اثر هندسه زهکش دودکشی، بر پاسخ لرزهای سد کلان ملایر پرداخته شده است، مدلهای رفتاری مورد استفاده در مرحله ساخت و آبگیری سد کلان، مدل مور-کولمب و کم-کلی میباشند، پس از مدلسازی ساخت و آبگیری سد و مقایسه نتایج با نتایج ابزاردقیق، با در نظر گرفتن شیبهای مختلف زهکش قائم، اثر هندسه زهکش، بر رفتار لرزهای و پسالرزهای سد کلان مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه پس از مدلسازی مراحل ساخت و آبگیری سد مسجدسلیمان، با در نظر گرفتن مدل مور-کولمب در این مراحل و مقایسه با نتایج ابزار دقیق به بررسی اثر شیب دیوارههای هستهی سد، بر رفتار لرزهای و پسالرزهای آن پرداخته شده است. در نهایت این نتایج حاصل شد که زهکش دودکشی قائم در سد همگن کلان ملایر در مرحله دینامیکی و زهکش دودکشی با زاویه 130 درجه در مرحله تحکیم پس از زلزله، کارایی بهتری را ازخود نشان میدهند. در سد سجد سلیمان در حالتی که شیب هستهی کمتری در نظر گرفته شده است، در پاییندست اضافه فشار آب حفرهای کمتری، حین زلزله ایجاد میشود و در تحکیم پس از زلزله سد با شیب دیوارههای هسته بیشتر، اضافه فشار آب حفرهای را سریعتر تلف میکند.
زمان: 10 تیر
ساعت 10 صبح
مكان:آمفی تئاتر دانشکده مهندسی