برنامه¬ریزی هوشمند شارژ/ دشارژ خودروهای الکتریکی در شبکه توزیع با در نظر گرفتن پاسخ گویی بار - دانشکده فنی و مهندسی
برنامه¬ریزی هوشمند شارژ/ دشارژ خودروهای الکتریکی در شبکه توزیع با در نظر گرفتن پاسخ گویی بار
نوع: Type: پایان نامه
مقطع: Segment: کارشناسی ارشد
عنوان: Title: برنامه¬ریزی هوشمند شارژ/ دشارژ خودروهای الکتریکی در شبکه توزیع با در نظر گرفتن پاسخ گویی بار
ارائه دهنده: Provider: علی قراگوزلو - مهندسی برق
اساتید راهنما: Supervisors: دکتری حاتمی-دکتر شهبازی
اساتید مشاور: Advisory Professors:
اساتید ممتحن یا داور: Examining professors or referees: دکتر مرادی-دکتر رازینی
زمان و تاریخ ارائه: Time and date of presentation: ساعت 10 - 1404/7/30
مکان ارائه: Place of presentation: کلاس33
چکیده: Abstract: در این پایان نامه، یک روش جدید به منظور برنامه¬ریزی هوشمند شارژ و دشارژ خودروهای الکتریکی با در نظر گرفتن قابلیت پاسخ گویی بار آن¬ها ارائه شده است. در این راستا، نخست، یک ساختار مفهومی برای سیستم مدیریت بهینه انرژی به همراه قوانین حاکم بر آن به منظور استفاده در پارکینگ¬های خودروهای الکتریکی ارائه شده است. همچنین، تعاملات مالی بین بهره¬بردار پارکینگ با بهره¬بردار شبکه توزیع و صاحبان خودروهای الکتریکی شفاف¬سازی شده است. علاوه¬براین، برنامه¬ریزی بهینه شارژ و دشارژ خودروهای الکتریکی به منظور رفع وابستگی برنامه¬ریزان از بکارگیری الگوریتم¬های بهینه¬سازی ابتکاری ارائه شده است. برآورده نمودن انتظارات صاحبان خودروهای الکتریکی با درنظر گرفتن جریمه هزینه¬ فرصت¬های از دست ¬رفته و جریمه ناشی از فراهم نشدن سطح شارژ خودروهای الکتریکی در زمان ترک پارکینگ از دیگر موارد در نظر گرفته شده در رویکرد پیشنهادی است. جهت واقعی¬تر نمودن مدل¬سازی مسأله برنامه¬ریزی شارژ و دشارژ بهینه خودروهای الکتریکی، پارامترهای دارای عدم قطعیت به روش تخمین نقطه مدل¬سازی شده¬اند. روش پیشنهادی قادر است برنامه¬ریزی شارژ و دشارژ خودروها و نحوه مشارکت آن¬ها در برنامه¬های پاسخ گویی بار را به طور بهینه انجام دهد به نحوی که سود اپراتور شبکه و مالکان خودروها بیشینه شود. مطابق مدل پیشنهادی، در یک ایستگاه شارژ با دیماند و ظرفیت مشارکت در برنامه¬های پاسخ گویی بار مشخص، با افزایش تعداد خودروهای برقی، لزوماً سود اپراتور ایستگاه شارژ افزایش پیدا نمی¬کند. علاوه¬براین، اگر تعداد خوردوهای ورودی به هر ایستگاه شارژ بیش از ظرفیت مجاز باشد یکی از دو حالت زیر رخ می¬دهد: نخست اینکه ایستگاه شارژ، قادر به فراهم نمودن شارژ مورد نظر تعدادی از مشترکین نخواهد بود و در این شرایط، باید به سبب عدم فراهم نمودن شارژ نهایی مورد نظر مالکان خودروهای برقی به آن¬ها جریمه پرداخت کند. دوم اینکه با جابجایی زمان شارژ و دشارژ دیگر خودروهای برقی، امکان رسیدن به شارژ نهایی مطلوب را برای خودروهای مازاد بر ظرفیت ایستگاه شارژ فراهم کند. در این حالت هم به سبب سلب فرصت کسب سود بیشتر از دیگر خودروها بایستی به آن¬ها هزینه فرصت از دست رفته پرداخت کند. لذا، در هر دو شرایط، سود پارکینگ کاهش خواهد یافت.