تحلیل ترمودینامیکی یک سیکل نیروگاه بخار به همراه سیستم تبرید جذبی جهت بهبود بخش خنک کاری - دانشکده فنی و مهندسی
تحلیل ترمودینامیکی یک سیکل نیروگاه بخار به همراه سیستم تبرید جذبی جهت بهبود بخش خنک کاری
نوع: Type: پایان نامه
مقطع: Segment: کارشناسی ارشد
عنوان: Title: تحلیل ترمودینامیکی یک سیکل نیروگاه بخار به همراه سیستم تبرید جذبی جهت بهبود بخش خنک کاری
ارائه دهنده: Provider: سیاوش افشار - رشته مکانیک
اساتید راهنما: Supervisors: دکتر فضل الله اسکندری منجیلی
اساتید مشاور: Advisory Professors:
اساتید ممتحن یا داور: Examining professors or referees: دکتر حبیب الله سایه وند دکتر امیره نوربخش
زمان و تاریخ ارائه: Time and date of presentation: 29/6/1401 16:00:00
مکان ارائه: Place of presentation: دانشکده فنی مهندسی
چکیده: Abstract: با توجه به تغییرات اقلیمی و کاهش ذخایر آب، نیاز به صرفهجویی این منبع حیاتی بیش از پیش احساس میشود. آب موردی مهم در راندمان وتولید قدرت نیروگاههای بخار است. در طراحی سیستم خنککاری نیروگاهها دو فاکتور مهم وجود دارد: 1-کاهش فشار کندانسور که موجب افزایش قدرت تولید و بالا بردن راندمان سیکل میگردد 2- حفظ فشار در شرایط محیطی مختلف. در این رابطه سیستمهای خنک کاریتر مطلوبترین حالت برای رسیدن به این دو فاکتور میباشند اما در این روش حجم زیادی آب مصرف میگردد. به همین علت با توجه به کاهش چشمگیر منابع آبی کشور نیروگاهها با سیستم خنک کاری خشک احداث میگردند، اما یکی از مشکلات این نوع سیستم خنک کاری بالا رفتن فشار کندانسور در فصول گرم میباشد بطوریکه خطر عبور از حد فشار مجاز وجود دارد. برای پرهیز از این خطر تحقیقات زیادی صورت گرفته که بر آن اساس عملیترین راهکار استفاده از سیستم خنک کاریترکیبی میباشد که در دمای بالای محیط از سیستم تر استفاده میکند تا از خطر تجاوز فشار کندانسور از حد مجاز جلوگیری گردد اما در این حالت علاوه بر پیچیده شدن سیستم و مشکلاتی که وجود دارد، مصرف آب در فصول گرم همچنان بالا باقی میماند. در این پژوهش روش جدیدی را برای کاهش مصرف آب نیروگاههای بخار با سیستم خنککاری تر مورد بررسی قرار میدهیم که در آن از سیستم تبرید جذبی با خنک کنندههای هوا خنک استفاده شده است. در این روش اواپراتور سیستم تبرید جذبی با جذب بخشی از حرارت دفع شده از کندانسور نیروگاه، منجر به کاهش مصرف آب همراه با پایداری فشار کندانسور نیروگاه در شرایط محیطی مختلف میشود. حرارت مورد نیاز سیستم جذبی از زیرکش توربین تامین میگردد. برای حفظ راندمان سعی گردیده بخشی از حرارتی که در سیستم جذبی باید دفع گردد در سیکل نیروگاه بازیافت شود. با اضافه کردن سیستم جذبی تمام پارامترهای سیکل نیروگاه تغییر یافته و سیکل بهصورت Off Designکار خواهد نمود که نیاز به مدلسازی سیکل در شرایط Off Design خواهد داشت. روابط ترمودینامیکی برای سیکل اصلی نیروگاه، برجهای خنک کن، سیستم ترید جذبی و سیکل اصلاح شده استخراج و توسط نرم افزار EES مدل شده است. همچنین اثر تغییر شرایط محیطی مورد مطالعه قرار گرفته است.
فایل: ّFile: دانلود فایل