طراحی کنترل کننده مد لغزشی مقاوم _ تطبیقی برای توربین بادی جهت استخراج بیشینه توان

نوع: Type: پایان نامه

مقطع: Segment: کارشناسی ارشد

عنوان: Title: طراحی کنترل کننده مد لغزشی مقاوم _ تطبیقی برای توربین بادی جهت استخراج بیشینه توان

ارائه دهنده: Provider: اسماعیلی علیرضا - رشته برق

اساتید راهنما: Supervisors: دکتر سید منوچهر حسینی و دکتر حمیدرضا کرمی

اساتید مشاور: Advisory Professors: دکتر محمدامین قاسمی

اساتید ممتحن یا داور: Examining professors or referees: دکتر عباس رمضانی و دکتر مجید غنی ئی زارچ

زمان و تاریخ ارائه: Time and date of presentation: 1400/12/21

مکان ارائه: Place of presentation: مجازی

چکیده: Abstract: چکیده : با توجه به نیاز فزاینده جوامع بشری به انرژی و با عنایت به مشکلات ناشی از مصرف سوخت¬های فسیلی از قبیل آلودگی محیط زیست ، گرمایش زمین ، محدود بودن و گران بودن آن ، استفاده از انرژی¬های تجدیدپذیر افزایش زیادی در جهان داشته است ؛ در این راستا در سال¬های اخیر از میان انواع انرژی¬های تجدید¬پذیر ، انرژی باد مورد توجه بیشتری قرار گرفته است . از طرفی تجهیزات مورد نیاز برای استفاده از انرزی باد گران¬قیمت و پرهزینه می¬باشد، لذا افزایش بهره¬بری و افزایش راندمان تولید انرژی الکتریکی از باد حائز اهمیت فراوان می¬باشد . ردیابی نقطه¬ی بیشینه¬ی توان در سیستم¬های توربین بادی یکی از روشهای افزایش راندمان تولید انرزی الکتریکی می¬باشد که در این پایان¬نامه بدان پرداخته شده است . با این توضیح که در این پایان¬نامه سعی شده است با طراحی یک کنترل کننده مد لغزشی ، سرعت توربین به گونه¬ای کنترل گردد که بیشترین توان از آن استخراج گردد . علت استفاده از کنترل کننده مد لغزشی این است که سیستم توربین بادی یک سیستم با عوامل غیر خطی زیاد می¬باشد و از طرفی چالش غلبه بر اغتشاش و نامعینی¬ها ایجاب می¬کند کنترل کننده مورد استفاده دارای شرایطی باشد که مناسب برای سیستم غیر خطی باشد و مقاوم نیز باشد که کنترل کننده مد لغزشی دارای این خصوصیات می¬باشد . این تحقیق بر روی سیستم توربین بادی با ژنراتور مغناطیس دائم انجام شده است . برای افزایش مقاوم بودن کنترل¬کننده در مقابل نامعینی¬و اغتشاش ، تطبیقی بودن گین ترم گسسته کنترل¬کننده در طراحی مورد توجه قرار گرفته است . لازم به ذکر است از میان الگوریتم¬های استخراج حداکثر توان در این تحقیق از روش TSR یا نسبت سرعت نوک پره¬ها استفاده شده است . نتیجه شبیه سازی نشان می‌دهد سرعت ردیابی در سیستم پیشنهادی از یک ثانیه در نمونه کارهای انجام شده قبلی به نیم ثانیه کاهش پیدا کرده است و همچنین دیگر نیازی به تعیین باند بالای اغتشاش و نامعینی نمی‌باشد و با استفاده از روش پیشنهادی پدیده چترینگ هم به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. واژه¬های کلیدی : توربین بادی ، کنترل کننده مد لغزشی تطبیقی ، استخراج بیشینه توان ، نسبت سرعت نوک پره¬ها ، ژنراتور با مغناطیس دائم ، انرژی تجدید پذیر