مطالعه پارامتری هندسه پره توربین ساونیوس به منظور کاهش پسای ناموافق - دانشکده فنی و مهندسی
مطالعه پارامتری هندسه پره توربین ساونیوس به منظور کاهش پسای ناموافق
نوع: Type: پایان نامه
مقطع: Segment: کارشناسی ارشد
عنوان: Title: مطالعه پارامتری هندسه پره توربین ساونیوس به منظور کاهش پسای ناموافق
ارائه دهنده: Provider: مهدی فضلی - رشته مکانیک
اساتید راهنما: Supervisors: دکتر محسن گودرزی
اساتید مشاور: Advisory Professors:
اساتید ممتحن یا داور: Examining professors or referees: دکتر حبیب اله سایهوند، دکتر محمدسعید عقیقی
زمان و تاریخ ارائه: Time and date of presentation: ساعت 16 تا 18 , 1401/07/27
مکان ارائه: Place of presentation: سمینار 3 دانشکده مهندسی
چکیده: Abstract: در پژوهش حاضر سعی بر این است تا با ایجاد اصلاحاتی در پروفیل هندسی پره ساونیوس بتوان بازده آن را افزایش داد. به این منظور ابتدا توربین ساونیوس در سه نسبت سرعت نوک 0.7، 0.8 و 0.9 شبیهسازی و روش حل اعتبار سنجی شد. در این مطالعه عددی از نرمافزار انسیس فلوئنت برای شبیهسازی استفادهشده است. جریان مغشوش و تراکم ناپذیر فرض شده و مقدار عدد رینولدز "4.32×" 〖"10" 〗^"6" در نظر گرفتهشده است. در این شبیهسازی از مدل اغتشاشی k-ω SST استفادهشده است. پس از به دست آوردن روش حل، پرههای جدید در محیطی مشابه شبیهسازیشده. در این پژوهش 32 هندسه متفاوت بر اساس زاویههای شعاعی و طولهای جانبی مختلف طراحی شد. ضرایب گشتاور، توان، لیفت و درگ کل روتور، ضریب گشتاور برای یک پره در حالت پیشرو و پسرو، کانتورهای فشار و نمودارهای فازی نیرو های وارد بر محور توربین برای هندسههای جدید و پره معمولی در سه نسبت سرعت نوک 0.7، 0.8 و 0.9 مورد مقایسه و بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج حاصلشده هندسههای با طول جانبی 0 و زاویههای شعاعی بین 45 تا 75/78 درجه معمولاً بیشترین بازدهیها را دارند بهگونهای که پره با طول جانبی 0 و زاویه شعاعی 75/78 درجه در نسبت سرعت نوک 9/0 دارای بیشترین ضریب توان در بین تمامی مدلها میباشد؛ که مقدار آن برابر با 249/ 0 و نسبت به پره معمولی 5/5 درصد بهبود داشته است. همچنین با بررسی نمودارهای فازی مدلهای جدید میتوان نتیجه گرفت که مدلهای"R" _("78.75_" "1R" /"8" ) و"R" _("67.5_" "1R" /"8" ) ارتعاش کمتری نسبت به پره معمولی دارند ولی ضریب توان آنها در نسبت سرعت نوکهای مختلف معمولاً بین 3 تا 4 درصد کمتر از پره معمولی میباشد.
فایل: ّFile: دانلود فایل