علی پرچمی افرا - دانشکده فنی و مهندسی
جلسه دفاع پایاننامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی صنایع گرایش صنایع
عنوان :
مدلسازی و حل مسئله حمله به شبکه مسیریابی حاملهای مواد خطرناک در شرایط تصادفی
استاد راهنما :
دکتر امیرسامان خیرخواه
اساتید داور:
دکتر حمیدرضا دزفولیان
دکتر پروانه سموئی
دانشجو :
علی پرچمی افرا
زمان : یکشنبه 17 بهمن ماه 95 ساعت 14
مکان : آمفی تئاتر
چكيده:
حمل و نقل مواد خطرناک به واسطه خطرات زیست محیطی و اجتماعی که در پی دارد، در اکثر مواقع تحت نظارت دولت قرار میگیرد. یکی از ابزارهای متداول دولتها برای کاهش ریسک حمل و نقل مواد خطرناک، جلوگیری از عبور حاملهای مواد خطرناک از مسیرهای پر خطر و غیر اقتصادی کردن این مسیرها از طریق اعمال جریمه بر حاملهای عبوری از این مسیرهاست. در چنین شرایطی از یک سو، توزیع کننده به دنبال اقتصادیترین مسیرهای ممکن در طول شبکه توزیع میباشد و از سوی دیگر دولت با کنترل مسیرها، به دنبال کمینه کردن ریسک حاصل از عبور این حاملها و هدایت غیر مستقیم آنها به مسیرهای ایمنتر است. به دلیل ماهیت برخی از مواد خطرناک، عدم توانایی سنسورهای نظارتی در کشف این مواد و یا نحوه بستهبندی و امکان اختفای این مواد از سوی توزیع کننده، کشف این محمولهها به صورت قطعی انجام نمیگیرد و حمله صورت گرفته ممکن است کاملا موفقیت آمیز نباشد و موفقیت حمله تصادفی باشد. از طرفی مقدار جریمه در نظر گرفته شده برای هر کمان بر رفتار توزیع کننده تأثیر دارد، بنابراین مطلوب است به منظور کنترل بیشتر توزیع کننده، محدودیت تعداد جریمه برای هر حامل نیز اعمال شود. در این تحقیق، مسئله حمله به شبکه مسیریابی حاملهای مواد خطرناک در شرایط تصادفی مورد بررسی قرار گرفته است. یک مدل ریاضی دو سطحی برای این مسئله ارائه و دو الگوریتم فرا ابتکاری تکامل تدریجی دو سطحی یکی بر اساس الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات ترکیبی و دیگری بر اساس الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات پیشنهاد شده است. آزمایشات عددی جهت ارزیابی و اعتبارسنجی مدل و الگوریتمهای پیشنهادی از نظر برازندگی مسائل سطح بالا و پایین، ریسک و منطقی بودن مستقیم مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج محاسباتی نشان میدهد الگوریتمی که بر اساس بهینهسازی ازدحام ذرات ترکیبی است از نظر برازندگی مسئله سطح بالا عملکر بهتری دارد اما از نظر برازندگی مسئله سطح پایین و منطقی بودن مستقیم الگوریتم دیگر بهتر میباشد. در این تحقیق، مسئله مسیریابی حاملهای مواد خطرناک با حمله به شبکه تصادفی در شرایط عدم قطعیت نیز مورد بررسی قرار گرفته است و برای آن مدل ریاضی ارائه و الگوریتمهای فرا ابتکاری توسعه داده شده است.
واژههای کلیدی: مسئله حمله به شبکه تصادفی، مسئله مسیریابی وسایل نقلیه، مواد خطرناک، برنامهریزی دو سطحی، الگوریتم فرا ابتکاری دو سطحی
Abstract:
Hazmat transportation haz been controled by goverments due to societal and environmental risks associated with these shipments. One of the common tools used by government is to close risky roads to vehicles carring hazardous materials and increases the cost associated with risky roads by giving penalties for offender carriers traversing through those roads. In these circumstances, the distributer sets to select some routs to minimise the total distributing costs. To perevent this and increase the capability to deal with risk of hazardous material transportation through roads, the government obliges carriers to traverse through the most secure roads. The problem is stochastic because detection the offending carriers is Probabilistic. In this thesis, stochasticnetwork interdiction material vehicle routing problem are modeled, and tow coevolutiomary bi-level metaheuristic algorithms are proposed. This algorithms are applied CPSO and PSO Algorithm. The numerical experiments in terms of objective functions for the upper and lower level problem, risk and direct rationality are considered to evalute and validate the performance of the mathematical model and proposed algorithms. Moreover, the hazardous material vehicle routing problem with stochastic network interdiction under uncertainty are modeled and metaheuristic solution methods are proposed and eveluated for this problem.
.
Key Words: Stochastic network interdiction problem, Vehicle routing problem, Hazardous materials, bi-level programming, bi-level metaheuristic algorithm
شرح سوابق علمی و شغلی
اطلاعات فردی
نام و نام خانوادگی : علی پرچمی افرا |
نام پدر : علی اکبر |
تاریخ و محل تولد : 3 اسفند 70، همدان |
شماره تماس: 09354279264 |
آدرس : همدان خیابان طالقانی کوچه بنفشه، کوچه آذربه مجتمع مهرگان واحد 7 |
|
ایمیل : aliparchami@ut.ac.ir |
سوابق تحصیلی
مقطع |
رشتهی تحصیلی |
عنوان پایان نامه |
دانشگاه محل تحصیل |
معدل |
زمان پایان |
کارشناسی ارشد |
مهندسی صنایع |
مدلسازی و حل مسئله حمله به شبکه مسیریابی حاملهای مواد خطرناک در شرایط تصادفی |
دانشگاه بوعلی سینا |
78/17 |
1395 |
کارشناسی |
مهندسی صنایع |
تحلیل سیستم مدیریت پسماند شهری |
دانشگاه تهران |
10/16 |
1393 |
فعالیتهای علمی - پژوهشی
عنوان مقاله |
کنفرانس/نشریه |
مسیریابی حاملهای مواد خطرناک به کمک مدلسازی مسئله حمله به شبکه در شرایط تصادفی |
دومین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع و سیستمها- شهریور 1395 |
آشنایی با زبانهای خارجی
زبان |
خواندن |
نوشتن |
مکالمه |
انگلیسی |
پیشرفته |
پیشرفته |
پیشرفته |
سوابق شغلی
عضو هیئت موسس کانون فارغ التحصیلان دانشکده فنی کاسپسن دانشگاه تهران |
مهارتها
برنامه نویسی با نرم افزار متلب |
تسلط بر نرم افزارهای Ms office، ARENA ، P6 |