ارائه یک مدل ریاضی در زنجیره تامین حلقه بسته قطعات یدکی خودرو با در نظر گرفتن کیفیت محصولات - دانشکده فنی و مهندسی
ارائه یک مدل ریاضی در زنجیره تامین حلقه بسته قطعات یدکی خودرو با در نظر گرفتن کیفیت محصولات
نوع: Type: پایان نامه
مقطع: Segment: کارشناسی ارشد
عنوان: Title: ارائه یک مدل ریاضی در زنجیره تامین حلقه بسته قطعات یدکی خودرو با در نظر گرفتن کیفیت محصولات
ارائه دهنده: Provider: شاهین عباسی - رشته صنایع
اساتید راهنما: Supervisors: دکتر وحید خداکرمی
اساتید مشاور: Advisory Professors:
اساتید ممتحن یا داور: Examining professors or referees: دکتر امیر سامان خیرخواه-دکتر نفیسه سلیمانی
زمان و تاریخ ارائه: Time and date of presentation: 1401/07/18-11:30
مکان ارائه: Place of presentation: سمینار صنایع
چکیده: Abstract: با توجه به بحران اقتصادی که روز به روز در حال افزایش است، مطالعات طراحی شبکه زنجیره تامین حلقه بسته شامل صرفهجویی در انرژی، بازیافت مواد و ضایعات کنترل شده اخیراً مورد توجه بسیاری قرار گرفته است . امروزه شرکتها مسئولیتهای بیشتری در جهت کشف بهترین فرصتها برای مصرف منابع طبیعی کمتر دارند که این فرصتها از طریق ارزیابی کردن گزینه های مختلف موجود برای بازیافت محصولاتی که در پایان دوره عمرشان هستند و یا محصولاتی که در پایان دوره استفاده شان قرار دارند، ایجاد میشود. از طرفی فشار گروه های دوستدار طبیعت و حامی مسایل زیست محیطی باعث توجه سازمانها به مسائل مرتبط با مدیریت زیست محیطی و انرژی شده است. تولید و باز تولید محصولات از طرفی و حمل و نقل طولانی منجر به افزایش آلودگی و گازهای گلخانهای میشود که بر سلامت انسان و کمک به گرم شدن کره زمین تأثیر میگذارد. از این رو، نیاز به طراحی مؤثر زنجیره تأمین سازگار با محیط زیست، برای بهبود جنبه های زیست محیطی میباشد. لذا در این پژوهش یک مدل ریاضی پایدار چندهدفه، چند دوره ای و چند کالایی با در نظر گرفتن عدم قطعیت جهت کمینه کردن هزینه ها و اثرات زیست محیطی و بیشینه کردن اثرات اجتماعی ارائه شده است. در این زنجیره تامین مراکز توزیع، جمعآوری و بازیابی قابلیت بازگشایی دارند. جهت جلوگیری از بروز کمبود در نمایندگیها و ایجاد وقفه در فرآیند خدمترسانی، شرکتهای نمایندگی موظف به داشتن یک ذخیره احتیاطی هستند که بتوانند در سریعترین زمان ممکن به مشتری خدمترسانی کنند از آنجا که این ذخیره احتیاطی برای برخی محصولات به ویژه محصولات گران قیمت و کماستفاده برای نمایندگیها هزینهبر است، ایشان مجبور به بلوکه کردن سرمایه خود میشوند. از طرفی در صورت عدم وجود ذخیره احتیاطی برای چنین محصولاتی ممکن است مشتری چندین روز معطل بماند که موجب نارضایتی مشتری میگردد پس در این تحقیق یک سطح بهینه ذخیره احتیاطی برای نماینده تعیین میشودکه این امر موجب افزایش سطح رضایتمندی مشتریان و افزایش سطح خدمت رسانی میگردد. مدل پیشنهادی در دو سناریوی رونق و رکود بازار مورد بررسی و با یکدیگر مقایسه خواهد شد. زنجیره تامین مورد مطالعه این تحقیق یک زنجیره تامین حلقه بسته پایدار میباشد که برای مطالعه زنجیره تامین قطعات یدکی سمند طراحی گردیده است.برای حل مدل در سایز کوچک و متوسط از رویکرد محدودیت اپسیلون و در سایز بزرگ (مطالعه موردی ) از الگوریتم ژنتیک نامغلوب دو استفاده شده است. نتایج بیانگر آن است که الگوریتم ژنتیک برای حل مناسب است.
فایل: ّFile: تنزيل فایل