مدلسازی و طراحی انبار عبوری موقت (Dock Cross)با درنظر گرفتن فضا و رضایت خردهفروشان - دانشکده فنی و مهندسی
مدلسازی و طراحی انبار عبوری موقت (Dock Cross)با درنظر گرفتن فضا و رضایت خردهفروشان
نوع: Type: پایان نامه
مقطع: Segment: کارشناسی ارشد
عنوان: Title: مدلسازی و طراحی انبار عبوری موقت (Dock Cross)با درنظر گرفتن فضا و رضایت خردهفروشان
ارائه دهنده: Provider: مریم شعاعی
اساتید راهنما: Supervisors: دکتر پروانه سموئی
اساتید مشاور: Advisory Professors:
اساتید ممتحن یا داور: Examining professors or referees: دکتر خیرخواه - دکتر خداکرمی
زمان و تاریخ ارائه: Time and date of presentation: چهارشنبه 28 آبان ماه 1399 ساعت 14
مکان ارائه: Place of presentation:
چکیده: Abstract: طراحی سیستم ورود کالاها به انبار، چیدمان، جابجایی و خروج کالاها از انبار بسیار حیاتی است تا عملیات انبارها با حداکثر بهرهوری انجام پذیرد. جهت سرعت بخشیدن به عملیات انبار، استفاده از انبارهای عبوری موقت اهمیت چشمگیری یافته است. استفاده از انبارهای عبوری موقت یک استراتژی توزیع است که نقش مهمی در بالا بردن کارایی شبکههای توزیع و کاهش زمان پاسخگویی به نیاز مشتریان دارد. در این پایاننامه به مدلسازی و بررسی طراحی و چیدمان انبار عبوری موقت پرداخته شده است. چیدمان بهعنوان تخصیص مکانهای کف انبار به خردهفروشان تعریف میشود و ﻫﺪف اﺻﻠﻲ، تخصیص خرده فروشان مختلف به مکانهای کف در دسترس انبار است، بهگونهای که مسافت نهایی طی شده در انبار و نیز فضای خالی انبار حداقل گردند و همچنین رضایت خردهفروشان، از طریق درنظر گرفتن اولویتهای حمل آنها حداکثر گردد. برای هر یک از مکانها، درصد اولویت آن مکان برای خردهفروش مشخص است و مسئله میکوشد تا با در نظر گرفتن این اولویتها، درصد رضایت خردهفروشان را ارتقا دهد. برای حل مسئله ارائه شده، خوشههای مکانهای کف انبار درنظرگرفته میشوند. هر خوشه گروهی از چند مکان کف انبار میباشد که با یکدیگر همسایه میباشند و یکی پس از دیگری و کنار هم قرار داده شدهاند. مسافت کل طیشده در انبار هم به دو بخش تقسیم می-شود: مسافت طیشده در عملیات برداشت و مسافت طیشده در طول عملیات حملونقل. مسافت طیشده در عملیات برداشت، با فاصله بین نقطه دریافت تا اولین مکان از خوشه تعریف میشود و مسافت طیشده در طول عملیات حملونقل، با فاصله آخرین مکان خوشه تا نقطه حمل تعریف میگردد. عملیات برداشت نیز ممکن است به برداشتن واحدهای لجستیکی مختلف مانند جعبههای کارتنی و جعبههای پلاستیکی تقسیم شود. این مسئله در بعد کوچک با دو روش اپسیلونمحدودیت تکامل یافته و مجموع وزنی توسط نرمافزار گمز و در بعد بزرگ با دو الگوریتم فراابتکاری NSGA-II و MOGWO توسط نرمافزار متلب حل میشود. برای تنظیم پارامترها از روش تاگوچی استفاده شده است و از شاخصهای مختلفی برای ارزیابی نتایج دو الگوریتم کمک گرفته شده است. در اکثر موارد مقدار تمام شاخصهای استفاده شده، در الگوریتم NSGA-II از الگوریتم رقیب (MOGWO) بهتر میباشد. همچنین از لحاظ زمان حل مسئله نیز، الگوریتم NSGA-II در زمان کوتاهتری قادر به حل مسئله میباشد. کلید واژه: انبار عبوری موقت، چیدمان، الگوریتم ژنتیک مرتبسازی نامغلوب، الگوریتم بهینهسازی گرگ خاکستری چندهدفه، اپسیلون-محدودیت تکامل یافته، مجموع وزنی اهداف
فایل: ّFile: تنزيل فایل