کنترل فرکانس ریزشبکه با حضور بارهای موتوری مبتنی بر درایو - دانشکده فنی و مهندسی
کنترل فرکانس ریزشبکه با حضور بارهای موتوری مبتنی بر درایو

نوع: Type: پایان نامه
مقطع: Segment: کارشناسی ارشد
عنوان: Title: کنترل فرکانس ریزشبکه با حضور بارهای موتوری مبتنی بر درایو
ارائه دهنده: Provider: رضا نوبری - مهندسی برق
اساتید راهنما: Supervisors: دکتر محمد امین قاسمی/ محسن حسن بابای نوزادیان
اساتید مشاور: Advisory Professors:
اساتید ممتحن یا داور: Examining professors or referees: دکتر علیرضا حاتمی / دکتر یونس سلگی
زمان و تاریخ ارائه: Time and date of presentation: ساعت 16 - 1404/3/3
مکان ارائه: Place of presentation: 34
چکیده: Abstract: در این پژوهش، یک کنترلکننده تناسبی- مشتقی- انتگرالی فازی با مرتبه کسری، مبتنی بر الگوریتم بهینهسازی الهامگرفته از کوانتوم برای بهبود پایداری فرکانس در ریزشبکه تحت شرایط عملیاتی مختلف پیشنهاد میشود. مدل ریاضی دقیقی از روش پیشنهادی ارائه شده است که در آن اجزای گوناگون ریزشبکه از جمله توربین بادی، پنل خورشیدی، سلول سوختی، بارهای موتوری، وسایل نقلیه الکتریکی و چرخلنگر در تحلیل و طراحی سیستم کنترلی در نظر گرفته شدهاند. عملکرد کنترلکننده در سه سناریوی متفاوت شامل: تأمین انرژی بار با استفاده از دیزل ژنراتور، استفاده صرف از منابع انرژی تجدیدپذیر، و ترکیب منابع تجدیدپذیر با دیزل ژنراتور بررسی شده است. شبیهسازیها در محیط نرمافزار متلب انجام گرفته و تحلیلهای کمی نشان میدهند که روش پیشنهادی باعث کاهش مؤثر خطای انحراف فرکانس میگردد. بهطور خاص، در سناریوی اول، شاخصهای خطا به میزان ۷۸٪ و ۷۸٪ کاهش یافتهاند و در سناریوی سوم نیز این کاهش به ترتیب برابر با ۷۴٪ و ۷۳٪ بوده است. این نتایج بیانگر بهبود قابلتوجه پایداری فرکانسی و کارایی سیستم کنترلی در حضور بارهای دینامیکی و منابع انرژی تجدیدپذیر میباشد. این پژوهش راهکاری نوآورانه و مؤثر برای مواجهه با چالشهای پایداری و تنظیم فرکانس در ریزشبکههای مدرن ارائه میدهد.
فایل: ّFile: تنزيل فایل