قابلیت اطمینان و تصمیم گیری (پژوهشی)


گروه آموزشی:
نام آزمایشگاه: قابلیت اطمینان و تصمیم گیری
نام سرپرست: دکتر نفیسه سلیمانی
مرتبه علمی:
تلفن:
تلفن داخلی:
پست الکترونیک:
صفحه خانگی: مشاهده صفحه خانگی
کارشناس:
لینک: برای مشاهده آدرس مورد نظر، کلیک کنید.
توانمندی ها:

قابلیت اطمینان در حقیقت احتمال موفقیت در انجام وظیفه است، یا احتمال اینکه سیستم یا مجموعه بدون وقوع خرابی به وظایف تعیین شده با محدودیت‌های تعیین شده در طراحی و در شرایط کارکردی مشخص (مانند دما، رطوبت، ارتعاش و...) عمل کند. میتوان گفت قابلیت اطمینان یک مشخصه ذاتی هر سیستم یا سامانه است که در جهان امروز به­عنوان یکی از کمیت­های سنجش پذیر طراحی، ساخت و بهره برداری سیستمها تلقی میشود. قابلیت اطمینان حتی در سیستمهای تجارت الکترونیکی هم وجود دارد، به طوریکه  توانایی سیستمهای تجارت الکترونیکی برای انجام دادن صحیح فرایند تراکنش الکترونیکی بین طرفین معامله را مشخص می کند. کارایی، اثربخشی و بهره­وری و همچنین پیچیدگی، انعطاف پذیری و یکپارچگی به منظور کسب اطمینان از امنیت و موفقیت تجارت الکترونیکی مورد توجه قرار میگیرد. قابلیت اطمینان از ضرورتهای یک سازمان است و بررسی سیستمی سازمان ( از بعد اجزا، محدودیتها، هزینه ها، درآمدها،.. ) مزایای زیر را در بر دارد: کاهش هزینه هر واحد تولید،کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیر،ثبات و پایداری بهتر فرآیند، عمر توسعه‌یافته تجهیزات، کاهش موجودی قطعات یدکی تعمیر ونگهداری، کاهش اضافه کار کمتر، بهبود حس مالکیت کارکنان، بهبود ایمنی کارکنان، کاهش خطر مسائل زیست محیطی، از کار افتادگی تجهیزات در تعداد زیادی از فرآیندهای شیمیایی موجب آزادسازی مواد پرخطر در محیط کار می‌شود. اگر قابلیت اطمینان تجهیزات را بهبود بخشیم خطر آزادسازی محیطی را کاهش خواهیم داد.

در حقیقت نیاز خاصی به قانون ایمنی در فرآیند وجود دارد که درستی مکانیکی تجهیزاتی که شامل مواد شیمیایی پرخطر می‌شود را باید حفظ و نگهداری کند. بعلاوه مهندسی فرایند نیز ترجمه نیازهای مشتریان، به تأسیسات تولیدی است، تا مواد خام را به موادی با ارزش افزوده تبدیل نماید، که به مرحله بعدی زنجیره تأمین مواد (مرحله بسته‌بندی) منتقل می‌شود. به طور کلی با بررسی فیزیک خطا physics failure analysis( تعیین تاثیر خطا بر عملکرد (failure mode effect analysis) روش تعیین طول عمر را در مدت زمان کوتاهتر مشخص می کند.

 

 

 تصمیم گیری هم به معنی انتخاب یک گزینه از بین گزینه های ممکن برای بهبود وضع موجود است. تصمیم بر مبنای اهداف و مقاصد مختلفی گرفته می شود که قابلیت اطمینان یکی از آنها است. در بسیاری از موارد تصمیم گیری بر اساس داده های غیر کمی و نادقیق صورت می گیرد. برای مثال تصمیمات مدیران و افراد خبره معمولا بر اساس برداشت ذهنی آنها از وضعیت موجود گرفته می شود و نه داده های دقیق و این تصویر ذهنی با عبارات زبانی نا دقیق منعکس می شود. از طرفی استفاده از مدل های ریاضی در تصمیم گیری در سیستم های پیچیده ضروری به نظر می رسد. نظریه مجموعه های فازی چارچوبی را برای مدل سازی ریاضی بر اساس داده های نا دقیق و فازی فراهم می آورد. توسعه مدل های فازی کاربردی بویژه در مهندسی قابلیت اطمینان و بررسی و آزمون آنها از اهداف مورد نظر در ایجاد این آزمایشگاه است. با توسعه علوم مهندسی دیگر صرف دستیابی به تکنولوژیهای مربوط به ساخت محصول، تولید انبوه آن، ارائه خدمات یا طراحی فرایندهای پیاده سازی ایده ها برای دریافت کنندگان خدمت یا مصرف کنندگان محصول قابل قبول نیست. آنچه در دنیای امروز به عنوان مهمترین عامل انتخاب محصول یا کالا در نظر گرفته می شود صرفه اقتصادی ناشی از آن خدمت یا کالا است.