مطالعه عددی بررسی اثرات تداخلی پی‌های نیمه‌عمیق دایره‌ای نزدیک به‌هم

نوع: Type: پایان نامه

مقطع: Segment: کارشناسی ارشد

عنوان: Title: مطالعه عددی بررسی اثرات تداخلی پی‌های نیمه‌عمیق دایره‌ای نزدیک به‌هم

ارائه دهنده: Provider: پویان کوچکی - رشته عمران

اساتید راهنما: Supervisors: دکتر محمد ملکی

اساتید مشاور: Advisory Professors:

اساتید ممتحن یا داور: Examining professors or referees: دکتر وحید رضا اوحدی، دکتر میثم زرین فر

زمان و تاریخ ارائه: Time and date of presentation: 16 مهر ماه 1401، 13:00-11:00

مکان ارائه: Place of presentation: دانشکده مهندسی

چکیده: Abstract: پی نیمه‌عمیق، محدوده بین پی سطحی و پی عمیق را شامل می‌شود. ظرفیت باربری و نشست پی‌های سطحی و عمیق از منظر‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و در کاربردها نیز مورد استفاده واقع شده است. هر چند که از چند دهه گذشته در خصوص اثرات تداخلی پی‌های سطحی نزدیک به‌هم مطالعات در حال تکمیل و تکوین بوده است، اما پی‌های نیمه‌عمیق از نظر ظرفیت باربری و رفتار بار-نشست نسبت به پی‌های سطحی و عمیق، کم‌تر مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. بر اساس مطالعات مروری صورت‌گرفته، ضرورت انجام چنین پژوهشی به‌خصوص در مورد اثرات تداخلی به‌عنوان تابعی از فاصله بین آن‌ها، بیشتر احساس می‌شود. در پی‌های نزدیک به‌هم، رفتارهای بار- نشست، متأثر از یکدیگر هستند. به عبارت دیگر، توسعه خطوط لغزش در محاسبه ظرفیت باربری، حالت تداخلی پیدا می‌کنند و کاربرد روابط متعارف در محاسبات با چالش روبرو می‌شود. در تکمیل مطالعات انجام‌شده، در این پژوهش با بکارگیری هم‌زمان تحلیل اجزاء محدود و تحلیل حدی اجزاء محدود، به بررسی مسئله اثرات تداخلی پی‌های نیمه‌عمیق دایره‌ای نزدیک به‌هم تحت پارامتر‌های مؤثر در خاک دانه‌ای پرداخته شده است. نتایج حاصل از تحلیل در حوزه اثرات تداخلی پی‌های نیمه عمیق دایره‌ای و در بار حدی، بیانگر افزایش ظرفیت باربری پی‌های تحت تداخل نسبت به پی‌های منفرد احداث شده تحت مشخصات یکسان پی است. به‌علت بروز پدیده قوس‌زدگی در خاک مابین پی‌های تحت تداخل به‌عنوان تابعی از زاویه اصطکاک داخلی، ظرفیت باربری از نسبت فاصله‌ای که پی‌ها در تماس مستقیم با یکدیگر هستند تا نسبت فاصله بحرانی ناشی از احداث بین پی‌های مجاور، افزایش یافته و پس از آن به‌طور پیوسته و به‌عنوان تابعی از زاویه اصطکاک داخلی خاک بستر کاهش می‌یابد. این کاهش، به‌طور معمول در نسبت فاصله 5 تا 6 برابر عرض پی موجود رخ می‌دهد. بدین‌ترتیب، اثر تداخل پی‌ها از بین می‌رود و رفتار پی‌ها تحت بارگذاری به‌صورت منفرد خواهد بود. هم‌زمان با افزایش عمق پی‌های نیمه‌عمیق به‌عنوان تابعی از زاویه اصطکاک داخلی و به‌دلیل سطوح لغزشِ کم‌تر تجمع‌یافته در ناحیه تحت تداخل پی‌های نزدیک به‌هم، اثر تداخل در مقایسه با پی‌های سطحی از شدت کم‌تری برخوردار است. البته به جهت توسعه خطوط لغزش در نواحی مجاور پی در نسبت اعماق پایین‌تر نسبت به لایه سطحی زمین، توصیه می‌شود پی در اعماق پایین‌تری از سطح زمین احداث گردد. در پژوهش حاضر، به‌منظور بررسی اثر تداخل در افزایش ظرفیت باربری پی‌های نیمه‌عمیق، معادله حاصل از اثرات تداخلی پی‌های نزدیک به‌هم در دستگاه سه‌بعدی ارائه گردید و نتیجه‌گیری شد که برخلاف سایر پژوهش‌های انجام‌شده در این حوزه، که حاصل حل در دستگاه دوبعدی بوده‌اند، معادله در ناحیه قوس‌زدگی بین پی‌های مجاور، معادله خط نیست؛ بلکه به عنوان تابعی از نسبت فاصله بین پی‌های مجاور و زاویه اصطکاک داخلی خاک، معادله حاصل، معادله یک سهمی درجه دوم است که خود نشانگر مرتبه مهم‌تری از اثر قوس‌زدگی در ناحیه خاک بین پی‌های تحت اثر تداخل است.

فایل: ّFile: دانلود فایل