اثر فاصله بین دو توربین باخ با اختلاف فاز 90 درجه بر عملکرد آنها

اثر فاصله بین دو توربین باخ با اختلاف فاز 90 درجه بر عملکرد آنها


اثر فاصله بین دو توربین باخ با اختلاف فاز 90 درجه بر عملکرد آنها

نوع: Type: پایان نامه

مقطع: Segment: کارشناسی ارشد

عنوان: Title: اثر فاصله بین دو توربین باخ با اختلاف فاز 90 درجه بر عملکرد آنها

ارائه دهنده: Provider: میلاد حمزه

اساتید راهنما: Supervisors: دکتر محسن گودرزی

اساتید مشاور: Advisory Professors:

اساتید ممتحن یا داور: Examining professors or referees: دکتر محمد سعید عقیقی-دکتر حبیب الله سایه وند

زمان و تاریخ ارائه: Time and date of presentation: چهارشنبه 1400/7/21 - ساعت 17 الی 19

مکان ارائه: Place of presentation: پورتال سایت دانشکده مهندسی بصورت مجازی

چکیده: Abstract: مضرات انرژیهای تجدیدناپذیر به ویژه سوختهای فسیلی و نقش آنها در گرم شدن زمین و آلودگی محیطزیست و به علاوه توجه به بحث ایمنی انرژی موجب افزایش تمایل به توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر و سازگار با محیط زیست به عنوان یک جایگزین برای انرژیهای تجدیدناپذیر شده است. انرژی بادی یکی از منابع انرژی تجدیدپذیر است و نقشی مهم در بازار جهانی انرژی ایفا می کند. یک توربین بادی یک ماشین مبدل انرژی است که انرژی جنبشی باد را به انرژی مکانیکی و سپس به انرژی الکتریکی تبدیل میکند. در سه دهه اخیر پی شرفتهای چشمگیری در طرح توربینهای بادی حا صل شده ا ست. توربین ساونیوس جزو توربینهای بادی محور عمودی است و نسبت به دیگر توربینها یعنی توربین محور افقی و توربین داریوس، در سرعت های پایین باد توانایی تولید انرژی را دارد و هزینه ساخت کمتری نیز دارد. برای بررسی اثر فاصله بین دو توربین ساونیوس بر عملکرد آنها ابتدا یک توربین ساونیوس در حالت تک توربین مورد برر سی قرار میگیرد و گشتاور و توان آن در سه نسبت سرعت نوک 6 / 0 ، 8 / 0 و 1 به دستتت میآید. ستتپس در حالت دو توربین، توربینها در فواصتتل : 3 / 1 ، 4 / 1 ، 5 / 1 ، 75 / 1 ، 2 ، 5 / 2 ، 3 ، 5 / 3 و 4 قرار داده می شوند و گشتاور و توان وارد بر هرکدام از آنها در دو حالت یعنی حالت بدون اختلاف فاز و حالت با اختلاف فاز 90 درجه مورد بررسی قرار میگیرد.به علاوه نمودار ضریب لیفت و ضریب درگ توربینها نیز بررسی میشود. با بررسی نمودارها مشاهده شد که هر چه فاصله دو توربین کاهش مییابد، به طور کلی مجموع گشتتتاور وارد بر توربینها افزایش می یابد. ولی در عین حال میزان نوسان ضریب لیفت و ضریب درگ توربینها نیز افزایش مییابد. اما به طور کلی در فا صله حدود 2 متری، نو سان ضریب لیفت و ضریب درگ توربینها به میزان قابل قبولی میرسد و گشتاور مجموع توربینها نیز حدود 20 درصد بیشتر از دو برابر گشتاور تک توربین خواهد بود.

فایل: ّFile: