ارزیابی اثرات توسعه آموزش مجازی بر هزینه های تعمیر و نگهداری موسسات آموزش عالی

ارزیابی اثرات توسعه آموزش مجازی بر هزینه های تعمیر و نگهداری موسسات آموزش عالی


ارزیابی اثرات توسعه آموزش مجازی بر هزینه های تعمیر و نگهداری موسسات آموزش عالی

نوع: Type: پایان نامه

مقطع: Segment: کارشناسی ارشد

عنوان: Title: ارزیابی اثرات توسعه آموزش مجازی بر هزینه های تعمیر و نگهداری موسسات آموزش عالی

ارائه دهنده: Provider: فهد پورفضل - رشته عمران

اساتید راهنما: Supervisors: دکتر جواد طاهری نژاد

اساتید مشاور: Advisory Professors: دکتر مهدی سخایی نیا

اساتید ممتحن یا داور: Examining professors or referees: دکتر جلال صادقیان -دکتر جلال اکبری

زمان و تاریخ ارائه: Time and date of presentation: 1402/6/28 ساعت 18

مکان ارائه: Place of presentation: سمینار 2

چکیده: Abstract: پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان تاثیر آموزش مجازی بر هزینه‌های تعمیر و نگهداری و سایر هزینه‌های دانشگاه‌ها انجام شده است. به عنوان مطالعه موردی، میزان رضایت دانشجویان و اساتید دانشگاه بوعلی سینا از آموزش مجازی در دوره‌ی کرونا، با مشارکت 341 دانشجو و 45 استاد از این دانشگاه در قالب پرسشنامه، مورد بررسی قرار گرفت. روایی پرسشنامه توسط اساتید مجرب و متخصص تأیید، و پایایی آن براساس آزمون آلفای کرونباخ تائید شد. روش پژوهش استفاده از توصیف آماری و توزیع فراوانی پاسخ‌دهندگان می‌باشد. برای بررسی و همبستگی بین نتایج و نمودار‌های مختلف از نرم‌افزار SPSS، برای پردازش داده‌ها استفاده شده است. همچنین تأثیرات آموزش مجازی بر هزینه‌های تعمیر و نگهداری، هزینه خدمات دانشجویی و میزان مصرف انرژی و آب دانشگاه نیز بررسی شد. نتایج نشان دادند که علیرغم نقش مثبت آموزش مجازی در این دوره، میزان رضایت از آموزش مجازی در کلیه اجزا به طور متوسط تا کم بوده و نیاز به بهبود در این زمینه‌ها احساس می‌شود. هرچند یا توجه به نبود سابقه قبلی در تولید محتوی، عدم وجود زیرساخت لازم از قبل و عدم وجود تجربه کافی اساتید، مدیران و دانشجویان در این زمینه این مقدار از رضایت‌مندی قابل قبول و مثبت ارزیابی می‌شود. عواملی همچون کیفیت تدریس، ارتقاء تعاملات بین دانشجویان و اساتید، و افزایش انگیزه یادگیری باید بهبود یابند. نکته مهمی که نیاز به تاکید دارد این است که مشخص شد دانشجویان و اساتید بر امکان ارائه حداقل 30 درصد دروس دانشگاهی بر بستر مجازی در شرایط عادی توافق داشتند. یعنی لازم است دانشگاه‌ها برای ای منظور برنامه‌ریزی لازم را انجام داده و از مزیت‌های آموزش مجازی بهره ببرند. بررسی‌ها نشان داد استفاده از آموزش مجازی تأثیر مثبتی در کاهش مصرف انرژی و آب دانشگاه داشته و توانسته از هزینه‌های دانشگاه، مخصوصاً در بخش هزینه‌های خدمات دانشجویی بکاهد. همچنین مشخص شد میزان این کاهش به طور چشمگیری به نحوه برنامه‌ریزی آموزش مجازی در سطح عملیاتی بستگی دارد. علیرغم تاثیر مستقیم آموزش مجازی بر کاهش هزینه‌های دانشگاه امکان پیشنهاد مدل ریاضی مناسب برای محاسبه دقیق این تاثیر فراهم نشد و این امر به مطالعه بیشتر و داده‌های گسترده‌تری نیاز دارد. توصیه می‌شود دانشگاه‌ها ضمن حفظ زیرساخت آموزش مجازی در رفع نواقص و توسعه آن بکوشند. این امر ضمن ایجاد سهولت در مدیریت دانشگاه از میزان نیاز دانشگاه به فضاهای فیزیکی کاسته و هزینه‌های دانشگاه را تعدیل خواهد کرد. همچنین توسعه آموزش مجازی ضمن کاهش حضور دانشجویان در دانشگاه به بهبود کیفیت زندگی دانشجویی کمک خواهد کرد. با ابن وجود استفاده از مزیت‌های آموزش مجازی به مطالعه بیشتر، مخصوصاً در زمینه نحوه برنامه‌ریزی ارائه دروس بستگی دارد.

فایل: ّFile: