بهبود کیفیت خدمات بر مبنای مدل مدیریت دانشی نوناکا-تاکوچی و روش‎های FQFD وIDOCRIW، مطالعه موردی: آزمایشگاه‎های بازرسی

بهبود کیفیت خدمات بر مبنای مدل مدیریت دانشی نوناکا-تاکوچی و روش‎های FQFD وIDOCRIW، مطالعه موردی: آزمایشگاه‎های بازرسی


بهبود کیفیت خدمات بر مبنای مدل مدیریت دانشی نوناکا-تاکوچی و روش‎های FQFD وIDOCRIW، مطالعه موردی: آزمایشگاه‎های بازرسی

نوع: Type: پایان نامه

مقطع: Segment: کارشناسی ارشد

عنوان: Title: بهبود کیفیت خدمات بر مبنای مدل مدیریت دانشی نوناکا-تاکوچی و روش‎های FQFD وIDOCRIW، مطالعه موردی: آزمایشگاه‎های بازرسی

ارائه دهنده: Provider: غلامرضا تمیمی - رشته صنایع

اساتید راهنما: Supervisors: دکتر حمیدرضا دزفولیان

اساتید مشاور: Advisory Professors: دکتر پروانه سموئی

اساتید ممتحن یا داور: Examining professors or referees: دکتر نفیسه سلیمانی - دکتر امیر سامان خیرخواه

زمان و تاریخ ارائه: Time and date of presentation: 1402/11/2 ساعت 13

مکان ارائه: Place of presentation: سالن سمینار صنایع

چکیده: Abstract: این پژوهش با هدف بهبود کیفیت خدمات در شرکت‎های خدماتی، با بهره‎گیری از منطق استقرایی و بر اساس روش‎تحقیق توصیفی-پیمایشی انجام شده‎است. این مطالعه یک چارچوب روش شناختی مبتنی بر تلفیق مدل نوناکاوتاکوچی(Nonaka &Takeuchi) و روش گسترش‎عملکردکیفیت فازی (FQFD) را ارائه می‎دهد تا کیفیت خدمات بر پایه آن بهبود یابد. در این پژوهش، خواسته‎های پاسخ داده نشده مشتریان به‎ وسیله مطالعه، مشاهده و مذاکره و ازطریق ‎روش گروه‎کانونی (Focused Group) بررسی و احصاء شده، سپس این نیازها با استفاده از روش گسترش‎عملکرد‎کیفیت فازی و شیوه تعیین یکپارچه وزن اهداف (IDOCRIW) به مشخصه‎های خدماتی قابل ارائه تبدیل و اولویت‎بندی می‎شوند. در این تحقیق به عنوان یک مطالعه موردی، با توجه به شیوه فوق، شرکت‎های بازرسی تایید‎ صلاحیت ‎شده سازمان ملی استاندارد ایران مورد بررسی قرار گرفتند که مطابق یافته‎های این تحقیق مشخصه؜های فنی مستخرج از خواسته؜های مشتریان و اهمیت مربوط به آن‎ها به این شرح بود: نگرش و توانایی فکری بازرس (338/0)، ویژگی¬ها فردی بازرس (243/0)، سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان و شکایات خدمت بازرسی (188/0)، دانش تخصصی و مهارت حرفه¬ای بازرس (095/0)، سیستم مدیریت مالی و قیمت تمام شده خدمت بازرسی (043/0)، سیستم مدیریت فرآیند مدون خدمت بازرسی (053/0) و رعایت اصول اخلاق حرفه؜ای توسط بازرس (038/0).